חשד: HP מכרה מוצרים לסוריה ולאיראן – למרות האיסור האמריקני

הרשות האמריקנית לניירות ערך בודקת את HP, כמו גם חברות נוספות - דוגמת אינטל ו-AMD, בחשד לקשרים עסקיים עם מדינות התומכות בטרור ● מסמכי החקירה בנושא נחשפו השבוע, והם מעידים על כך שהיא בשלבי סיום ● HP: הכל נעשה בהתאם לחוק

הרשות האמריקנית לניירות ערך (SEC) סיימה, ככל הנראה בימים אלה, חקירה נגד HP, בחשד למכירת ציוד מתוצרתה לאיראן ולסוריה. המדובר, על פי ה-SEC, בחלק מחקירה נרחבת יותר של חברות אמריקניות, אשר מוכרות את מוצריהן ועושות עסקים עם מדינות שהממשל האמריקני מגדירן כתומכות ומממנות טרור – למרות האיסור שמוטל על כך.

חוקרי הרשות ביקשו מ-HP לתאר את מכירות מוצריה למדינות, בשאלון פרטני שנשלח למטה החברה בפאלו-אלטו שבקליפורניה, ושפרסומו הותר השבוע. עוד נתבקשה החברה לתאר את קשריה העסקיים בסודאן. המסמך נשלח ל-HP בפברואר השנה.

במסמך התשובה בן תשעה עמודים של HP, שנשלח ל-SEC במרץ השנה, ענתה החברה לרגולטור שהיא מנהלת את עסקיה באיראן באמצעות חברה בת אירופאית, המהווה מפיצת משנה למוצריה. ענקית המיחשוב ציינה, כי היא מגבילה את מכירת והפצת מוצריה רק לאלו המותרים על פי ההנחיות האמריקניות. עוד ציינה HP, כי במהלך חמש השנים האחרונות היא קיבלה ממשרד המסחר בארה"ב 14 אישורים ורישויים למכירת מוצריה, והכל נעשה בהתאם לחוק. האישורים מתייחסים, בין השאר, למכירה של מחשבים, תוכנה וציוד היקפי, עבור לקוחות בסוריה, שהן חברות טלקום.

במקביל, באחרונה הרשות האמריקנית החליטה להרחיב את חקירתה, ולשלוח שאלונים דומים לאלו שנשלחו ל-HP גם לחברות היי-טק נוספות, הפועלות בארצות שהממשל מגדיר את היחסים עימן כ-"בעייתי". כך, נשלחו שאלונים גם ליצרניות המעבדים AMD ואינטל (Intel). השתיים נחקרו על קשריהם העסקיים עם מגוון מדינות. שתי החברות הגיבו, כי פעילויותיהן מתואמות עם חוקי הסחר בארה"ב.

החקירה של ה-SEC כוללת, בין השאר, בדיקה של מכירת מדפסות וציוד הדפסה עבור איראן. זו נעשתה, לטענת הרשות, על ידי מפיצות משנה של HP באירופה. ענקית התוכנה סיפקה לרשות מסמכים ותשובות, המעידים, כי המכירות נעשו דרך הפצתם מאירופה לאיחוד האמירויות. באחרונה הפסיקה HP לעבוד עם אותן מפיצות משנה, ולא ציינה במסמכי התשובה של חקירתה, מדוע הופסק הקשר עמן. סך המכירות של מדפסות וציוד נילווה של HP לאיראן עמד על 120 מיליון דולרים בשנתה הכספית האחרונה של החברה. לדבריה, המדובר בנתון עסקי המהווה פחות מ-1% מכלל מכירת המדפסות שלה בעולם. HP הוסיפה, כי אין לה שום קשרים עסקיים עם ממשלות איראן, סוריה או סודאן.

דובר מטעם HP תיאר את ההתכתבות בין החברה וה-SEC כ-"שגרתית". בהודעה שפרסמה החברה נאמר, כי "HP מאמינה שהיא ענתה באופן כולל על הנושאים שנחקרו". דובר מטעם ה-SEC סירב להגיב לשאלות כתב ה-CNN בנושא. למרות זאת, מציין האתר הכלכלי של רשת התקשורת, כי שחרור מסמכים ככגון אלה לפרסום, מצביע על כך שהחקירה הושלמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים