"BI+AI זה לא מדע בדיוני, והאתגר הוא מהימנות הנתונים"

כך אמר אמר אופיר אייזיק, מנכ"ל ONE Data, שהוסיף והבהיר כי "הדאטה מנהל את העולם וחשיבותו כיום, עם הופעת ה-AI, רק גדלה"

אופיר אייזיק, מנכ"ל ONE Data.

"היכולת כיום לטפל במידע ולחלץ ממנו תובנות מושכלות, היא בגדר מה שבעבר נחשב מדע בדיוני. אבל אסור לשכוח את הכלל 'זבל נכנס – זבל יוצא': האתגר הגדול בעולם ה-BI הוא הבינה המלאכותית, כי מדובר במהפכה משבשת", כך אמר אופיר אייזיק, מנכ"ל ONE Data.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר אייזיק כי "לצד אתגר מהימנות הנתונים שמטופלים, כניסת ה-AI לעולמנו מציבה אתגרים נוספים: ניתוח מבוסס נתונים ולא כזה הנסמך על תחושות בטן; מעבר לניתוח מותאם אישית למשתמשים; קבלת תובנות לכולם, ולא רק לבכירי הארגון; לוודא שהמשתמשים יודעים כיצד לנתח את הנתונים; להנגיש את הנתונים והניתוח שלהם לכולם – ולעשות זאת בזמן אמת, או קרוב זמן אמת".

"AI היא גורם משבש בעולם ה-BI", ציין אייזיק, "ולכן יש לנצל אותה באופן מושכל. עד 2023 אמרנו שנייצר ממשקים או לוחות מחוונים (דשבורדים) כדי לנתח מידע תפעולי למקבלי ההחלטות. אלא שכיום, למערך קבלת ההחלטות נכנסים מקורות נתונים שבעבר לא טופלו ונותחו: פעם ניתחנו טרנזקציות ונתונים מספריים, ואילו היום ניתן לחלץ תובנות גם ממסמכים".

"יש להקפיד שלא 'ללכלך' את הנתונים שעל בסיסם מקבלים החלטות"

הוא הוסיף: "התחום נהיה מורכב יותר, כי לתוך עולם זה נכנס תוכן מתוך הארגון, וכן מידע חזותי, או קולי, למשל תמלולי שיחות מנציג השירות". ועדיין, הדגיש אייזיק, "הבעיה של איכות ומהימנות הנתונים שמטפלים בהם נותרה, ויש להקפיד שלא 'ללכלך' את הנתונים שעל בסיסם מקבלים החלטות. הבעיה אינה בתוצר – אלא בדרך הנגשת המידע המנותח. חלק מהעבודה המקדימה הוא בניקוי והסרת מידע מוטה, או כזה שהגיע ממקומות לא טובים או לא אמינים. חייבים ליצור תשתית לאיסוף יעיל ולהסרת מידע פגום, כדי לטפל רק, ואך ורק – במידע נקי, נכון ורלוונטי".

"ניתוח נתונים מתקדם, מבוסס לימוד מכונה", אמר, "כזה שהיה לפני המהפכה של הבינה המלאכותית היוצרת (GenAI), עסק בהתאמת מידע ובניסיון להבין מי הוא הלקוח ומה להציע לו. כך, מודלים איתרו מיתאם מפתיע בין דברים לא קשורים לכאורה, למשל בין רכישות של בירה וחיתולים. בניסיון להסביר את המיתאם, נמצא שבמקרים רבים בן הזוג נשלח לרכוש חיתולים אחרי העבודה, ובמרכול הוא נזכר שבערב יש משחק כדורגל ורכש בירה. כיום, יש מודלים מתמטיים שיסייעו לחילוץ תובנות מדאטה שבן אנוש לא היה מזהה. כעת ניתן לדייק, לקחת נתונים מידיים, ולחדד את ההצעות לרכישה ללקוחות – NBO (ר"ת Next Best Offer)".

"האתגרים בשילוב עולמות ה-AI לתוך ה-BI הם מגוונים", הדגיש אייזיק. "בתחום האתיקה, יש דרך להתמודד עם חלקם, אבל החלק המורכב יותר הוא חינוך ולימוד אנשים לקבל בביקורת את התשובות, בדומה למי שקורא כתבה ועליו לבדוק שאינה מוטה לאף צד. כדי לענות לאתגר, יש להבין את ההקשר, להדק את הביקורת ולעשות זאת באמצעות כלים מבוססי אתיקה ואחריות חברתית".

"הדאטה מנהל את העולם"

אייזיק מונה לתפקידו בנובמבר האחרון. החברה בראשותו משמשת כגוף הפיתוח וניהול הפרויקטים של קבוצת וואן (ONE) בעולמות הדאטה וה-AI, ומונה כ-200 עובדים, בהם מדעני נתונים, ארכיטקטים ומהנדסי דאטה, מנהלי בסיסי נתונים ומפתחים.

החברה מטמיעה כמה כלי BI, ביניהם קליק, פאואר BI, טבלאו (Tableau) ו-Amazon Quicksight, וכן כלי תשתיות דאטה וכלי ETL/ELT (גזירה ושליפת נתונים) כגון DBT, Snowflakes ו-Databricks. זאת, לצד כלל תשתיות הדאטה בעננים, ופתרונות ML ו-AI.

אייזיק, הפעיל בענף כרבע מאה שנים, שימש מנכ"ל בינת מערכות תוכנה, ולפני כן סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי בקליק ישראל. קודם לכן עבד כמנהל מכירות במיקרוסופט ישראל וכמנהל פיתוח עסקי בבזק בינלאומי.

ל-ONE Data יותר מ-500 לקוחות ארגוניים מכלל המגזרים. "אנחנו בונים עבור ארגונים אסטרטגיות דאטה המותאמות להם, מפתחים ומעצבים דשבורדים לניתוח והצגת מידע עסקי, ומשתמשים בכלי AI לביצוע ניתוח חיזויי (Predictive analytics) וגיבוש תמונת מצב כוללת על הסביבה העסקית", סיכם. "היעד הוא לקבל את ההחלטות הנכונות להצלחת העסק. המטרה אינה לספק רק פתרונות BI, אלא לבנות אסטרטגיית דאטה כוללת, המטפלת גם בשינויים העסקיים, ומשלבת AI היכן שניתן. נגדיל השנה את היקף הפעילות שלנו בעשרות אחוזים – בשל מהפכת ה-AI, בגלל הגידול בעולם תשתיות הנתונים וגם כי לתחום יש ביקוש קשיח: הדאטה מנהל את העולם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים