מחאת ההיי-טק על הורדת דירוג האשראי: "הממשלה נגד הישראלים"

עקב המהלך של מודי'ס, שלח ארגון המחאה - שנולד בתגובה לרפורמה המשפטית-משטרית שניסתה ממשלת נתניהו לקדם - תגובה חריפה במיוחד, המצביעה בבירור על אשמת נתניהו, סמוטריץ' וחבריהם במצבה המתדרדר של המדינה

הורידה את דירוג האשראי של ישראל. מודי'ס.

מטה מחאת ההיי-טק הגיב אתמול (ש') בחריפות בהתייחסו להתנהלות הממשלה הנוכחית, אשר הביאה, לדבריו, להחלטת סוכנות דירוג האשראי מודי'ס להוריד את דירוג האשראי של ישראל. בתגובה, שפורסמה למחרת ההודעה של מוד'יס על החלטתה הקשה, תקף ארגון המחאה את הממשלה וטען כי היא "ממשיכה בשיטתיות וגאוותנות בהרס הכלכלה".

הורדת דירוג האשראי על ידי מוד'יס היא צעד משמעותי, שעלול להוביל להשלכות כלכליות שליליות על ישראל. בין היתר, ייתכן שהמדינה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר על הלוואות שתיקח, ושמשקיעים זרים – נושא חיוני לתחום ההיי-טק והמשך הצלחתו ושגשושו – עלולים להירתע ממעורבות בישראל. התגובה של מחאת ההיי-טק להורדת דירוג האשראי מדגישה את החשש הגובר מפני ההשלכות הכלכליות של מדיניות הממשלה בהובלת ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

בהודעת תגובה מטעמו אמר רה"מ כי "כלכלת ישראל איתנה". לדבריו, "הורדת הדירוג אינה קשורה לכלכלה, היא נובעת כולה מכך שאנחנו במלחמה. הדירוג יעלה חזרה ברגע שננצח במלחמה – ואנחנו ננצח".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', תקף את החלטת מודי'ס, וטען כי היא אינה כוללת "טיעונים כלכליים רציניים". השר הוסיף ואמר: "הכלכלה הישראלית חזקה בכל המדדים. ביכולתה לתמוך את כלל מאמצי המלחמה, בחזית ובעורף, עד הניצחון שיושג בעזרת השם ובגבורת הלוחמים, ולחזור למסלול צמיחה מואץ. חמאס לא ינצח אותנו, לא ביטחונית ולא כלכלית".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הגיב להחלטת הדירוג של חברת מודי'ס ואמר בין השאר, בהתייחסו למצב הטק בארץ, כי "הכלכלה הישראלית מושתתת על יסודות כלכליים חסונים ובריאים, תוך הובלה עולמית בתחומי חדשנות וטכנולוגיה. ידענו להתאושש מתקופות קשות בעבר ולחזור לשגשג במהרה ויש לכלכלה הישראלית את החוזקות להבטיח שכך יהיה גם הפעם".

"הקטר של המשק לא יעצור". שלט של מחאת ההיי-טקיסטים מאחת ההפגנות.

"הקטר של המשק לא יעצור". שלט של מחאת ההיי-טקיסטים מאחת ההפגנות. צילום: יניב הלפרין

מה משמעות הורדת הדירוג? ממה מודאגים במחאת ההיי-טק?

מודי'ס, אחת משתי החברות הגדולות והנחשבות בעולם בתחום דירוג האשראי, הודיעה בסוף השבוע כי קבעה את דירוג האשראי של ישראל על רמה A2 – אחרי שעד כה הוגדר כ-A1. החברה אף הוסיפה להורדת הדירוג תחזית שלילית, שמשמעותה היא איום בהורדת דירוג נוספת. הסוכנות, שהורידה לראשונה אי-פעם את דירוג האשראי של ישראל, תלתה את המהלך שלה במצבה הביטחוני, הגיאו-פוליטי והכלכלי הנוכחי של ישראל.

בין השאר במסמך ששחררה הסוכנות נכתב: "בעוד הלחימה בעזה עשויה להצטמצם בעוצמתה או להיפסק, אין כרגע הסכמה לסיום פעולות האיבה באופן מתמשך ואין הסכם על תוכנית ארוכת טווח שתשקם ותחזק בסופו של דבר את הביטחון של ישראל. הסביבה הביטחונית המוחלשת מרמזת על סיכון חברתי גבוה יותר ומצביעה על ביצועים וחקיקה חלשים יותר במוסדות, ממה שמודי'ס העריכה בעבר. במקביל, הפיננסים הציבוריים של ישראל מתדרדרים ומגמת הירידה שנחזתה בעבר ביחס החוב הציבורי התהפכה כעת. מודי'ס צופה שנטל החוב של ישראל יהיה גבוה באופן מהותי מהצפוי לפני הסכסוך".

מחאת ההיי-טק נוסדה באפריל 2023, כתגובה לתוכניותיה של הממשלה החדשה, בראשות נתניהו ושמוטריץ', לקדם רפורמה משפטית-משטרית שנויה במחלוקת. המחאה, המורכבת מאנשי תעשיית ההיי-טק הישראלית – המכונה גם "הקטר של המשק" – טוענת כי הרפורמה שתוכננה תפגע בדמוקרטיה הישראלית ובכלכלת המדינה חמורות.

מטעם מטה מחאת ההיי-טק נמסר: "הממשלה נגד הישראלים. נתניהו וסמוטריץ', שר האוצר הכושל ביותר בתולדות המדינה, ממשיכים בשיטתיות וגאוותנות בהרס הכלכלה. כפי שהפקירו את הביטחון, תוך התנערות מזלזלת מאזהרות המומחים, כך גם הפקירו את הכלכלה, עתיד המשק והסטארט-אפ ניישן. המדיניות הפושעת שלהם הובילה בשנה האחרונה את ההיי-טק לשפל, וכעת המצב צפוי להחמיר ולפגוע בכל תושבי ישראל, אשר ייאלצו להתמודד לא רק עם השלכות המלחמה, אלא גם עם יותר אבטלה, יותר ריבית על הלוואות, העלאת מיסים והתייקרויות נוספות. בתקופה בה העם מתאחד ומתגייס, הממשלה שוב מפקירה ופוגעת בכיס של כולנו. ישראל חייבת לצאת לדרך חדשה – בחירות, עכשיו!"

דירוג האשראי הוא אלמנט דומיננטי עבור כל מדינה, בכל הנוגע ביכולותיה ללוות כספים בשווקים הבינלאומיים. מדובר בציון אשר מגדיר למעשה את יכולת המדינה לפרוע הלוואות. חישוב הדירוג של כל מדינה ומדינה מסתמך על ההיסטוריה הפיננסית, מצב הנכסים והתמ"ג שלה, כמו גם על היקף ההתחייבויות שיש לה. בנוסף נלקחים בחשבון מצבים שונים שבהם המדינה שרויה או לאו – היציבות הפוליטית, מצבה הכלכלי הכללי של המדינה המסוימת, מידת הלכידות בעם, ועוד. דירוג זה נקבע בידי סוכנויות, ביניהן מודי'ס, ומשפיע על המדינה ויכולותיה לקבל הלוואות, כמו גם על התנאים להחזרתן. לדירוג אשראי נמוך יש השפעה רב-רובדית על כלכלת המדינה בכלל ועל ההיי-טק המקומי וההשקעות בו בפרט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים