"להמתין ולא ליישם AI כעת – הסיכון הגדול ביותר"
"אין כזה דבר אסטרטגיית AI", אמר מוטי קריספיל, מנהל פרקטיקת ה-AI בשטראוס אסטרטגיה, וקרא לארגונים להיכנס לעולם הזה עכשיו, כדי שלא ליצור פער של שנה-שנה וחצי אל מול אלה שעשו זאת בזמן

"כבר כיום ניכר פער אימוץ משמעותי, של שנה-שנה וחצי, בין ארגונים שהתחילו ליישם AI לאלה שעדיין 'ממתינים עד שהתחום יבשיל'. אלא שנגמרו התירוצים, כי הפער הזה, בין המיישמים והממתינים – רק ילך ויגדל. באתגר של אימוץ נכון ומדויק של עולם ה-AI, אסטרטגיה של להמתין ולחכות, לשבת על הגדר (Wait strategy) היא הסיכון הגדול ביותר להצלחה בתחום", כך אמר מוטי קריספיל, מנהל פרקטיקת ה-AI בשטראוס אסטרטגיה.
קריספיל דיבר במפגש של C3 – מועדון המנמ"רים והמנכ"לים מבית אנשים ומחשבים, שהתקיים היום (א') במלון NYX בהרצליה. את המפגש פתח רונן זרצקי, יו"ר הפורום ומנכ"ל BSD IT Consulting, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

מוטי קריספיל, מנהל פרקטיקת ה-AI בשטראוס אסטרטגיה. צילום: יח"צ
כותרת המפגש הייתה "אופק ה-AI: מחלום למציאות עסקית", ונושא הרצאתו של קריספיל היה "הארגון האקספוננצAIלי". הוא הציג בה גישה מוכללת ומעשית לאימוץ בינה מלאכותית בארגונים. "כמעט כל ארגון נמצא במהלך המסע של הבינה המלאכותית, או בחינתה", אמר קריספיל. "אלא שהתחום כרוך בכמה אתגרים: אין הדרכה בהירה ומפת דרכים ברורה ל-AI; קצב השינויים הוא מעריכי, אקספוננציאלי, ואילו המתודולוגיות הארגוניות הן לינאריות; רוב הארגונים לא מנהלים את ה-AI כהליך מוכלל – וכך נוצרים איים עם אימוץ ספורדי; ורובם מתרכזים בחיסכון כספי וביעילות תפעולית – מה שאינו מספיק ולא מניב תחרותיות, בידול וחדשנות".
כך, ציין, "לצד הסיכונים האחרים בתחום, ביניהם הזיות AI ומהימנות הדאטה, ההמתנה מהווה סיכון מרכזי נוסף. ארגון שממתין חצי שנה עד שהשוק יבשיל מוביל את עצמו לפער של שנה עד שנה וחצי אל מול הארגונים שמאמצים את הבינה המלאכותית מבלי לחכות".
"לבזבז את הזמן על 'אסטרטגיית AI' – טעות עסקית"
"אין כזה דבר אסטרטגיית AI, ולבזבז את הזמן על זה זו טעות עסקית. מדובר בשינוי עסקי, ארגוני וטכנולוגי, שמעצים את האסטרטגיה העסקית", אמר קריספיל. המלצה נוספת שלו היא לפצוח ביוזמות קטנות. "יוזמות טקטיות כאלה הן מבורכות, ותרגול שלהן יביא להצלחה מהירה בזמן אמת. רוב הפיילוטים נכשלים, בין השאר מסיבות הקשורות לנתונים ולרגולציות, וכן בשל החששות מכישלון, או שמחיר הטעות יהיה גדול מדי", הוסיף קריספיל.
הוא ציין כדוגמה את קלארנה. "החברה הציגה שיפור של 78% בשביעות רצון הלקוחות, לצד צמצום של 70% בהונאות ועלייה של 73% בהכנסות לעובד – וכל זאת בשל אימוץ אסטרטגי של AI", אמר.
תפקיד יחידות ה-IT משתנה בעידן ה-AI
לדברי קריספיל, "אחד השינויים המתחוללים בעידן ה-AI הוא תפקידן של יחידות ה-IT. כפי שאמר ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, 'יחידות ה-IT יהפכו לגוף משאבי אנוש עבור כוח העבודה הדיגיטלי החדש, והן יהיו אחראיות על קליטה, הכשרה והעמקת הלימוד וההדרכה, ועל שיפור מתמיד של עובדי ה-AI'". הוא הוסיף כי "שטראוס אסטרטגיה מלווה ארגונים במסע הטרנספורמציה הדיגיטלית ומסייעת להם להפוך לארגון אקספוננציאלי – כזה שממצה את מלוא הפוטנציאל העסקי הטמון בטכנולוגיות הבינה המלאכותית".
לסיום אמר קריספיל כי "כדי ליישם בהצלחה פרויקט AI, ארגונים נדרשים לפעול בכמה מישורים מקבילים: מיצוי הפוטנציאל של הבינה המלאכותית בכמה רבדים; פיתוח סביבת עבודה מודרנית ומועצמת על ידי AI; יישום מבנה ארגוני שתומך בניהול השינוי; אימוץ מודל מוכלל, שמאיץ את היישום ומצמצם סיכונים; ופיתוח תשתית מדידה אפקטיבית להחזר השקעה בתחום – ROAI".
מצד אחד אומר אל תשקיעו באסטרטגיית Ai, ומאידך כותב בסוף שכדי להצליח ארגונים נדרשים לפעול בכמה מישורים כגון פיתוח סביבת עבודה מודרנית ומועצמת על ידי AI; יישום מבנה ארגוני שתומך בניהול השינוי; אימוץ מודל מוכלל, שמאיץ את היישום ומצמצם סיכונים; ופיתוח תשתית מדידה אפקטיבית להחזר השקעה וכו'.... מה כל זה אם לא "אסטרטגיה"???? אני רק מניח את זה כאן...