המועצה להגנת הפרטיות לראש הממשלה: המאגר הביומטרי לא הכרחי ויהווה נטל תקציבי עצום

במכתב ששלחו חברי המועצה לנתניהו נטען, כי אם יוקם מאגר המידע השנוי במחלוקת, הוא יגרום לפגיעה חמורה בזכות היסוד לפרטיות ● עוד כתבו חברי המועצה, כי המאגר עלול לגרום נזק בלתי הפיך במקרה של דליפת נתונים ומידע ● לדברי ד"ר מיכאל בירנהק וד"ר עומר טנא, "דליפה שכזאת היא כמעט בלתי נמנעת, לנוכח תקדימים רבים מהארץ ומהעולם"

המועצה הציבורית להגנת הפרטיות קראה אתמול (ד') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שלא להקים מאגר מידע ביומטרי מרכזי. הקמת מאגר שכזה, טוענים חברי המועצה, תהווה פגיעה חמורה בזכות היסוד לפרטיות וסכנת אבטחה במקרה של דליפת מידע – מעבר לכך שהיא תעלה מיליארדי שקלים.

המועצה היא גוף מקצועי שהוקם על מנת לייעץ לשר המשפטים בהיבטי פרטיות ואבטחת מידע. שני חברים מהמועצה, ד"ר מיכאל בירנהק וד"ר עומר טנא, כתבו לנתניהו, כי "אין חולק על כך שהמדינה חייבת לשים קץ למכת הזיופים של תעודות הזהות, ויש להצר על המחדל המתמשך מזה כעשור, שבגללו מתעכבים מימושי התכניות להנפקת תעודות הזהות החכמות". אולם, מציינים השניים, הקמת מערך הנפקה אמין של מסמכי זיהוי ביומטריים אינה מותנית בקיומו של מאגר ביומטרי מרכזי. לדברי בירנהק וטנא, "קיימות חלופות אחרות, ראויות יותר, שדי בהן על מנת למנוע הונאות בתהליך ההנפקה". הם מציינים, כי בגרמניה, למשל, מונפקות תעודות זהות ודרכונים ביומטריים, וזאת בלא שהוקם מאגר מידע ביומטרי, בשל חשש מריכוז סמכויות וכוח. "ראוי שבכל מדינה דמוקרטית יוגבלו משאבי הכוח והמידע שבידי השלטון", ציינו השניים. לדבריהם, חמור עוד יותר הוא הנזק הבלתי הפיך שייגרם במקרה של דליפת נתונים ומידע מהמאגר המתוכנן. "הדליפה היא כמעט בלתי נמנעת, לנוכח תקדימים רבים שאירעו בארץ ובעולם".

במכתבם לנתניהו טוענים שני חברי המועצה, כי "הקמת המאגר, תחזוקתו ואבטחתו, צפויות להטיל נטל תקציבי כבד. במדינות אחרות בהן הנושא נבדק, התברר שמדובר במיליארדי דולרים, והאומדנים רק הולכים ומאמירים". הם ציינו, כי בשל העלויות התקציביות הגבוהות, הממשל האמריקני החליט לבטל את התוכנית הידועה בשם Real ID. לדבריהם, גם בבריטניה הודיעה הממשלה, כי לא תחייב את אזרחיה לשאת תעודות זהות ביומטריות, והיא צפויה לבטל בקרוב את פרויקט הזהות כולו, בגלל "עלויותיו העצומות וההתנגדות הציבורית הרחבה שעורר". בירנהק וטנא סיכמו את פנייתם בקביעה, כי היוזמה להקים מאגר מידע ביומטרי דווקא תעכב את הנפקת מסמכי הזיהוי החכמים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים