אפיק ניצחה: בית משפט בארה"ב קבע שחנותה של גוגל מנוהלת כמונופול

מפתחת המשחקים - שעומדת מאחורי הכותר המצליח פורטנייט אשר סביבו החל המאבק - תבעה את גוגל ב-2020 והאשימה אותה בכך שחנות האפליקציות שלה הפכה לדומיננטית ולכזו שחונקת את המתחרים שלא כדין ● כעת היא זכתה

זכתה. אפיק גיימס במשפטה מול גוגל.

בפסק דין משמעותי במיוחד שהתקבל בארה"ב אתמול (ב'), חבר המושבעים קבע פה אחד שמפחתחת המשחקים אפיק גיימס (Epic Games) צדקה בכל סעיפי התביעה המהותית שלה נגד גוגל, כך על פי מסמכי בית המשפט.

משמעות הקביעה היא ש-אפיק – חברת המשחקים אשר עומדת מאחורי הכותר המאוד מצליח פורטנייט (Fortnite) – ניצחה את גוגל הענקית בתום סכסוך משפטי שנמשך שלוש שנים, והפסיקה הזו, אם תישאר על כנה, עתידה לשנות את הדרך שבה גוגל מנהלת את חנות האפליקציות שלה, ה-Play Store.

חבר המושבעים שישב במשפט אשר נערך בסן פרנסיסקו נזקק למספר שעות כדי לדון בהכרעה, ובסופן הוא החליט שהחנות של גוגל, שהיא מעין שוק דיגיטלי לאפליקציות אנדרואיד, מהווה מונופול בלתי חוקי, וזאת לפי רישומי בית המשפט שפורסמו אתמול (ב').

בלב המאבק בין אפיק גיימס לאפל וגוגל. פורטנייט.

בלב המאבק בין אפיק גיימס לאפל וגוגל. פורטנייט. צילום: BigStock

"ניצחון לכולנו"

מדובר בפסק דין דרמטי לתעשייה כולה, אבל גם בכזה שמהווה ניצחון משמעותי עבור אפיק. בית המשפט אישר למעשה במלואן את טענותיה של חברת הגיימינג שגוגל מתחזקת מונופול על שוק היישומים לאנדרואיד בחנותה. משמעות הפסיקה הזו היא שענקית הטכנולוגיה, ששוויה מוערך בטריליון דולר, דיכאה את התחרות מולה בתחום באמצעות האסטרטגיות העסקיות שלה.

יתרה מכך, חבר המושבעים קבע שגוגל מקיימת קשר בלתי חוקי בין ה-Play Store שלה לבין שירותי התשלום שלה, Google Play Billing. המושבעים אף החליטו שהסכם ההפצה של גוגל, הסדרי Project Hug שהיא מקיימת מול מפתחי משחקים, כמו גם ההסכמים של החברה עם יצרניות OEM (ר"ת Original Equipment Manufacturer – יצרנית ציוד מקורי) היו כולם אנטי-תחרותיים, כך דיווח The Verge.

הזכייה הדרמטית תוארה על ידי אפיק גיימס כ"ניצחון לכל מפתחי האפליקציות והצרכנים בעולם". בהצהרה, שעלתה לאתר האינטרנט של החברה, נכתב עוד כי פסק הדין האחרון "מוכיח שהשיטות של חנות האפליקציות של גוגל אינן חוקיות והן מנצלות את המונופול שלה כדי להטיל עמלות מופרזות, לדכא תחרות ולהפריע לחדשנות".

עוד צוין על ידי אפיק כי "לאורך כל המשפט ראינו ראיות לכך שגוגל הייתה מוכנה להוציא מיליארדי דולרים כדי לדכא חנויות אפליקציות חלופיות, באמצעות פיצוי (שהוצע – ג"פ) למפתחים (כדי – ג"פ) נטוש את יוזמות החנויות שלהם ואת תוכניות ההפצה הישירה שלהם ועל ידי הצעת הסכמים רווחיים ביותר עם יצרניות מכשירים, בתמורה להחרגת מתחרים מחנויות האפליקציות". באפיק הוסיפו וכתבו כי "ההסכמים הללו נועדו לבסס את הדומיננטיות של גוגל כספקית חנות האפליקציות הבלעדית – והם הצליחו. למעלה מ-95% מהאפליקציות האנדרואיד מופצות דרך ה-Play Store".

הגיע לעליון. הקרב בין אפל לאפיק גיימס.

הגיע לעליון. הקרב בין אפל לאפיק גיימס. צילום: BigStock

מאבק זהה נגד אפל – תוצאות אחרות לגמרי

נזכיר שבמהלך שלוש השנים האחרונות ניהולה אפיק מאבק דומה גם מול אפל, בטענה דומה על התנהלות ענקית ה-iPhone בחנותה ליישומי iOS, ה-App Store.

המאבק שניהלו ביניהן אפיק ואפל הגיע לכדי משפט שהתקיים ב-3-24 במאי בשנת 2021. בפסק דין, שניתן בספטמבר באותה שנה והתייחס לחלק הראשון של התיק, פסקה השופטת איבון גונזלס רוג'רס לטובת אפל בכל הסעיפים מלבד אחד, בו מצאה את אפל אשמה שהפרה את חוק התחרות הבלתי הוגנת של קליפורניה. מאידך רוג'רס אסרה על אפל למנוע ממפתחים ליידע משתמשים לגבי מערכות תשלום אחרות בתוך אפליקציות.

אפיק ערערה על פסק הדין הזה, אך הפסיקה המקורית מ-2021 אושרה ב-2023, כולל הסעיף הבודד שיצא נגד אפל – אבל גם עליו החליטה ענקית הטכנולוגיה לערער ביולי האחרון בבית המשפט העליון.

יצוין כי כמו גוגל, גם אפל מייחסת במכלול עסקיה חשיבות רבה לחנות האפליקציות שלה, אשר מניבה לה הכנסות של מיליארדי דולרים מדי שנה.

תגובת גוגל לפסק הדין: "נערער"

מטרתה הסופית של אפיק הייתה להקים חנות אפליקציות ומערכת תשלומים משלה, כדי להתנער מהעמלות הגבוהות שגוגל, כמו גם אפל, גובות על רכישות בתוך האפליקציות, במקרה הספציפי שלה – בתוך פורטנייט, 30% גובהה. אם הפסיקה בעניין גוגל תישאר על כנה, הדבר יכול לא רק לאפשר לאפיק גיימס לספק לבד את המשחקים שלה בגרסאות האנדרואיד ללא תיווכה של גוגל, אלא שהיא אף עשויה להפעיל לחץ על יצרנית ה-iPhone לפתוח את חנותה שלה באופן דומה, על אף שניצחה במשפט. לפיכך לפסיקה החדשה בתיק יכולות להיות השלכות מרחיקות לכת על חנות האפליקציות של גוגל, וכן ועל תעשיית האפליקציות לנייד כולה. 

לעת עתה לא ידוע מה בדיוק תקבל אפיק כתוצאה מזכייתה במשפט. השופט טרם קבע את העונש שגוגל תעמוד בפניו, אך ענקית הטכנולוגיה כבר ציינה כי לא תקבל את פסק הדין. 

ווילסון ווייט, סמנכ"ל לענייני ממשל ומדיניות ציבורית של גוגל, אמר ל-The Verge: "אנחנו מתכוונים לערער על פסק הדין. אנדרואיד ו-Play Store מציעות יותר מבחר ופתיחות מכל פלטפורמה סלולרית גדולה אחרת". הוא הוסיף וציין כי "הניסוי הדגיש שאנו מתחרים נמרצות עם אפל וה-App Store שלה, כמו גם עם חנויות אפליקציות במכשירי אנדרואיד וקונסולות משחקים. אנו נמשיך להגן על המודל העסקי של אנדרואיד ונשאר מחויבים עמוקות למשתמשים שלנו, לשותפים שלנו ולאקו-סיסטם הרחב יותר של אנדרואיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים