תנ"צ ניר מריאש: "ה-IT מספק לשוטרים בשטח ולמפקדים את היתרון היחסי במלחמתם בפשיעה"

"היעילות המקצועית שלנו נוצרת בשל היתרון היחסי שמספקים האמצעים הטכנולוגיים, ובראשם כלי ה-IT" - אמר הבוקר (ה') מריאש, ראש מינהל הטכנולוגיות של המשטרה, בכנס Infosec בהפקת אנשים ומחשבים ● מריאש פירט את יעדי המינהל, בהם מלחמה בפשיעה ברשת, בפדופיליה ובהאקרים, שמנסים לפרוץ למאגרי המידע של המשטרה

"מינהל הטכנולוגיות במשטרה פועל להעצים בעזרת ה-IT הן את המפקדים, שלהם יש מערכות שליטה ובקרה, והן את השוטרים השטח, שהמיחשוב מביא להם מידע רב יותר בהתמודדותם עם הפשיעה" –  כך אמר תת-ניצב ניר מריאש, ראש המינהל. מריאש היה דובר המפתח בכנס Infosec 09, שנערך הבוקר (ה') במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה, בהפקת אנשים ומחשבים. את המליאה המרכזית הנחו פלי הנמר, נשיא הקבוצה, ואופיר זילביגר, מנכ"ל SECOZ. בכנס, הנערך זו השנה השמינית ברציפות, השתתפו מאות אנשי אבטחת מידע.

מריאש הוסיף, כי "היעילות המקצועית שלנו נוצרת בשל היתרון היחסי שמספקים האמצעים הטכנולוגיים, ובראשם כלי ה-IT. רק הטמעת מערכות IT מתקדמות יכולה לספק לשוטרים יכולות נוספות". לדבריו, "אנחנו בדרך למימוש החזון שלנו להגיע להיות המובילים בחזית הפיתוח הטכנולוגי, ולספק את היתרון לאנשי השטח בלחימתם בפשיעה".

הוא אף אמר, כי העומס הרב המוטל על כתפי המשטרה מחייב את מערכות ה-IT שלה להיות זמינות כל הזמן. מריאש הוסיף, כי "כל תקציבי הפיתוח שלנו מופנים על מנת להיות בחזית הטכנולוגיה. לאו דווקא IT – גם מערכות אלקטרואופטיקה וגם נפ"ק – נשק פחות קטלני, משמע אמצעים לפיזור הפגנות".

הוא פירט את היעדים של המשטרה: להילחם בפשיעה הגלובלית; להתמודד עם ההתעצמות הטכנולוגית של ארגוני הפשיעה; להילחם בניסיונות להאזין למשטרה; גידול בהפרות הסדר; ריבוי רגולציות, כגון: הצורך בתיעוד חקירות במשטרה; וכן התמודדות עם מצבי חירום. לדבריו, האתגרים העומדים בפני מינהל הטכנולוגיות במשטרה הם אינטגרציה בין עולמות תוכן רבים, שכן המידע זורם מהרבה מקורות ואספקת כלי פיקוד ושליטה המאפשרים קבלת החלטות למפקדים. כך, תיאר מריאש כיצד ה-IT סייע במהלך מבצע "גלימה לבנה" לאבטחת ביקור האפיפיור בארץ. הוא ציין, כי אתגרים נוספים הם התמודדות עם השינוי בתפיסת ההפעלה המבצעית. בתור דוגמה לכך הוא הביא את התכנון שלפיו מיחשוב דו"חות התנועה יבוצע בידי מסופונים שיחולקו לשוטרים. "ככה אנחנו מעצימים את היכולות המקצועיות של גורמי השטח המבצעיים", אמר.

עוד הוסיף מריאש, כי אחד האיומים הטכנולוגיים על המשטרה הוא ניסיונות לאיסוף מודיעין עליה מצד גורמים זרים, בעיקר מהרשות הפלסטינית. לדבריו, "הם מעוניינים להאזין ולהכיר את שיטות הפעולה שלנו בתחום של מניעת פעילות חבלנית". איום נוסף, ציין, הוא הניסיונות של משפחות פשע בעלות אמצעים לחדור למערכות ה-ICT המשטרתיות. מריאש אף אמר שיש האקרים ש-"בודקים את המשטרה כל הזמן, ומנסים לראות כמה מערכות ה-IT שלנו חדירות". עוד הוא ציין, כי למשטרה יש, כבכל ארגון, בעיות אבטחת מידע פנימיות. "בארגון של 28,000 עובדים יש גם תפוחים רקובים", אמר.

לדברי מריאש, המענה לכך מתבצע, בין השאר, על ידי רשת משטרתית סגורה ומאובטחת. זו מופרדת ממערכות ה-IT החיצוניות של הארגון, בהן אתר האינטרנט שלו. הוא הוסיף, כי במשטרה יש מידע רב על אזרחים, שעל פי חוקי ההגנה על המידע והגנת הפרטיות נדרש לאבטחו. עוד ציין, המשטרה פועלת רבות על מנת להגן על מאגרי מידע.

מריאש ציין את האתגרים הטכנולוגיים שבפניהם ניצב המינהל שעליו הוא מופקד: מתן שירות מבוסס IT לציבור; שילוב בין עולמות התוכן הנמצאים במערכות השונות לצורך ביצוע עבודת המשטרה בצורה טובה יותר והידוק הקשר בין הגורמים השונים שבה; הטמעת כלי BI כדי לאפשר קבלת החלטות באופן המיטבי; והבאת כלים טכנולוגיים שישפרו את היעילות המבצעית של הארגון.

"הפעולה הנפוצה באינטרנט – התחזות"

הוא הוסיף, כי המשטרה נלחמת בפשיעה ברשת דרך פעילות של כמה יחידות. בין היתר, פועלת המשטרה נגד ניסיון לביצוע הלבנת הון באמצעותו. פעילות זו נעשית במשותף עם הרשות לאיסור ולמניעת הלבנת הון. מריאש הוסיף, כי הפעולה הנפוצה ברשת היא התחזות לאחרים, בין אם לצרכי מין ובין אם לצרכי פשיעה כלכלית, וציין, כי המשטרה פועלת גם על מנת למנוע את הפדופיליה ברשת.

לדבריו, המשטרה פועלת למיגור הפשיעה הקיברנטית באמצעות איסוף מידע גלוי באינטרנט, שיתוף פעולה עם האינטרפול ורשויות אכיפה נוספות בעולם וכן הפעלת "שוטרי רשת", שנכנסים לפורומים שונים ומתחזים.

על פי מריאש, על מינהל הטכנולוגיות מוטלת המשימה לספק יישומים ומידע עבור כ-16 אלף משתמשי קצה במשטרת ישראל. במינהל עצמו משרתים כ-550 עובדים, חלקם אזרחים, והם מטפלים בכמאה פרויקטים טכנולוגיים בכל פרק זמן נתון.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים