הכירו את עמק הסיליקון של הבריאות הדיגיטלית

המרכז הרפואי שיבא מפעיל זרוע חדשנות, העונה לשם ארק ושתומכת ב-78 חברות הזנק ישראליות, אשר מפתחות פתרונות פורצי דרך המוטמעים במרכזים הרפואיים הגדולים בעולם

משתתפי הכנס מימין: פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל טרנספורמציה וחדשנות בשיבא; ד"ר אורנה ברי, דירקטורית בגוגל קלאוד (ו"האישה הראשונה של ההייטק הישראלי"); מיכל גבע, מנהלת-שותפה בקרן טרייוונצ'רס; ופרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא.

המרכז הרפואי שיבא ערך בסוף השבוע שעבר כנס בינלאומי בנושאי חדשנות בתחום הבריאות הדיגיטלית בהשתתפות 450 איש, ביניהם כמה עשרות אורחים מחו"ל, מנהלי חדשנות מבתי חולים מובילים בצפון אמריקה ובאירופה, וכן בכירים בקרנות הון סיכון.

לצד הרצאות מפי 150 דוברים, נפגשו המשתתפים עם נציגי 30 חברות סטארט-אפ ישראליות, המשולבות בפעילות של זרוע החדשנות של שיבא, ארק שמה (ARC – ר"ת Accelerate, Redesign, Collaborate).

ארק – שהיא, כאמור, זרוע החדשנות של שיבא – מחברת בין חברות סטארט-אפ ישראליות שיש להן פתרונות פורצי דרך בתחום הבריאות, לבין מרכזים רפואיים ברחבי העולם. הפעילות היא חלק ממיזם בינלאומי של ראשי המרכז הרפואי, שמטרתו לשתף פעולה וידע ולייצא פתרונות שפותחו במדינת הסטארט-אפ ניישן. הפעילות קיימת כבר כמה שנים, והניבה שיתופי פעולה עם בתי חולים ברחבי העולם. בתחילת הכנס הוכרז על חתימת הסכם בין שיבא לבין בית החולים מאיו קליניק בארה"ב, שדורג על ידי המגזין ניוזוויק במקום הראשון ברשימת בתי החולים הטובים בעולם.

בראיון לאנשים ומחשבים הסביר ערן קסן, ה-CTO וה-COO של מרכז החדשנות של שיבא, את תפישת החדשנות חובקת העולם של שיבא.

ארק היא הזרוע הביצועית למעשה של תוכנית אסטרטגית בינלאומית שנקראת FOH (העתיד של הרפואה) שאותה הגו מנכ"ל בית החולים, פרופ' יצחק קרייס, ופרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל חדשנות וטרנספורמציה בשיבא.

ערן קסן, ה-CTO וה-COO של מרכז החדשנות של שיבא, ארק.

ערן קסן, ה-CTO וה-COO של מרכז החדשנות של שיבא, ארק. צילום: רועי שור

"לנסות ולעצב את העתיד של העולם"

"התוכנית נועדה לחבר ולשתף פעולה עם מנהלי חדשנות ובתי חולים ברחבי העולם, שתפקידה לנסות ולעצב את העתיד של העולם", אמר קסן. "הדבר המרכזי שהוביל לתוכנית הוא שאם אתה רוצה להגיע מוכן לעולם הבריאות העתידית, ב-2030 או 2040, אתה חייב להמציא את עצמך למעשה מחדש. כבר לא מספיק להיות הכי טוב, ולספק את השירותים הכי טובים. היה ברור לכולם כי כדי לתת שירות שמותאם לתקופה – שבה גיל האוכלוסייה עולה ותוחלת החיים גדלה – לא תוכל להמשיך לעשות את אותו הדבר, צריך להמציא משהו חדש", הדגיש קסן.

אחרי שגובשה התוכנית, הבינו בשיבא כי החדשנות פורצת הדרך, זו הנקראת 'משבשת' או מחדשת, תבוא מחברות סטארט-אפ ומיזמים צעירים שחושבים מחוץ לקופסה. וכך החלו בשיבא לבנות את זרוע החדשנות, שמונה כיום 78 חברות ישראליות פורצות דרך.

המיזם, שהחל עוד לפני הקורונה, הלהיב גם את הקולגות של מנהלי שיבא ברחבי העולם, וכיום חברים ברשת FOH כ-50 ארגונים רפואיים מהגדולים בעולם. באחרונה הצטרפו אליה ענקיות טק כמו מיקרוסופט, אמזון, ואחרות.

כדי לממש את הרעיונות ולהביא את החדשנות אל אותם מרכזים רפואיים, נולד המותג ארק, שתפקידו לאתר, ולחבר בין הסטארט-אפים הישראליים לאותם מרכזים. נכון הוא ששיבא עובדת עם סטארט-אפים בצורות שונות, אבל גם כאן חשבו בשיבא קצת מחוץ לקופסה, כפי שקסין הסביר.

"הפתרונות חייבים להיות משולבים מעולמות שונים"

"שיתוף פעולה בין חוקרים לחברות צעירות היה קיים, אבל הבנו שכדי להפוך את זה למשהו ממוסד צריך לפתוח להם דלתות, ולאפשר להם גישה למידע ולהיות קרובים למומחים וצוותים שלנו, ולפתוח להם דלתות עם אותם ארגוני בריאות", כך אמר קסן. שיבא גם ויתרה על המודל המקובל, לפיו השת"פ עם הסטארט-אפ כרוך בשימוש ב-IP, דבר שמהווה לא פעם חסם. "החברות שנבחרו על ידינו מקבלות גישה חופשית למידע הדרוש להם", סיפר קסן.

פרופיל החברות מגוון – בכל השלבים, החל מחברות סיד ועד לחברות שיש להן מוצר.

"אנחנו מבינים שהפתרונות לאתגרים ברפואה כיום לא יהיו אף פעם במסגרת פתרון אחד, אין פתרון בית ספר והפתרונות חייבים להיות משולבים מעולמות שונים: AI, רדיולוגיה, פתולוגיה ועוד שורה ארוכה של תחומים, שנכללים למעשה תחת התחום המתפתח הנקרא ביו-קונברג'נס (Bio-Convergence).

כך למשל אחת החברות שקשורות לזרוע החדשנות היא AIDOC, שגייסה באחרונה 110 מיליון דולר, לאחר שבסבב גיוס ראשון גייסה 250 מיליון. הפתרונות שלה שמוטמעים בשורה של בתי חולים בעולם, מייצרים ערך מוסף חשוב ביותר לבדיקות רדיולוגיות, כמו למשל לבדיקות CT. הפיתוח של החברה מאפשר למי שמבצע את הבדיקה לזהות במהלכה האם יש חשש לשבץ מוחי לדוגמה או לסכנות אחרות, וזאת מבלי להמתין לפענוח הרפואי שבדרך כלל אורך כמה ימים.

במהלך הכנס נחשף גם שזרוע החדשנות שותפה למיזם חדש שנקרא Health Tech Valley, שיוקם סמוך לשטחי קמפוס המרכז הרפואי ליד כפר אז"ר. בעמק הסיליקון של הבריאות יוכלו לשבת חברות שפיתחו פתרונות לעולם הבריאות הדיגיטלית, ולהציג אותם לכל אותם גורמים רלוונטים, ובכך להדק את הקשר בין הרעיונות לשטח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים