לונדון: ג'וליאן אסאנג' הגיש ערעור סופי נגד ההסגרה לארה"ב

מייסד ויקיליקס, שברח לפני שנים לאירופה, חזר אתמול (ג') לבית המשפט בלונדון כדי להילחם ● הוא נאבק נגד הסגרתו לארה"ב, שכן העברה לידי השלטונות האמריקנים צפויה להביאו למאסר עולם, אם יורשע בריגול

בדרך להיות חופשי. ג'וליאן אסאנג'.

מייסד ויקיליקס, ג'וליאן אסאנג', עושה בימים אלו מאמץ אחרון על מנת להימנע מהסגרה לארצות הברית, שם הוא, כזכור, עומד בפני אישומים הקשורים לפרסום מסמכים מסווגים. דיון ראשון בעניין ההסגרה, שהתקיים אתמול (ג') בבית המשפט הגבוה לצדק בלונדון, הוא בעצם רגע השיא שהגיע אחרי למעלה מעשור של התנצחויות משפטיות, ונחשב כאירוע שבו חירותו של אסאנג', כמו גם חופש העיתונות, תלויים על הכף.

השימוע שנערך אתמול יכול, כאמור, להיות ההזדמנות האחרונה של אסאנג' להימנע מלהישלח לארה"ב, כדי להתמודד שם עם אישומים הקשורים לחשיפות השחיתות שביצעו הוא ושותפו אדוארד סנואודן. אם לא יצליח, הוא יוכל לנסות ולהעביר את התיק לבית הדין האירופי לזכויות אדם.

נזכיר כי אסאנג' בן ה-53, יליד אוסטרליה, עבד כמהנדס מערכות ב-CIA וב-NSA. ב-2006 הוא יצר את ויקיליקס, פרויקט שבו נאספו מסמכים רגישים או מסווגים, ושכלל את מה שאסאנג' כינה "עיתונות מדעית" – חומרי מקור ראשוניים עם מינימום פרשנות ועריכה. באמצעות ויקיליקס, פרסם אסאנג' אלפי מסמכים פנימיים או מסווגים ממגוון של גופים ממשלתיים ותאגידים.

אחד הגילויים המשמעותיים ביותר הגיע כאשר סנואודן, עובד קבלן לשעבר של הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, הדליף מסמכים אמריקנים סודיים לעיתון הבריטי הגרדיאן. אסאנג' נחשב כגורם מרכזי בתהליך פרסום המסמכים הללו, שכלל צילומים של תקיפה אווירית של ארה"ב בבגדד, יומני צבא ארה"ב ממלחמות אפגניסטן ועיראק ועוד. תפקידו של אסאנג' בגילויים גרם לו להיתפש בארה"ב כאיום על הביטחון הלאומי, והדבר הביא אותו לברוח מארה"ב ולמצוא מקלט בשגרירות אקוודור שבלונדון, שם שהה במשך שבע שנים, משנת 2012 ועד שנעצר באפריל 2019. במהלך תקופה זו הוא המשיך לנהל את ויקיליקס ונותר דמות בולטת בדיונים עולמיים על חופש מידע ופרטיות.

נכון לעכשיו, אסאנג' עומד בפני יום שני בבית המשפט העליון, כחלק מהמאבק רב השנים שלו נגד ההסגרה לארה"ב, שם הוא עתיד להיות מואשם בריגול ובהדלפת סודות צבאיים חסויים. שותפו סנואודן ברח גם הוא מארה"ב ושוהה כבר שנים ברוסיה כמקלט מדיני. בספטמבר 2022 פורסם כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם על צו המעניק לסנואודן אזרחות רוסית.

קיבל מפוטין אזרחות רוסית. אדוארד סנואודן. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

קיבל מפוטין אזרחות רוסית. אדוארד סנואודן. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. צילום: מימין: BigStock; משמאל: יניב הלפרין

התביעה טוענת לריגול – ההגנה לעיתונות חופשית

הפרשה עוררה ויכוחים עולמיים בנוגע לאיזון בין הביטחון הלאומי וחופש המידע, וכן אודות תפקידם של חושפי שחיתויות בחברה וזכויותיהם של עיתונאים ומפרסמים של תוכן שנוי במחלוקת. לתוצאות הערעור של אסאנג' על ההסגרה יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על עיתונות, על אקטיביזם וכל זכות הציבור לדעת. ארגוני תקשורת גדולים, תומכי חופש העיתונות ואפילו ממשלת אוסטרליה קראו להפסיק את התביעה האמריקנית נגד חושף השחיתויות.

עורכי דינו של אסאנג' טוענים שמעשיו היוו פרקטיקה עיתונאית לגיטימית, פרסום מידע אמיתי בעל עניין ציבורי. הם שבו והדגישו כי המסמכים שהודלפו חשפו עוולות משמעותיות של הרשויות בארה"ב, מה שמצדיק לסברתם את חשיבות עבודתו של מרשם. אדוארד פיצג'רלד, עורך דינו הראשי, הצהיר, "הוא עומד לדין על עיסוק בפרקטיקה עיתונאית רגילה… מידע שהוא גם נכון וגם בעל עניין ציבורי ברור וחשוב".

לפי ההגנה של אסאנג', סעיף 4 של אמנת ההסגרה של ארה"ב-בריטניה, המעוגן בחוק ההסגרה של בריטניה משנת 2003, אוסר על גירוש בגין "עבירה פוליטית". לכן, טען פיצג'רלד, "הסגרה תעלה הפרה יסודית" של אותו "איסור מפורש". "אם מסתכלים על חוק ההסגרה", המשיך פיצג'רלד, "אין בו שום דבר שפוסל או שולל את סעיף העבירות הפוליטיות". היעדר זה "פירושו שלא ניתן לסמוך עליו", טען.

פיצג'רלד אמר לבית המשפט כי אסאנג' "נתבע בגין עיסוק עיתונאי רגיל של השגת ופרסום מידע מסווג, מידע שהוא גם נכון וגם בעל אינטרס ציבורי ברור וחשוב".

עם זאת, ממשלת ארה"ב מציירת תמונה אחרת לחלוטין – האמריקנים מאשימים את אסאנג' בריגול, בטענה שמעשיו סיכנו את הביטחון הלאומי וסיכנו אנשים המוזכרים במסמכים שהודלפו. ג'יימס לואיס, המייצג את ארה"ב, הדגיש את "הפגיעה הפיזית החמורה" שהתרחשה בשל המידע שפורסם.

בכל מקרה השלכות הסגרה לארה"ב, אם תקבע, על אסאנג' יהיו קשות – הרשעה בארה"ב יכולה לגזור עליו עד 175 שנות מאסר, אם כי הרשויות בארה"ב רמזו בעבר על אפשרות לעונש קצר יותר. 

"אם יוסגר ויועמד לדין – גם חירויות התקשורת העולמיות יעמדו למשפט"

תומכי אסנאג' התאספו אתמול מחוץ לבית המשפט בלונדון, הפגנו עם שלטים וקראו לשחרורו. סטלה אסאנג', אשתו, הזהירה שבעלה "ימות" אם יוסגר, והדגישה את דחיפות המאבק שלהם בהסגרה.

"הסיכון למוציאים לאור ועיתונאים חוקרים ברחבי העולם תלוי על הכף. אם ג'וליאן אסאנג' יישלח לארה"ב ויועמד שם לדין, גם חירויות התקשורת העולמיות יעמדו למשפט", אמרה ג'וליה הול, המומחית ללוחמה בטרור ומשפט פלילי של אמנסטי אינטרנשיונל באירופה, בהצהרה מטעם הארגון.

בית המשפט הבריטי יפסוק השבוע את גורלו של אסאנג', וזוהי פסיקה בעלת חשיבות מכרעת – אם אסאנג' יפסיד, הוא ימצה את כל הערעורים בבריטניה ויעמוד בפני הסגרה, אם כי הצוות שלו כבר הודיע כי ימשיך להילחם בגזרה בבית הדין האירופי לזכויות אדם. אך בכל מקרה, הפרשה כולה מהווה מקרה קדימי שצפוי להקרין על סוגיית חופש העיתונות בעידן הדיגיטלי, וכן להעלות שוב וביתר שאת חששות לגבי פעולות פוטנציאליות של הממשלה נגד עיתונות חוקרת. תוצאות הערעור, ואולי גם ההסגרה אם עליה יוחלט, יבחנו מקרוב על ידי עיתונאים, ממשלות ופעילי זכויות אדם ברחבי העולם ויהיה מעניין לראות את השפעתן והדהודן בהמשך הדרך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים