עוד ניצחון לאפל בקרב המשפטי מול יצרנית פורטנייט

במסגרת המאבק המשפטי מול אפיק גיימס, שהתמקד במדיניות ה-App Store של אפל, זכתה שוב אפל בערעור שהגישה יצרנית המשחקים

חיזוק משמעותי לאפיק גיימס בקרב המשפטי מול אפל.

אפל זכתה בערעור במסגרת המאבק המשפטי שלה מול יצרנית פורטנייט, אפיק גיימס, שהתמקד במדיניות ה-App Store שלה, זאת בהתאם לחוות הדעת שפרסם בית המשפט התשיעי לערעורים של ארצות הברית.

בית המשפט תמך בפסק הדין הקודם לטובת אפל של בית המשפט המחוזי בהקשר לטענותיה של אפיק נגד אפל בנושא הגבלים עסקיים, אבל גיבה גם את פסק הדין לטובת אפיק של בית המשפט המחוזי לפי חוק התחרות הבלתי הוגנת של קליפורניה.

יצרנית המשחקים קיוותה להוכיח בערעורה, שאפל פעלה בניגוד לחוק בכך שהגבילה הפצה של אפליקציות במכשירי iOS לחנות האפליקציות שלה, מה שחייב שגם התשלומים יבוצעו במערכת שלה, ובכך מנעה ממפתחים לתקשר מול הלקוחות ולאפשר להם דרכים חלופיות של תשלום.

בעקבות הודעת בית המשפט, פרסמה אפל בהצהרה, כי "ההחלטה היום מאשרת את הניצחון המהדהד של אפל במקרה זה, כאשר תשע מתוך עשר תביעות הוכרעו לטובת אפל. בפעם השנייה בתוך שנתיים, בית משפט פדרלי קבע כי אפל מצייתת לחוקי ההגבלים העסקיים ברמת המדינה וברמה הפדרלית. חנות האפליקציות ממשיכה לקדם תחרות, להניע חדשנות ולהרחיב את ההזדמנויות, ואנו גאים בתרומתה העמוקה הן למשתמשים והן למפתחים ברחבי העולם. עם כל הכבוד, אנו לא מסכימים עם פסיקת בית המשפט לגבי התביעה האחת שנותרה על פי חוק המדינה ושוקלים בדיקה נוספת".

פסק הדין מהווה כישלון גדול עבור אפיק גיימס ומפתחים אחרים, שקיוו כי הפסיקה תוכל להוות תקדים לתביעות נוספות להגבלים עסקיים ולדרישה מאפל לפתוח מכשירי iOS לחנויות אפליקציות ומערכות תשלום של צד שלישי.

המאבק המשפטי הארוך החל ב-2020, כשאפיק תבעה את אפל, לאחר שזו הסירה את פורטנייט מה-App Store לאחר שהפרה בכוונה את תנאי ה-App Store על רכישות בתוך האפליקציה. אף על פי שאפל זכתה באותה תביעה, כאשר השופט הכריז שאפל אינה פועלת כמונופולין, בית המשפט צידד ביצרנית פורטנייט בעניין המדיניות של אפל בנוגע להגבלות על רכישות בתוך האפליקציה. נאמר כי אפל לא תוכל עוד לאסור על מפתחים להפנות משתמשים לאמצעי תשלום אחרים.

הן אפל והן אפיק ערערו על הפסיקה – אפל על השינויים הנדרשים במדיניות ה-App Store הקשורים לקישורים חיצוניים ואפיק כדי לבחון שוב את נושא ההגבלים העסקיים.

בהחלטה האחרונה אישר הרכב בית המשפט לערעורים את דחייתו של בית המשפט המחוזי להגבלים עסקיים וגם את הדחייה של טענות ההגנה של אפיק לתביעה שכנגד של אפל על הפרת חוזה. עם זאת, בהחלטה האחרונה צוין, כי בית המשפט המחוזי שגה בהגדרת שוק ההגבלים העסקיים הרלוונטי ובקביעה כי הסכם הרישוי של אפל (Developer Program Licensing Agreement) חרג מחוץ לתחום חוק ההגבלים העסקיים, המכונה חוק שרמן.

עם זאת, נאמר גם, כי הטעויות הללו בסופו של דבר "בלתי מזיקות" וכי אפיק, בלי קשר, "לא הצליחה לבסס, כעניין עובדתי, את הגדרת השוק המוצעת שלה ואת קיומו של אמצעי חלופי כלשהו פחות מגביל באופן ניכר עבור אפל להשיג את ההצדקות התחרותיות התומכות באקוסיסטם הגן הסגור של iOS".

פאנל השופטים גם אישר את פסיקת בית המשפט המחוזי לטובת אפיק במסגרת חוק התחרות הבלתי הוגנת של קליפורניה. המשמעות היא, שהשינויים במדיניות שעליהם החליט בית המשפט המחוזי בעבר יידרשו שוב.

אפל עדיין לא פרסמה ערעור על חלק זה של ההחלטה. סביר להניח שתשקול את האפשרויות העומדות בפניה לפני שתפעל לפי הקביעה הזאת.

מנכ"ל אפיק גיימס, טים סוויני, פרסם בטוויטר את תגובתו להחלטה האחרונה של בית במשפט, וצייץ, כי "אפל גברה בבית המשפט התשיעי. למרות שבית המשפט אישר את הפסיקה שלמעצורים של אפל יש 'אפקט אנטי-תחרותי מהותי שפוגע בצרכנים', הם גילו שלא הוכחנו את חוק שרמן במקרה שלנו. למרבה המזל, ההחלטה החיובית של בית המשפט, הדוחה את הוראות המדיניות של אפל, משחררת מפתחי iOS לשלוח צרכנים לרשת כדי לעשות איתם עסקים ישירות שם. אנחנו עובדים על הצעדים הבאים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים