דיווח: איראן משתמשת במערכת מבוססת נוקיה וסימנס כדי לצנזר את הגלישה באינטרנט

המערכת מאפשרת מעקב אחר מידע שנמסר ברשתות חברתיות ואי-מיילים וכן על תמונות וסרטונים שמועלים ברשת ● היא מנתחת את המידע ומחלקת אותו למילות מפתח בתוך מילי-שניות מעטות בלבד ● הטכנולוגיה סופקה כבר במחצית השנייה של 2008, אולם נוסתה במלואה רק לאחר פרוץ המהומות האחרונות במדינה

איראן משתמשת בטכנולוגיות מערביות כדי לנטר את אפשרויות הגלישה של התושבים המקומיים, ולמעשה – לנסות למנוע מהם מלהעביר דיווחים חיים על הנעשה בימים אלה במדינה. השלטון האיראני פיתח את מערכת הצנזורה החדשה בסיוע טכנולוגיות של החברות נוקיה וסימנס.

על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, החברות הללו, סיפקו במהלך המחצית השנייה של 2008, ולו באופן חלקי, טכנולוגיה למרכז הניטור שהקימו השלטונות בטהרן. בן רום, דובר שנשכר לצורך כך על ידיהן, אישר את הפרטים. לדבריו, אספקה זו בוצעה במסגרת חוזה רחב יותר שנחתם בין החברות לבין איראן, ולפיו הן תספקנה למדינה זו טכנולוגיה לטלפונים סלולריים.

הפרויקט כלל הטמעה של השירות, כך שיאפשר מעקב אחי אי-מיילים, שיחות טלפון שנעשות באמצעות האינטרנט, תמונות שמועלות לרשת ומסרים המועברים דרך רשתות חברתיות כמו פייסבוק או טוויטר. המערכת מנתחת כל מידע שמתקבל במסגרת המעקב ומסווגת אותו למילות מפתח בתוך מילי-שניות בודדות. לפי מהנדסים איראניים שמכירים את המערכות של המדינה, מערכת זו שולטת על כל המדינה מנקודה אחת בלבד.

לדברי גורמים במדינה, הטכנולוגיות שסופקו על ידי החברות האירופאיות מסייעות להם עד מאוד. כך, אמר מהנדס רשתות איראני, כי "לא ידענו שהמערכות הללו יכולות לעשות כל כך הרבה. עכשיו אנחנו יודעים שהן יכולות לבצע גם מעקבים שמורכבים מאוד לביצוע".

השלטונות בטהרן ניסו את הציוד שסופק במהלך החודשים האחרונים, למשך תקופות קצרות בלבד. עד למהומות האחרונות, טכנולוגיות אלה לא נוסו במלואן.

ההתעניינות במצב האינטרנט באיראן וביכולות הצנזורה של השלטון גברה רבות לאור המהומות שמתקיימות במדינה מאז היוודע תוצאות הבחירות שם. לאחר שהשלטון בטהרן הטיל צנזורה חריפה על אמצעי התקשורת הממלכתיים ולא אפשר לכתבים זרים לצלם את המתרחש, פרסמו גולשים איראניים מידע על המהומות ברשת האינטרנט. כך, הם העלו סרטונים ליו-טיוב, בהם כאלה שיש בהם מראות זוועה, מידע על ההפגנות לפייסבוק ולטוויטר ותמונות שצולמו במהלכן לפליקר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים