לא רק למאסק: אירופה איימה גם על מטא שלא תפיץ דיסאינפורמציה

מטא, החברה האם של אמצעי המדיה החברתית פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ות'רדס, קיבלה גם היא פנייה מהאיחוד האירופי שהתריע בה כי עליה לפעול להשתלטות על תוכן כוזב המופץ דרך שירותיה - בהקשר למלחמת ישראל-חמאס

ספג התרעה מהאיחוד האירופי. מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא.

על רקע המלחמה בישראל, קיבלה אתמול (ד') מטא החברה האם של האמצעי המדיה החברתית פייסבוק, אינסטגרם, ווטסאפ ות'רדס פנייה מהאיחוד האירופי, שהתריע בה כי עליה לפעול מיידית להשתלטות על תוכן כוזב המופץ דרך שירותיה, ולמיגורו. קודם לכן, ביום ג', היו אלו אילון מאסק ופלטפורמת X (טוויטר) שלו שקיבלו את אותה בשורה מהאירופים.

האיחוד התריע בפני החברות כי יספגו ענישה קשה אם לא יעשו כדבריו, משום שבכך יפרו את חוק השירותים הדיגיטליים (DSA) – שנכנס לתוקף ביבשת באוגוסט ומחייב חברות לטפל בנזקים כמו דיסאינפורמציה ותוכן לא חוקי שמתבצעים באמצעות השירותים הטכנולוגיים שלהן.

כידוע לכל, הרשתות החברתיות, כפי שקורה כבר שנים ורק מתעצם, הן מצע להפצת מידע. אלא שכפי שהמשתמשים מפיצים בהן אינפורמציה לגיטימית, כך משמשות הפלטפורמות גם להדהוד של מסרים שקריים ו/או אלימים, לפייק ניוז מזיק יותר או פחות ובעיקר למסעות דיסאינפורמציה שמטרתם להשפיע על תודעת ההמונים. העניין תקף שבעתיים לנוכח קונפליקטים אזוריים מסוגים שונים ומשונים.

מאז אירועי שבת השחורה האחרונה הוצפו, כצפוי, הפלטפורמות החברתיות באינספור פוסטים, ציוצים, סטוריז, סרטונים ועוד, המתייחסים אל אירועי הדמים הנוראיים בישראל, ובהמשך גם לתקיפת צה"ל בעזה.

מאסק חייב להוכיח שנקט בפעולה משמעותית

האם היא באמת נאבקת מספיק בתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל? X (טוויטר).

האם היא באמת נאבקת מספיק בתכנים כוזבים סביב המלחמה בישראל? X (טוויטר). צילום: עיבוד ממוחשב. מקור: שאטרסטוק

הרשתות החברתיות אינן מקשה אחת ויש ביניהן כאלו שבנבכיהן מתחולל טורנדו של פייק ניוז ושיתופי תוכן אלים. טלגרם לדוגמה אפילו שהשיקה בשל הביקוש הגבוה בעיתות אלו גרסה בעברית ובערבית ליישום שלה. ב-X, הפוליטית יותר באופיה, הפיצו רבים תוכן אלים, מניפולטיבי ואף אנטישמי. החברה אמרה שהיא פועלת לצמצום התופעה, כולל שהסירה חשבונות המקושרים לחמאס. אולם מכתב ששלח השבוע הנציב האירופי, תיירי ברטון, אל יזם הטכנולוגיה שהוא הבעלים של X הבהיר שאין די במעשי החברה ושעליה לעשות הרבה יותר כדי להיאבק בתופעה, אם לא תעשה כן מיידית – תיענש.

ברטון אמר כי האיחוד האירופי קיבל דיווחים על תוכן שנחשד כבלתי חוקי, כמו גם כמזויף, המופץ ב-X, למרות "הנפת דגלי אזהרה" מהרשויות הרלוונטיות. הוא ציין עוד כי האיחוד יעקוב מקרוב אחר הציות של מאסק ל-DSA, והוסיף והצהיר כי במידת הצורך האיחוד מוכן לנקוט בפעולה נגד היזם והרשת החברתית שבבעלותו.

מאסק הגיב לפוסט של ברטון ב-X וכתב: "המדיניות שלנו היא שהכל קוד פתוח ושקוף, גישה שאני יודע שהאיחוד האירופי תומך בה. אנא רשום את ההפרות שאתה רומז עליהן ב-𝕏, כדי שהציבור יוכל לראות אותן. תודה רבה".

ברטון הגיב באומרו כי זה תלוי במאסק להראות שהוא מבצע את שהוא מבטיח, והוסיף כי האיחוד האירופי יאכוף בקפדנות את הציות ל-DSA.

עכשיו זה צוקרברג שקיבל מברטון מכתב

עכשיו, בחלוף כיממה מהאולטימטום של אירופה ל-X, הגיע תור הפלטפורמות שבבעלות מטא לקבל התרעה חמורה. האיחוד האירופי הזהיר את מארק צוקרברג, מנכ"ל התאגיד, מפני התפשטות דיסאינפורמציה בפלטפורמות המדיה החברתית שהוא מנהלן, וזאת בהקשר ישיר להמתקפה של חמאס על ישראל. האיחוד נתן למטא, כפי שנהג עם מאסק, ארכה של 24 שעות כדי להגיב ולציית לחוק האירופי.

לפי האיחוד האירופי, הוא קיבל אינדיקציה לעלייה בהיקף האינפורמציה שגויה על הסכסוך שמופיעה ברשתות החברתיות, כולל תמונות גרפיות עד אימה וסרטוני זוועות עם תיוג שגוי ועיוות ההקשר שלהם.

גם למטא קיבלה מכתב מ-ברטון, העומד בראש תחום התעשייה באיחוד, ובו צוין כי היא חייבת להוכיח שנקטה בפעולה "מיידית, נחרצת ואובייקטיבית" כדי להתמודד עם התפשטות הפייק ניוז והמידע מוליך השולל המתפשט בשירותיה. במכתב הוא דרש מהחברה לספק לאירופה בתום יממה פרטים אודות האמצעים ה"מידתיים והיעילים" שנקטה לתיקון המצב ולהשתלטות על התופעה האסורה בחוק ביבשת.

דובר מטה אמר ל-BBC כי החברה הקימה מרכז מבצעים מיוחד, המאויש במומחים, כדי לנטר ולהגיב למצב. לדבריו, צוותי החברה פועלים להסרת תוכן שמפר את המדיניות שלה או את החוק המקומי, ולתאם את פעולתם מול בודקי עובדות בלתי תלויים הפועלים באזורי הסכסוך.

הנציבות האירופית הזכירה לכל חברות המדיה החברתית שהן מחויבות על פי חוק למנוע הפצת תוכן מזיק הקשור לחמאס, שהיא קבוצת טרור המוחרמת באיחוד האירופי. האולטימטום התקיף שמאסק וצוקרברג קיבלו מאיחוד האירופי מצביע על התפתחות משמעותית, שכן הוא עלול להוביל לקנס (אי עמידה בתקנות האירופיות לגבי תוכן לא חוקי יכולה לגרור קנסות בגובה 6% מההכנסות השנתיות של החברה) או אפילו למצב שבו הרשתות החברתיות שהחברות מפעילות יחסמו בגבולות האיחוד, אם הבעלים שלהן לא ינקטו מיידית בצעדים כדי לטפל בבעיית המידע השגוי והרעיל ה"חוגג" בפלטפורמות שבבעלותן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים