מייסד סופטבנק מעוניין לסלק את אדם נוימן ממנכ"לות WeWork

המהלך הדרמטי שמתכנן התאגיד היפני - המשקיע הגדול ביותר בחברה - מגיע לאחר ש-WeWork דחתה את ההנפקה שתוכננה, לנוכח הערכת שוויה המתכווצת ● לפי יודעי דבר, גורמים בדירקטוריון צפויים ככל הנראה לבקש מנוימן להפוך ליו"ר שאינו מנהל

אדם נוימן, מייסד WeWork.

מנכ"ל WeWork, אדם נוימן, נמצא על הכוונת כמטרה לקליעה בה – חלק מהדירקטורים של החברה שוקלים תכנית שתעודד את המייסד השותף של סטארט-אפ הנדל"ן המשרדי, שנחשב להצלחה גדולה עד לפני זמן קצר, לפרוש מתפקיד המנכ"ל, כך על פי גורמים שמיודעים לנושא. בין המעוניינים בפרישת נוימן מהמנכ"לות, מסאיושי סאן, מייסד תאגיד סופטבנק היפני – המשקיע הגדול ביותר של WeWork, כך טוען המקור לידיעה.

בפרקים הקודמים בעלילה שהסתבכה: WeWork נוסדה ב-2010 על ידי נוימן הישראלי ומיגל מקלבי המכסיקני, והמטה שלה נמצא בניו-יורק, שם היא גם רשומה. החברה מציעה השכרת משרדים מרוהטים על בסיס חודשי, במודל שמאפשר להגדיל או לצמצם את השטחים במידת הצורך. המתחם הראשון שלה היה בברוקלין, ומאז היא התפתחה ושגשגה, שלחה ידיים ארוכות ופתחה סניפים רבים ברחבי העולם, כולל בישראל. במילים אחרות – מדובר על סיפור סינדרלה של ממש. כי WeWork ונוימן, יזם צעיר וכריזמטי בן 40 בסך הכל, שיבשו את הענף. נוימן התמודד עם גורמים וותיקים בתחום, כמו גם עם בנקים שהלוו לו כספים גדולים ומשקיעים, פעמים רבות בהצלחה מרשימה במיוחד, אבל נדמה שפשוט לא הצליח לעמוד בהייפ שייצר.

מצב שמצית נורות אדומות

הידיעה על ההדחה האפשרית של נוימן מגיעה לאחר שבוע של אי וודאות גדולה בעבור WeWork. קונצרסיום של בנקים – ביניהם נכללים בנק לאומי ובנק הפועלים – שסיפקו לנוימן ולחברה מסגרת אשראי בסך 500 מיליון דולר מעוניין לשנות את התנאים, לנוכח המאבק הלא פורה של החברה להפוך לציבורית, שמעורר ספיקות בערכם של הביטחונות שלה. לא ברור באילו שינויים מדובר, או איזו זכות יכולים הבנקים לדרוש.

בשבוע שעבר עזבה את החברה וונדי סילברסטיין, שם גדול בתחום הנדל"ן המסחרי בניו יורק, שהצטרפה ל-WeWork בשנה שעברה כראש זרוע השקעות הנכסים שלה. באופן מוצהר סילברסטיין עזבה כדי לטפל בהוריה הקשישים. אפילו נשיא בנק בוסטון של הפדרל ריזרב, אריק רוזנגרן, הוסיף לחרדה כשבנאום שנשא ביום ו' האחרון בניו יורק הזהיר כי התפשטות הקונספט של מרחבי עבודה משותפים יכולה להביא סיכונים חדשים ליציבות הפיננסית.

לן שרמן, פרופסור מבית הספר לעסקים של אוניברסיטת קולומביה, בעל וותק של כ-30 שנה בתחום הנדל"ן והכלכלה, ושותף בכיר בחברת הייעוץ אקסנצ'ר, אמר לבלומברג כי "מעולם, במהלך חיי הארוכים ארוכים של מעקב אחרי הנפקות ראשוניות לציבור, לא ראיתי חברה בגודל וקנה מידה שכאלו מייצרת קונצנזוס של דעות שליליות כזה. אין תיבה שהם לא סימנו עליה וי, כשאתה חושב על כל הסיבות שאתה יכול להיות מודאג מאוד – זה מצית נורות אדומות. כאילו, אוי אלוהים, זהירות, סכנה, סכנה".

WeWork. צילום: BigStock

WeWork. צילום: BigStock

הפסדים ושווי מוערך שירד דרמטית דחו את ההנפקה

הדיווחים האחרונים מגיעים לאחר ש-WeWork דחתה את התכנית לנפקה בבורסה החודש, שהייתה אמורה להיות הגדולה בוול סטריט השנה. הדחייה היא תוצר של תוצאות שכללו הפסדים עצומים, כשהערכת השווי המקורית שלה, בסך 45 מיליארד דולר, נחתכה לכחצי, ובהמשך הסתמן שאף התכווצה עוד.

על החברה להשלים את ההנפקה הציבורית הראשונית שלה (IPO) לפני סוף השנה, בכדי לשמור על גישה להלוואה מכרעת של 6 מיליארד דולר. WeWork הודתה בשבוע שעבר כי התכניות הגרנדיוזיות שלה יצטרכו להמתין, לאחר שהשיחות עם משקיעים פוטנציאליים הורידו את הציפיות להערכת ההנפקה המתוכננת של החברה ל-15 מיליארד דולר, או אפילו פחות. לפי דיווחים, המשקיעים הביעו דאגה מהסגנון השנוי במחלוקת של נוימן בניהול החברה.

מועצת המנהלים עתידה להיפגש היום (ב'), ואפשר שהדירקטוריון יחזה בעימות לא פחות ממדהים בין נוימן לספונסר המיליארדר שלו. מקורות שמכירים את העניין מבפנים אמרו לתקשורת כי הדירקטורים שוקלים לבקש מהמייסד-שותף להפוך ליו"ר שאינו ממלא תפקיד ולרדת מכס המנכ"לות.

עם זאת יצוין כי גם אם יש דירקטורים שרוצים להדיח את נוימן, לא מדובר במשימה קלה, לנוכח מבנה הניהול של החברה. בהתבסס על מספר המניות שבהן הוא שולט, ובזכויות ההצבעה המאוד ייחודיות שאלו מקנות לו, נוימן יכול להיפטר מכל הדירקטוריון בכוחות עצמו, כך לפי התשקיף של החברה.

האירועים סביב WeWork נדירים בעולם העסקי – לעיתים רחוקות משתבשים הדברים שנראו מזהירים כל כך מהר לחברה צעירה ומצליחה. "זה בלגן בקנה מידה של אובר", אמרה קלי מקהליני, פרופסור בבית הספר למינהל עסקים של ברקלי באוניברסיטת קליפורניה, לביזנס טיימס. לטענתה, נוימן "באמת ניצל את היתרון הראשון שהיה ל-WeWork במרחב, ופוצץ אותו בגדול".

מקהליני התייחסה בהשוואתה לכך שמוסדות גדולים, ביניהם למשל בנצ'מרק קפיטל, שהיא גם אחד המשקיעים של WeWork, דחפו גם את טראוויס קלניק למנכ"לות אובר בתחילת דרכה של ענקית שיתופי הנסיעות, כשסופו העסקי של הצעיר המבטיח היה רע ומר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים