"החמאס לא עיוור אותנו בסייבר"

תא"ל (מיל') נתי כהן, שהיה מנכ"ל משרד התקשורת והקשר"ר, מרגיע: יש לחמאס יכולות סייבר - אבל לא כפי שתוארו, ישראל ערוכה בממד התקשורת, והחברות מאפשרות את המשך תפקוד המשק ● עם זאת, גם הוא מסכים שיש מה לבדוק

תא"ל (מיל') נתי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת והקשר"ר.

"יש הרבה דברים שאותם אנחנו לא יודעים, עדיין. רב הנסתר על הגלוי – אנחנו נמצאים בתהליך של להחזיר את המצב לקדמותו, להתארגן, להתעשת ולתת את המענה הנדרש לטובת המשימות הבאות. היו הרבה שמועות שרצו סביב סוגיות הסייבר של האויב. זה רחוק מהמציאות. יש לאויב יכולות סייבר, אבל לא כפי שהן תוארו – זה לא מה שבאמת היה בשטח. האמירה שלפיה האויב עיוור אותנו בסייבר אינה נכונה ורחוקה מהאמת", כך אמר בראיון לאנשים ומחשבים תא"ל (מיל') נתי כהן.

תא"ל (מיל') כהן התייחס לפייק ניוז שהופצו מתחילת המתקפה של החמאס על ישראל שלשום (ש'), שלפיהן הארגון הצליח לבצע אותה לאחר שתקף את המערכות של צה"ל בסייבר – דבר שהן מערך הסייבר הלאומי והן מומחים הדגישו שלא היה ולא נברא.

כהן שימש עד באחרונה מנכ"ל משרד התקשורת, ולפני כן היה הקשר"ר – קצין קשב ותקשוב ראשי בצה"ל. הוא אמר כי "ישראל ערוכה בממד התקשורת, אולם, יחד עם זאת, אנו מבינים שיש נקודות שצריך לטפל בהן. בהיבט הרציפות תפקודית של צה"ל והמשק, חברות התקשורת הגדולות – בזק, הוט, IBC, סלקום, פרטנר ופלאפון – ערוכות למצב חירום ובצורה טובה. הבעיה היא לא בחיבוריות או בתשתיות התקשורת, אלא היכן שיש הפסקות חשמל לאורך זמן. אז צריך להגיע לנקודות אלה ולתדלק את הגנרטורים שלהן. זו סוגיה של אספקת חשמל, כאשר אין רציפות שלו באופן קבוע".

טכנאים של בזק בדרום, הבוקר (ב').

טכנאים של בזק בדרום, הבוקר (ב'). צילום: דוברות בזק

לדבריו, "מה שקרה ביום הראשון למלחמה, בשבת, היה שבשל הפסקות חשמל, שחלקן היו יזומות, היה למספקי החשמל החלופי – מצברים וגנרטורים – אורך חיים של 4 עד 8 שעות פעולה. בשגרה זה מספיק, בחירום – לא בהכרח".

"אם לא ניתן להגיע לקצה – זו בעיה", ציין כהן. "זהו אחד הלקחים עד כה: לטפל באתרים מרוחקים, ולעשות זאת על בסיס יכולות טכנולוגיות מתקדמות, כדי שהם יוכלו להמשיך ולעבוד באופן רציף בשעת חירום".

"הסיפור אינו המערכות והתשתיות, אלא השימוש בהן כשיש כאוס"

המנכ"ל לשעבר של משרד התקשורת ציין את פעילות המשרד במלחמה עד כה. הוא אמר כי "משרד התקשורת פתח חדר מלחמה, שאותו מנהל ליאור מרקוביץ', מנהל אגף היערכות משק התקשורת לחירום. מטרתו היא ליצור רציפות תפקודית במדינה. הוא כולל נציגים מהצבא, שמייצגים את צה"ל בנוגע לעדיפויות בתקשורת, הקצאת תדרים ועוד. זאת, כדי שהצבא לא יעמוד למול ספקיות התקשורת עצמאית, אלא דרך ניהול ותכלול של המשרד".

"משרד התקשורת", ציין כהן, "פועל באופן צמוד לכלל גורמי החירום וההצלה במשק. המשרד הידק את שיתופי הפעולה בין צה"ל, פיקוד העורף ורח"ל (רשות החירום הלאומית – י"ה) ותרגל את ממשקי העבודה בין כלל הגורמים האזרחיים, התקשורתיים והצבאיים".

לדברי כהן, "בעולם הקיברנטי, המערכות פעלו. הסיפור הוא לא המערכות והתשתיות, אלא השימוש בהן במצב של כאוס. הדבר צריך להיבדק".

"כעת", סיכם תא"ל (מיל') כהן, "צה"ל עסוק בלייצב את המצב למול הכוחות, והוא עושה זאת בצורה נהדרת. המאמצים הבאים יהיו ארוכים, קשים, מורכבים ומאתגרים מקצועית. כמו שאני מכיר את חיל ואגף התקשוב מעשרות שנות שירותי בצבא, הם יספקו את התוצרים התקשורתיים במהימנות, בקור רוח ובמקצועיות. צה"ל יתעשת ויבצע את המשימות בצורה הטובה ביותר, עם ערבות הדדית, רעות, חתירה למגע – וניצחון. אין לנו ברירה אחרת, אנחנו במלחמה על הבית. למרות הקטסטרופה, יש לנו משימה – להגן על המדינה. המטרה של האויב לא השתנתה, אבל יש לנו את היכולת להגיב. השבת האחרונה שימשה תזכורת מול מי אנחנו מתמודדים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים