עוד חבטה לגוגל: תשלם 700 מיליון ד' כפשרה במשפט מול הרשויות

הפשרה היא עקב תביעת ההגבלים העסקיים שהגישו נגד גוגל מרבית מדינות ארה"ב, בגין האופן שבו היא מנהלת את חנותה, ה-Google Play ● נזכיר כי בשבוע שעבר, במשפט אחר, הוחלט כי החברה מנהלת את חנותה כמונופול

גגל הפסידה במשפט ההגבלים העסקיים בעניינה בארה"ב. ה- Play Store.

הסדר משמעותי הושג אתמול (ב') במשפט ההגבלים העסקיים שמנהלות מרבית מדינות ארה"ב נגד גוגל. החברה התחייבה לשלם פיצוי בסך 700 מיליון דולר, הן לצרכנים והן למדינות בארה"ב, עקב הדומיננטיות של חנות האפליקציות לאנדרואיד שלה, ה-Google Play.

החברה הסכימה להשקיע 630 מיליון דולר בקרן הסדר לצרכנים ועוד 70 מיליון דולר בקרן שתשמש את המדינות, כך לפי פרטי ההסדר, שעדיין דורשים אישור סופי של שופט. על פי סוכנות רויטרס, לפי ההסדר  צרכנים אמריקנים זכאים יקבלו לפחות 2 דולר כל אחד, ועשויים לקבל תשלומים נוספים על סמך ההוצאות שלהם ב-Google Play בין ה-16 באוגוסט 2016 ל-30 בספטמבר 2023.

המדינות תבעו ואז אפיק גיימס ניצחה

כזכור, ביולי האחרון הגישה קואליציה של 36 תובעים כלליים של מדינות ארה"ב תביעת הגבלים עסקיים נגד גוגל בקליפורניה. התביעה עסקה בהתנהגות אנטי תחרותית, לכאורה, הקשורה לחנות Google Play, למכשירים ניידים מבוססי אנדרואיד ולחיובים של גוגל את לקוחותיה. 

המדינות האשימו את גוגל בשימוש בדומיננטיות שלה, כדי להגביל את התחרות מולה באופן לא הוגן, בכל הקשור בחנות האפליקציות שהיא מנהלת, תוך פגיעה בצרכנים על ידי הגבלת הבחירה והעלאת מחירי האפליקציות. עם פתיחת המשפט גוגל הגיבה ואמרה כי התביעה "חסרת כל שחר".

אלא שכעת גוגל למעשה נכנעה, ולכן תיאלץ להתפשר ולפצות את נפגעיה. הקנס הכבד שנקבע בתיק נובע מהאשמות שגוגל חנקה את התחרות, אילצה מפתחים להשתמש במערכת התשלומים שלה בלבד והגבילה את האופן שבו יוכלו ליידע את המשתמשים על אפשרויות חלופיות שיכולות לענות לצורכיהם.

ההסדר החדש יחייב את גוגל גם לבצע שינויים משמעותיים, ובניהם לאפשר מערכות תשלום חלופיות: להבטיח שמפתחים לא יחויבו עוד להשתמש במערכת החיוב שלה, מה שיאפשר להם להציע למשתמשים אפשרויות משלהם, שיכולות להיות זולות יותר. בנוסף החברה תיאלץ לתת אפשרות למפתחים לתקשר ישירות עם המשתמשים, ומשמעות הדבר היא שגוגל כבר לא תוכל להגביל מפתחים מלהודיע למשתמשים על דרכים לרכישה מחוץ לחנותה – דבר שצפוי ולפתוח אפיקים לתמחור הוגן יותר ולתחרות רחבה יותר. עוד תצטרך ענקית החיפוש והטכנולוגיה לקדם שקיפות רבה יותר בחנותה – גוגל חייבת לספק מידע ברור יותר על העמלות והמדיניות שלה, ולאפשר למפתחים לקבל החלטות מושכלות לגבי אסטרטגיית הפצת האפליקציות שלהם.

זכתה. אפיק גיימס במשפטה מול גוגל.

זכתה. אפיק גיימס במשפטה מול גוגל. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. מקור: שאטרסטוק

עם או בלי קשר, ההסדר הזה מגיע שבוע בלבד לאחר מכה משפטית קשה שספגה גוגל במאבק המתמשך שלה מול חברת הגיימינג אפיק גיימס (Epic Games) – היצרנית של הכותר הפופולרי פורטנייט (Fortnite). במשפטה זה נקבע שגוגל אכן מתנהגת כמונופול בחנות האפליקציות שלה. השופט מצא שההגבלות ה"בלתי סבירות" של גוגל על רכישות בתוך האפליקציה, וההתקשרות שלה מול מפתחים חונקות את התחרות ופוגעות בצרכנים.

לפי פרשנים ודיווחים במדיה העולמית, הקנס שגוגל תשלם כעת, בגובה 700 מיליון דולר, הוא אמנם משמעותי, אך מחוויר בהשוואה להשלכות ארוכות הטווח הפוטנציאליות של שתי פסיקות אלה. לעובדה שחנות יישומי האנדרואיד מבית גוגל תצטרך לחיות בצמוד ובשלום עם מערכות תשלומים חיצוניות, כמו גם לחובה שחלה על החברה כעת להגברת השקיפות שלה בניהול העסק המסוים, יכולה להיות השפעה מכרעת על כל תחום האפליקציות. השינויים הללו עשויים לייצר השפעות שונות – החל בהורדת מחירים לצרכנים, המשך בחופש גדול יותר למפתחים, ובסופו של דבר – בתקווה – לייצר סביבה תחרותית יותר עבור הצרכנים.

ווילסון ווייט, סגן נשיא גוגל לענייני ממשל ומדיניות ציבורית, הגיב בהצהרה מטעם החברה ובה אמר כי ההסדר "נבנה על הבחירה והגמישות של אנדרואיד, שומר על הגנות אבטחה חזקות ושומר על יכולתה של גוגל להתחרות עם יצרניות אחרות (מערכות הפעלה), ולהשקיע במערכת האקולוגית של אנדרואיד לטובת המשתמשים והמפתחים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים