סנואודן קיבל אזרחות ברוסיה ואמר: "מתפלל לפרטיות לכולם"

אחרי שלא אחר מאשר נשיא רוסיה, פוטין, בכבודו ובעצמו חתם על צו, קיבל חושף השחיתויות רשמית את האישור להיותו אזרח רוסי, זאת בתום כעשור שבו שהה במוסקבה במקלט מדיני - האם עכשיו יגוייס למלחמה באוקראינה?

קיבל מפוטין אזרחות רוסית. אדוארד סנואודן. עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה.

עובד הקבלן לשעבר של ה-NSA, אדוארד סנואודן, שהדליף מידע מסווג מאוד מהסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב ב-2013, אותו פרסם במסגרת פרויקט ויקיליקס, קיבל השבוע (ב'), עקב צו עליו חתם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אזרחות רוסית. פוטין העניק במסגרת הצו אזרחות לא רק לסנואודן אלא לעוד 75 זרים.

סנואודן, שהואשם בריגול על ידי השלטונות האמריקנים, חי בגלות במוסקבה כבר כמעט עשור כדי להימנע מהעמדה לדין בארה"ב. עם קבלת האזרחות הצטרפו אליו אשתו, לינדזי מילס, ושני ילדיהם. חושף השחיתויות צייץ עקב השינוי במעמדו ברוסיה וכתב: "אחרי שנים של פרידה מההורים שלנו, לאשתי ולי אין רצון להיפרד מהבנים שלנו. אחרי שנתיים של המתנה וכמעט עשר שנות גלות, קצת יציבות תעשה את ההבדל עבור המשפחה שלי. אני מתפלל לפרטיות עבורם – ועבור כולנו".

 


רוסיה, כידוע היטב, אינה נחשבת כיום כמקום אטרקטיבי במיוחד להתאזרח בו וזאת לנוכח המלחמה שהיא מנהלת עם אוקראינה כבר מזה כחצי שנה. המתקפה האכזרית, שאותה יזמו פוטין וממשלו, הביאה על המדינה סנקציות בינלאומיות רבות, ואלו מקשות על חיי התושבים. בנוסף, כעת הוציאה המדינה קריאה לגיוסם של  300,000 רוסים לטובת הלוחמה, אבל סנואודן בן ה-39 לא אמור להיכלל במגויסים.

חושף השחיתויות חי כפליט ברוסיה מאז 2013, ואולם כיום, ככל הנראה בהקשר למלחמה באוקראינה ולמתיחות הקיצונית בין מוסקבה למערב – וכמעין אקט של אצבע בעין מטעם פוטין לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ולאמריקנים – הוא זכה סופסוף להפוך לאזרח במקום מגוריו. כאמור, סנואודן מבוקש על ידי וושינגטון משום שחשף ופרסם עשרות אלפי מסמכים חסויים הנוגעים לפעילות המודיעין האמריקני. הקרמלין, שקבע את מבצע הגיוס החדש במדינה, כנראה לא מתכנן לסנואודן קרבות פיזיים, כעת כשהוא אזרח במדינה.

עורך דינו של עובד ה-NSA לשעבר, אנטולי קוצ'רנה, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית RIA Novosti בנוגע לגיוס, כי סנואודן "לא שירת בצבא הרוסי, לכן, על פי החקיקה הנוכחית שלנו, הוא לא נכנס לקטגוריה הזו של אזרחים, שנקראים לגיוס כעת". 

ואכן למעשה הגיוס שהוכרז על ידי השלטונות הרוסיים הוא חלקי בלבד ו"רק חיילי מילואים צבאיים, בעיקר אלו ששירתו בכוחות המזוינים ובעלי התמחויות מקצועיות צבאיות ספציפיות וניסיון מקביל, לוקחים בו חלק", כך הסביר פוטין במהלך נאומו לאומה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים