"תוקפים אותנו גם ברשת – אבל איפה מדינת הסייבר?"

כך תוהה תומר אלדובי, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת, עקב עלייה של מאות אחוזים בתוכן השנאה וההסתה נגד יהודים ומדינת ישראל ● התנועה הקימה חמ"ל למאבק בתופעה הרווחת כעת ברשתות החברתיות

תומר אלדובי, מייסד ומנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת, משמאל: פוסט הסתה נגד ישראל ב-X.

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת (FOA) מעדכנת כי בימים האחרונים, מאז החלה הלחימה בחמאס, חלה עלייה חדה בתוכן אנטישמי ושנאת ישראל ברשתות החברתיות. על פי נתונים, נרשמה עלייה של מאות אחוזים בתוכן מסוג זה בפלטפורמות טיקטוק, פייסבוק, אינסטגרם ובמיוחד ב-X (טוויטר).

התוכן האנטישמי כולל בין היתר, איומים על חיי יהודים, הסתה לגזענות ואלימות, ביטויים של שנאה והצדקת הזוועות, ואפילו הכחשות שהן בכלל אירעו. על כן פתחה ה-FOA חמ"ל פעילות לניטור והסרת תכנים כאלו.

על פי התנועה, הרשתות אינן מסירות תוכן מקדם אלימות, משום שלרוב הוא לא מנוסח באופן ישיר.

"זיהינו בשבוע האחרון עלייה בכמות שיח השנאה בהקשר לאירועים האחרונים. הרבה ממנו הוא תוכן שתומך בחמאס ומעשיו, לרוב לא בצורה ישירה, ולכן התוכן לא מוסר. אחת הדוגמאות היא טרנד שבמסגרתו מפרסמים משפט מהקוראן שקורא לג'יהאד. אלפי פוסטים וטוויטים. הרשתות לא מסירות את הפוסטים האלו כי מבחינתן זו לא קריאה ישירה לאלימות. יש פה בסך הכל משפט מהקוראן…", הסבירו בתנועה.

"אחוזי ההסרה נמוכים באופן מדאיג"

"עד כה התגייסו 3,000 מתנדבים מכל רחבי העולם, כדי להילחם לצד ישראל במאבק המקוון. היכן מדינת הסייבר? מדוע אין מנגנון מדיני מוסדר, האחראי על איזון השיח ברשתות החברתיות, המעצב דעת קהל של מיליונים רבים בעולם?", אמר תומר אלדובי, מנכ"ל התנועה למאבק באנטישמיות ברשת.

"רק לפני שבועיים נפגש ראש הממשלה בחגיגיות עם אילון מאסק, שהפלטפורמה שלו מאכלסת הכי הרבה תוכן אנטישמי ועושה הכי פחות כדי להסירו", המשיך והרחיב אלדובי, מנכ"ל התנועה.

"כלל התכנים המנוטרים על ידי אלפי מתנדבי התנועה נשלחים כל העת ומדווחים לרשתות מטא, X וטיקטוק לבחינה, אולם אחוזי ההסרה נמוכים באופן מדאיג. חשוב להבין – המאבק למען עצמאותה של מדינת ישראל ברשת מתנהל בימים אלו ביתר שאת, ואנחנו מפסידים. אילולא אלפי אזרחים ואוהבי ישראל בכל העולם, אילולא מעט התארגנויות ועמותות עצמאיות שפועלות בשטח ימים כלילות, ומפעילות עשרות אלפי מתנדבים – היינו כבר מזמן מיעוט גם במרחב המקוון", אמר אלדובי.

"כפי שאני רואה את זה, הממשלה הנוכחית חייבת לפעול בשתי דרכים – הפתרון לטווח הקצר הוא להעביר מתקציב משרד ההסברה לטובת הארגונים שפועלים בשטח; הפתרון לטווח הארוך הוא להקים מספר יחידות לכל תחום – אנטישמיות, דה לגיטימציה, הסברה – בתוך משרד קיים, שיידע לפעול בזריזות, ביעילות ובחדשנות, ולשלב בו את עשרות הפעילים הצעירים", הוא הוסיף.

כחלק מההכשרות וגיוס המתנדבים, התנועה משתפת פעולה עם המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית, שמחזקת את המאבק באנטישמיות בקרב קהילות יהודיות ברחבי העולם, תוך שמירה על ביטחונם וחוסנם האישי בימים אלו.

שנאת ישראל מופצת ב-X, למרות הפגישה. מימין: אילון מאסק; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ורעייתו, שרה.

שנאת ישראל מופצת ב-X, למרות הפגישה. מימין: אילון מאסק; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; ורעייתו, שרה. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

האיחוד האירופי התריע בפני גופי המדיה החברתית: לא תפעלו – תיענשו

נזכיר כי בשבוע שעבר שלח האיחוד האירופי אזהרות חמורות לקברניטי אמצעי המדיה החברתית הגדולים – בכללם אל מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, אילון מאסק, הבעלים של X, ושו זי צ'ו, מנכ"ל טיקטוק – בנוגע להתפשטות המידע השגוי בפלטפורמות שלהם בנוגע למלחמת ישראל-חמאס. האיחוד הביע דאגה לגבי כמות ניכרת של זיופים עמוקים ותוכן שעבר מניפולציות המתפרסמים בפלטפורמות הללו. 

נציב האיחוד האירופי, תיירי ברטון, הדגיש במכתבים אלו את החובה של ענקיות הטכנולוגיה, המוגדרת במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים  (DSA) של האיחוד, להילחם במידע מוטעה בפלטפורמות שלהן.

האיחוד האירופי יכול להטיל קנסות כספיים משמעותיים, בהיקף של עד 6% מההכנסות העולמיות של חברה, בגין הפרות של החוק. עבור מטא למשל הדבר עלול להוביל לעונש של מיליארדי דולרים, בעוד ש-X וטיקטוק עלולות לספוג עונשים של מאות מיליוני דולרים.

ברטון קרא למאסק להפגין מחויבות לציות ל-DSA ולהכיר בכך שברשת החברתית המצייצת שלו מופיעים תכנים לא חוקיים ודיסאינפורמציה הקשורה למלחמה.

מתפקעת מתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל. X (טוויטר).

מתפקעת מתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל. X (טוויטר). צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: שאטרסטוק

באולטימטום דומה לצוקרברג, ברטון העניק למנכ"ל 24 שעות להציג תוכנית למאבק בהפצת מידע מוטעה הקשור למלחמה.

אף על פי שחלפה מזמן היממה שהעניקו באיחוד לחברות כדי לטפל במצב, לא ידוע בינתיים על סנקציות שאירופה מוציאה לפועל נגד מטא, X וטיקטוק, בינתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים