משפטנים: כוונת אינסטגרם לעשות שימוש מסחרי בתמונות גולשים – "התרסקות משפטית צפויה מראש"

"הסכמתו של גולש לתנאי השימוש של אינסטגרם לא מקנה לחברה שום זכות שימוש בתמונותיו", אומרת עו"ד נעמי אסיא ● לדבריה, "הכוונה של רשתות חברתיות להשתמש בתמונות גולשים נופלת לבורות משפטיים רבים, ומפרה ברגל גסה מספר רב של חוקי זכויות יוצרים בישראל"

חדה ומפורטת. אינסטגרם

שירות שיתוף התמונות אינסטגרם (Instagram) פרסם ביום ב' גרסה מעודכנת של מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש בשירות, לפיהם החל מ-16 בינואר ניתן יהיה לעשות שימוש מסחרי בתמונות אותם מפרסמים הגולשים – ללא כל תמורה כספית. ההודעה זכתה להד גדול בכלי התקשורת ואף למחאה נרחבת, אולם לאחר תגובת הגולשים והקפאתם של חשבונות גדולים, בהם של נשיונל ג'יאוגרפיק (National Geographic) – נסוגה אינסטגרם מכוונתה.

לדברי עו"ד נעמי אסיא, המתמחה בדיני קניין רוחני, מימוש הצהרתה הראשונית של אינסטגרם בעתיד על ידה או על ידי רשתות חברתיות נוספות, תהווה סיכון משפטי חמור ותגרום לרשתות אלה להסתבך במשפטי קניין רוחני מול גולשים – בהם קרוב לוודאי יפסידו. החתימה על הסכם שימוש בלחיצת כפתור לא נחשבת ברוב המדינות העברת זכויות מדעת, ולכן סביר להניח שלא תעמוד במבחן משפטי עתידי. כך, למשל, בישראל חלה חובה לקבל את רשותו המפורשת של צלם לשימוש בתמונתו, חובה לציין את שמו כצלם וכן להיענות לדרישותיו הכספיות שהתנו את השימוש בתמונה באופן ובהיקף המקובלים – דבר שלא יתקיים ככל הנראה במסגרת המדיניות של אינסטגרם.

עו"ד אסיא מוסיפה, כי השימוש ללא רשותו של אדם בדמותו למטרות פרסום אסורה בחוק, ולכן כל שימוש בדמויות הגולשים או מצולמים על ידי אינסטגרם למטרות כאלה צפוי לגרור תביעות כבדות. לדבריה, בית המשפט העליון קיבל באחרונה הלכה הקובעת, כי זכויות היוצרים על תצלום תיעודי שוות בעוצמתן לזכויות הניתנות לתצלום אמנותי ומבוים. לכן, גם טענה שכזו, בשימוש על צילומי נוף, לא תגן על אינסטגרם או דומותיה מפני תביעות בישראל.

עו"ד נעמי אסיאנוסח תנאי השימוש, כפי שפירסמה אינסטגרם וחזרה בה, חייבו את המשתמשים לאשר את ההצהרה הבאה: "אתה מסכים כי עסק או ישות אחרת תוכל לשלם לנו כדי להציג את שם המשתמש שלך, דמותך, תמונותיך (עם כל מידע המצורף אליהן), ופעולות שאתה עשית ביחד עם תוכן בתשלום או מבצעים קידומיים מבלי שתקבל כל פיצוי". לדברי עו"ד אסיא, נקיטת פעולה שכזו מצד רשת חברתית מהווה סיכון משפטי כבד. שכן, כל שימוש מסחרי בתמונה שצולמה על ידי צלם ישראלי, מבלי שניתנה לכך הסכמתו בכתב, ומבלי שצוין שמו כצלם התמונה – מהווה הפרה על חוק זכויות היוצרים בישראל. המשתמש בתמונה שכזו עלול, לטענתה, למצוא את עצמו משלם פיצויים ללא הוכחת נזק לצלם.

"הכוונה של רשתות חברתיות להשתמש בתמונות גולשים", אומרת עו"ד אסיא, "נופלת לבורות משפטיים רבים, ומפרה ברגל גסה מספר רב של חוקי זכויות יוצרים בישראל". לדבריה, "גם אם אפליקציה או תוכנה מאפשרות שינויים אסתטיים בתמונה בחינם – אין לבעלי התוכנה האפליקציה כל אפשרות חוקית לנכס לעצמם זכויות יוצרים לתצלום".

עו"ד אסיא מציינת, כי ההסכמה על העברת הקניין הרוחני מהצלם אל הרשת, צריכה להיות מדעת, ולא בלחיצה סתמית על תנאי שימוש. על כן, עצם ההסכמה של הגולש על תנאי השימוש של אינסטגרם לא מקנה לחברה שום זכות שימוש בתמונותיו. זאת ועוד, מכוח חוק הגנת הפרטיות בישראל לאדם יש זכות על דמותו, ולכן בשום מקרה אין להשתמש בדמותו של אדם לפרסומת ללא רשותו – ועל כך כבר ניתנו לא מעט פסקי דין בעבר.

מעבר לכך, החוק בישראל אינו מתיר שימוש בתצלום ללא אזכור שם הצלם. השימוש חייב לקבל אישור מראש של הצלם, ולכן כאמור לא ניתן להתעלם מדרישות כספיות של צלם ולהשתמש בתצלום פרי עמלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים