שלמה שמאי, הפניקס: "השקיפות ב-IT לא הביאה לצמצום תקציבו – אלא להפך"

"ביקשתי מאגף הכספים ייעוץ פיננסי ולמרבה הפלא, התקציבים של ה-IT בארגון לא נפגעו", אמר שמאי, משנה למנכ"ל ומנהל אגף מערכות המידע של החברה ● לדבריו, "אנשי הכספים הנמצאים אצלי מייצגים אותי אצל ה-CFO והפחד לפגיעה בתקציב לא מוצדק"

שלמה שמאי, משנה למנכ"ל ומנמ"ר הפניקס. צילום: פלי הנמר

"ביקשתי מסמנכ"ל הכספים של החברה להיות יועץ פיננסי שלי. לא האמינו לי שנדרש להוציא כל כך הרבה כסף על IT. אני מאמין בשותפות על בסיס שקיפות, כי אין לנו במה להתבייש, והראיתי את כל ההוצאות – עד האגורה האחרונה. למרבה ההפתעה, תקציב ה-IT של החברה לא ירד, אנשי הכספים הנמצאים אצלי מייצגים אותי אצל ה-CFO והפחד לפגיעה בתקציב לא מוצדק", כך אמר שלמה שמאי, משנה למנכ"ל ומנהל אגף מערכות המידע של הפניקס.

שמאי דיבר בפתחו של מפגש פורום C3, פורום המנמ"רים מבית אנשים ומחשבים. המפגש נערך היום (ה') במלון שרתון בתל אביב, בהנחייתם של אבי עסיס, יועץ בכיר לאסטרטגיות מערכות מידע, ופלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

לדברי שמאי, "חייבים לגרום לקלישאה 'על המנמ"ר להתחבר להיבטים העסקיים של הארגון' להפוך לאמת צרופה. המנמ"רים יצליחו רק אם הם יהיו חלק משולחן ההנהלה, ואז יהיו חלק מההוויה, חלק מהיצירה. עם הגיעי לתפקיד אמר לי אייל לפידות, מנכ"ל הפניקס: 'אני לא מוכר ביטוח, אני מוכר טכנולוגיה, מוכר שירות. לכן, אני רוצה אותך לידי, בהנהלה הצמודה'".

בהתייחסו לחברת הפניקס אמר שמאי כי "מסתבר שאפשר להזיז את ספינת הענק, אפשר לסובב את הנתיב שלה ולהפוך אותה להכי רווחית בשוק. ל-IT יש חלק בהצלחה הזאת".

"עם הגעתי הבנתי מהר מאוד שיש לעשות בחברה משהו אחר", הוסיף. "היה לי יתרון: באתי מבנק, היה לי מצפן. הבנתי שהדבר הכי חשוב למנמ"ר הוא שיהיה לו חזון, אותו הוא ישדר יום יום, כמו מנטרה שבוחנים את תקפותה אחת לשנה. זה מה שמוביל אותנו, זה המצפן של ה-IT".

"לבנות ממשק אמיתי מול הביזנס"
בהמשך תיאר שמאי את פעילותו: "החלטתי לבנות ממשק אמיתי מול הביזנס. אין יותר IT מזה וביזנס מזה, שני הדברים הם יחד. אל למנמ"רים להתבצר במחלקה שלהם ולהתעקש – זה לא יעזור, לא להם ולא לארגון. עליהם להתנהג בשקיפות מול ההנהלה. השינוי חייב לבוא מהראש, על המנמ"רים להבין מה הביזנס שהחברה עושה ולהיות שותפים יצירתיים לפתרונות עסקיים. במסגרת ההתנהלות העסקית שלהם, הם צריכים להיות בקשר עם אנשי הכספים בארגון מחד ולנהל את ה-IT כביזנס מאידך".

היבט נוסף אותו תיאר שמאי הוא פעילות בעולם ה-BI. "הטיפול בנתונים מביא לכך שלומדים כל דבר וכך בכל שנה משתפרים", ציין. "באמצעות מערכות ה-BI מנתחים כל נתון וכל פריט מידע, כל סוכן – מה הוא מכר, כמה הוא מכר, למה תוצאות המכירה שלו הן כאלה ולא אחרות? יש להגיע לרמה של פוליסה בודדת, במקרה של חברת ביטוח כמו הפניקס. בדרך זו נוצרת קבלת החלטות אמיתית ומדויקת".

שמאי המליץ לכל ארגון לבנות מסכים מבוססי מערכות BI ועליהם לוחות מחוונים המראים את השירות, הזמינות והכסף שנכנס לחברה. "מה מכרת היום? זו השאלה. כסף חדש שנכנס – לא קיים. זה ההיגיון העסקי של כל חברה. אצלנו, בפניקס, יש לוח מחוונים שמודד רווחיות ומכירות, אנחנו עושים ניתוח נתונים אמיתי".

"פעילות נוספת שעשינו היא להקים גוף BRM (ר"ת Business Relationship Management) לניהול קשרים עסקיים", ציין שמאי. "הוא מקבל דרישות מהביזנס, עונה לצרכיו ומצד שני מדבר עם אנשי ה-IT בשפתם. כך, ה-BRM תורם לשניהם".

עוד הוא אמר כי "כלל פעילויות ה-IT הביאו לכך שאנחנו עושים 30% יותר ממה שתכננו בתחילת השנה. הבאנו למצב שבו נוצרה בשלות ארגונית לתשתית פרויקטלית, שה-IT עוזר לביזנס, שאנשינו מבינים בביזנס. ה-IT גרם לטפל לא רק בייעול העשייה אלא גם בצמצום הבזבוז שבחוסר העשייה, את זה הקטנו ל-0. זו מהפכה אמיתית שלא יכולה לקרות בלי שני גורמים: ה-IT והעסק".

שמאי הוסיף: "אחת הבעיות הגדולות שלנו כגוף מפוקח על ידי הרגולטור הוא השימוש של הלקוחות והעובדים בטלפון חכם. אנחנו מספקים פתרונות לשימוש עסקי בהם. זה כואב, אבל אי אפשר לומר ללקוח כל הזמן 'לא'. זה אתגר – אבל אפשרי".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלון

    יישר כח איש יקר ! אתה נכס לארגונך.

אירועים קרובים