ארה"ב: X ומאסק נתבעו על שהפרו את החוק בפיטורי עובדת

יאו יו, מהנדסת תוכנה ראשית, פוטרה זמן קצר לאחר כניסת מאסק לנעלי הבעלים, כמו גם לתפקיד המנכ"ל של הפלטפורמה שנקראה אז טוויטר ● הטענה: העובדת סולקה משום שהעבירה ביקורת על מדיניות החזרה למשרדים של הבוס

מאבדים מפרסמים עקב אנטישמיות? X ואילון מאסק, הבעלים.

המועצה הלאומית ליחסי עבודה של ארה"ב, ה-NLRB, הגישה ביום ו' האחרון תלונה נגד X (טוויטר) שבבעלות אילון מאסק, על שלדבריה הפרה את חוקי העבודה במדינה כשפיטרה עובדת רק משום שזו התבטאה נגד מדיניות החזרה למשרד שאימצה החברה בתחילת עידן מאסק.

יאו יו, מהנדסת התוכנה הראשית לשעבר בטוויטר שפוטרה.

יאו יו, מהנדסת התוכנה הראשית לשעבר בטוויטר שפוטרה. צילום: לכידת מסך מלינקדאין

לפי ההבהרות שפרסם סניף ה-NLRB בסן פרנסיסקו, X פיטרה את יאו יו, מהנדסת תוכנה ראשית שלה באותם ימים, זמן קצר לאחר כניסתו של מאסק לתפקיד המנכ"ל, אשתקד. התלונה מציינת ש-יו פוטרה עק כך שניסתה לארגן עובדים אחרים בטוויטר, שלא היו מרוצים מהשינוי הפתאומי בדרישות העבודה שהבעלים החדש הפנה כלפיהם.

על פי הדיווחים, בזמן המדובר שלח מאסק מיילים לעובדי טוויטר ובהם פירט את ציפיותיו מהם, וקבע כי כל מנהל שישבח את הביצועים של עובד באופן כוזב, או יטען לתפקיד חיוני שאינו כזה – יפוטר. הוא גם בישר, לכאורה, שעובדים המסוגלים פיזית לעבוד מהמשרד אך בוחרים שלא לעשות כן – התפטרותם תתקבל. לפי הדיווחים יו, בתגובה לגזרות של יזם הטק התזזיתי ולאחר שהציב לעובדי טוויטר דאז בנובמבר 2022 אולטימטום לשוב לעבודה מהמשרדים, עודדה את עמיתיה שלא להתפטר. במקום, היא הציעה להם לחכות ש-מאסק יפטר אותם. יו צייצה על כך וכתבה פוסט דומה גם בסלאק (Slack).

אך חמישה ימים לאחר מכן, היא בעצמה פוטרה, כשהנימוק שצוין בפניה כסיבה להפסקת עבודתה היה שהפרה את מדיניות החברה.

מעניין לגלות ש-יו הותירה את חשבונה ב-X על כנו, אך לא פרסמה בו עוד דבר, מלבד ציוץ מדצמבר 2022 שבו כתבה: "חבריי הוותיקים, החברים החדשים והזרים, אני מפציר בכם לעבור לאינטרנט החופשי ולהגן על הרווחה הרגשית שלכם מפני מלך הילד הקפריזי. מצאו את הבית החדש שלי בביו שלי. תהיו אמיצים ונתראה בצד השני".


סניף סן פרנסיסקו של NLRB טוען שבמהלך הזה החברה הפרה את חוקי העבודה הפדרליים, בתוך שהיא מבצעת "התערבות, ריסון וכפייה על עובדים", כך דיווחה רשת CNBCבתלונתה ה-NLRB טוענת כי X הפרה את חוק יחסי העבודה הלאומי – המגן על זכותם של העובדים להתארגן ולהתמקח באופן קולקטיבי ואוסר על מעסיקים לנקום בעובדים על מימוש זכויותיהם המוגנות – ושהחברה פיטרה את יו כנקמה על ניסיונה לארגן עובדים אחרים, שלא היו מרוצים ממדיניות החזרה למשרדים שהתווה הבוס החדש. בתלונה נטען גם כי X התערב בזכויות העובדים לדון בתנאי עבודתם ולבקר את מדיניות החברה.

תלונתה של NLRB מבוססת על ראיות הכוללות מיילים והודעות סלאק מ-יו ומעובדי טוויטר אחרים, כמו גם ציטוטים מהצהרותיו של מאסק עצמו לגבי ציפיותיו מהעובדים.

הדיון בתיק נקבע ל-30 בינואר.

X טרם הגיבה להאשמות נגדה.

נזכיר כי האיש העשיר בעולם רכש את טוויטר רשמית – אחרי מו"מ ארוך ומטלטל – ומיד לאחר מכן העביר את החברה שלל תהפוכות מהירות ודרמטיות מאין כמותן. עם כניסתו לתפקיד הבוס הוא מינה עצמו למנכ"ל ולקח פיקוד מלא על החברה, וזאת אחרי שעמד מאחורי סילוק כל ההנהלה הבכירה – כשהבולטים במפוטרים הם המנכ"ל דאז, פרג אגרוואל, סמנכ"ל הכספים, נד סגל, והממונה על העניינים המשפטיים והמדיניות, ויג'יה גאדה.

לאחר התהפוכות הללו החלה עזיבה המונית של בכירים. בעקבותיה פרסם מאסק מזכר פנימי, שנשלח לכל 7,500 העובדים אז, ובו ציין כי בקרוב הם יקבלו "מייל שיעדכן אם פוטרתם או לאו", כך דיווח The Verge. במכתב צוינה השעה 9:00 בבוקר (שעון ארה"ב) כמועד קבלת הודעת הפיטורין, שאכן נשלחה לפי ההערכות לכחצי מהעובדים, שהתבקשו לעזוב את מקום עבודתם מיידית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים