ג'וליאן אסאנג' נעצר כשיצא משגרירות אקוודור בלונדון; האמריקנים דורשים הסגרה

מייסד וויקיליקס שוהה בשגרירות האקוודורית בבירת אנגליה מזה 7 שנים, לאחר שאקוודור הציעה לו מקלט מדיני ● כעת זה נגמר - הבריטים הודיעו כי בכוונתם לעצור את חושף השחיתויות, המבוקש בארה"ב, פרצו למקום, תפסו את אסאנג' ובישרו שיגרשו אותו מהמדינה בתוך שעות או ימים

ג'וליאן אסאנג', מייסד ויקיליקס. צילום: Cropbot, ויקיפדיה

ג'וליאן אסאנג', מייסד וויקיליקס ומי שעומד מאחורי חשיפתם של סודות מדינה שהביכו ממשלות רבות ברחבי העולם, נעצר בלונדון היום (ה'), כמעט שבע שנים לאחר שמצא מקלט בשגרירות אקוודור בלונדון.

המשטרה המטרופוליטנית של לונדון אמרה כי ממשלת אקוודור החליטה להפסיק להציע לאסאנג' מקלט מדיני, והוסיפה כי השוטרים הוזמנו לשגרירות והמעצר תואם מול האקוודורים. האמריקנים כבר הודיעו כי הם יבקשו מבריטניה את הסגרתו של אסאנג' לידיהם.

תיעוד המעצר על ידי סוכנות הידיעות רופטי הראה את אסאנג', מזוקן ובעל חזות מעט שונה משהכיר העולם, כשהוא נגרר מהשגרירות על ידי שבעה גברים חסונים. לפני שהוכנס לתוך ניידת המשטרה שהמתינה במקום צעק אסאנג': "אתם חייבים להתנגד. אתם יכולים להתנגד. בריטניה חייבת להתנגד".

"הוא נלקח למעצר בתחנת משטרה מרכזית בלונדון שבה הוא יישאר, לפני שיוצג בפני בית משפט השלום של וסטמינסטר בהקדם האפשרי", הצהירה המשטרה.

הדליף פרטים על מורנו ואיבד את המקלט?

הסיבות למעצר ולגירוש המתוכנן לא ברורות. נשיא אקוודור בשנתיים האחרונות, לנין מורנו, צייץ הודעת וידיאו בטוויטר שבה אמר כי המדינה נסוגה מסיועה לאסאנג' בשל "הפרה חוזרת ונשנית של אמנות בינלאומיות".

 

סוכנות הידיעות רויטרס טוענת כי יחסיו של אסאנג' עם מארחיו הידרדרו לאחר שאלו האשימו אותו כי הדליף מידע על חייו האישיים של הנשיא מורנו.

ההשערות הן שהתובעים בארה"ב עתידים להגיש נגד אסאנג' כתב אישום בגין תפקידו בוויקיליקס, שכלל חשיפת שלל סודות מדינה, וכן בשל מה שהם סבורים שהיא אחריותו לפרסום הודעות דואר אלקטרוני גנובות ממטה הבחירות של המפלגה הדמוקרטית והילרי קלינטון, מהלך שנחשד כחלק ממאמציה של ממשלת רוסיה להתערב בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016.

אסאנג' הכחישה בעבר את הטענות שהאקרים רוסים הם שהעבירו לוויקיליקס את האימיילים הגנובים, אם כי בחודש יולי 2018 הודיעה מחלקת המשפטים האמריקנית על כתבי אישום שהיא מגישה כנגד 12 מחברי סוכנות המודיעין הרוסית, GRU, על מאמציהם, לכאורה, לפרוץ את הודעות האימייל של המפלגה הדמוקרטית ורשתות המחשבים שלה במהלך קמפיין הבחירות של לפני 3 שנים.

באפריל 2017 אמר היועץ המשפטי לממשלה דאז, ג'ף סשן, כי משרד המשפטים מכין כתב אישום נגד אסאנג' הקשור לפרסום מסמכים סודיים על ידי וויקיליקס, וכי מעצר אסאנג' נמצא בעדיפות גבוהה.

בארצות הברית מחכה לאסאנג' ענישה כבדה

אסאנג' נתקל בראשונה בבעיות משפטיות זמן קצר לאחר שוויקיליקס, שאותה ייסד ב-2006, פרסמה מספר מסמכים סודיים אמריקניים ב-2010. הפרשייה המפורסמת ביותר שבה מעורב האתר הוא המידעים שהדליף חושף השחיתיות ושותפו של אסאנג', אדוארד סונואודן, מה-NSA ושחוללו מהומה רבתי בגלל העובדה שכללו מידע מסווג ביותר של האמריקנים.

בהמשך הוציאה שבדיה נגד אסאנג' צו מעצר בינלאומי בגין חשדות באונס ובתקיפה מינית שלאחריו הוא נעצר בלונדון, אליה ברח מארה"ב, בדצמבר 2010 והושם במעצר בית, תוך שהוא ממשיך להיאבק בהסגרתו לשבדיה. אסאנג' שב והצהיר שאינו מתנגד להתמודדות עם ההאשמות בשבדיה, אך טען שהוא חושש ששטוקהולם תעביר אותו לידי וושינגטון, בכדי שיועמד לדין על פרסום סודות המדינה, שם צפויים לו עונשי מאסר קשים, ויש הסבורים שאפילו עונש מוות על בגידה במולדת.

לאחר ששופט בריטי קבע כי יש להסגיר את אסאנג' לשבדיה, חיפש הפעיל יליד אוסטרליה מקלט בשגרירות אקוודור, וזו נעתרה ופתחה לפניו את דלתותיה ב-2012. ב-2017 הודיעה שבדיה שהיא מסירה את הטענות לאונס שעמדו נגד חושף השחיתויות המסתתר, ואמרה כי "אין אפשרות לעצור את אסאנג' בעתיד הנראה לעין". אך מאוחר יותר הוציאה בריטניה צו מעצר משלה נגדו, בהאשמה שהפר את הערבות שלו בעצם ההתבצרות בשגרירות.

הקשרים בין חושף השחיתויות לבין מארחיו האקוודוריים הלכו והידרדרו בהדרגה בשנים האחרונות, בעיקר משום שהשהות המתארכת שלו בשגרירות גרמה לעצבנות כלפי אקוודור מצד מדינות המערב. הנשיא מורנו, שלא היה מי שהעניק לאסאנג' את המקלט, סלד מ"האורח" מאז כניסתו לתפקיד. עם זאת המעצר הנוכחי הפתיע את העולם ולא היו אותות מוקדמים להגעתו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים