המתמטיקאים של מחר

שלושה בני נוער זכו בתחרות "אתגר הצופן של טיורינג" של משרד המדע והטכנולוגיה, לרגל 100 שנים להולדתו של אבי מדעי המחשב, אלן טיורינג. שלושת המשתתפים הצליחו למצוא את המשפטים הארוכים ביותר אודות המדען בצופן מורכב, שחובר על ידי מדענים מאוניברסיטת תל אביב – וזכו בטאבלטים חדישים. השלושה קיבלו ביום ה' האחרון את הפרס בטקס חגיגי מידי שר המדע והטכנולוגיה, פרופסור דניאל הרשקוביץ. במסגרת התחרות התבקשו בני הנוער לחשוף את המשפט הארוך ביותר על אלן טיורינג, שמסתתר בצופן של 500 מיליון ספרות בינאריות הראשונות של פאי. מנגנון הצופן פותח על ידי מדענים וסטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, בראשותו של פרופסור נחום דרשוביץ ופרופסור ליאור וולף. במהלך חודשי הקיץ יולי ואוגוסט שבהם התקיימה התחרות, נרשמו 30,000 כניסות לאתר התחרות ו-350 הגשות של משפטים.

הזוכה במקום הראשון הוא איתי נאור, בן 15 מפרדס חנה, שמצא משפט באורך 31 תווים. נאור לומד במגמה מוגברת פיזיקה ומדעי מחשב, משתתף בתכנית בטכניון של מדעני וממציאי העתיד ואף מוצא זמן לקחת קורסים במתמטיקה באוניברסיטה הפתוחה. למקום השני הגיע אלמוג ולד בן ה-9 מפתח תקווה, שמצא משפט באורך 30 תווים. ולד לומד בכיתת מחוננים ובזמנו הפנוי הולך לקורס מחשבים וכותב בלוג על חוויותיו ועל ספרים. למקום השלישי הגיע אדר זייטק, בן 18 מרחובות, שהרכיב משפט של 29 תווים. זייטק החל השנה את לימודיו לתואר בראשון במתמטיקה ומחשבים כעתודאי באוניברסיטת תל אביב. לדברי שר המדע והטכנולוגיה, פרופסור דניאל הרשקוביץ – מתמטיקאי שעסק בעבר בתחום ההצפנה, "לתחום ההצפנה מרכיב משמעותי בהגנה על מרחב הסייבר. מעבר לאתגר המדעי-טכנולוגי של התחרות, המטרה הייתה גם שבני הנוער ייחשפו לתרומתו ולפועלו של אלן טיורינג".

אלן טיורינג היה מתמטיקאי שהניח את היסודות לתחום מדעי המחשב, והיה גם הראשון לעסוק בשאלה האם מכונות יכולות לחשוב. לטיורינג נודעה גם תרומה מיוחדת לניצחון בנות הברית במלחמת העולם השנייה, בזכות הצלחתו לפצח את צופן מכונת "האניגמה" הגרמנית. ואולם, בימי חייו לא קיבל טיורינג את ההוקרה על תרומתו לאנושות.

הזוכים המאושרים עם שר המדע והטכנולוגיה, פרופסור דניאל הרשקוביץ. מימין: אדר זייטק, אלמוג ולד ואיתי נאור

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים