"המצב בהיי-טק קשה – אבל רואים את האור בקצה המנהרה"

"מה שאנחנו מתחילים לראות, ונמשיך לראות בעתיד הקרוב, הוא את ראשית הדרך למעלה", אמר צביקה גרוס, בכיר ב-BDO ● הוא סקר בכנס Fintech Showcase של Lynx מבית אנשים ומחשבים את המגמות בטכנולוגיות לעולם הפיננסי

צביקה גרוס, שותף וראש תחום השירותים הפיננסיים ומיקור-החוץ ב-BDO.

"השנה האחרונה לא קלה להיי-טק בכלל, ולזה הישראלי בפרט. המגמה השתנתה דרמטית, והעליות שחווה הענף ב-2017-2022 הפכו לירידות בולטות. ההשקעות ושווי השוק של חברות רבות – צללו. השוק נמצא כעת במצב קשה, עקב אי היציבות הפוליטית בישראל ובעולם בכלל. אבל, מתחילים לראות את האור בקצה המנהרה", כך אמר צביקה גרוס, שותף וראש תחום השירותים הפיננסיים ומיקור-החוץ ב-BDO.

גרוס אמר את הדברים הבוקר (ד'), בכנס Fintech Showcase של מותג Lynx מבית אנשים ומחשבים. לדבריו, "מה שאנחנו מתחילים לראות, ונמשיך לראות בעתיד הקרוב, הוא את ראשית הדרך למעלה. יותר כסף נכנס לשוק, והוא חוזר להתחזק".

בדבריו ציין גרוס כי "לצד המגמות הגלובליות, יש גם שינויים ספציפיים בענפים ספציפיים, שלא קשורים להן. אלא שביחד עם המגמות הגלובליות, כל זה מתכנס לסערה אחת גדולה".

BDO היא אחת מחברות הייעוץ והליווי הפיננסי הבולטות בשוק. היא משרתת מחברות קטנות וסטארט-אפים ועד לארגונים גדולים, לכל אורך מעגל החיים הכספי שלהם. בין היתר, החברה מסייעת לחברות גדולות שפותחות סניפים ופעילות בישראל. וכן לקרנות הון-סיכון. "לכן", אמר גרוס, "יש לנו נקודת מבט ייחודית על השוק – אנחנו רואים את כל הצדדים".

"אנחנו, ב-BDO, מנסים להפריד זה מזה את השינויים הטקטוניים – אלה שקורים בכלל הכלכלה וענף ההיי-טק, ואלה שקורים בתחומים ספציפיים", ציין. "השינויים האלה לא ספציפיים לישראל, אבל מאחר שבישראל, הטכנולוגיה היא המובילה של הכלכלה, האימפקט על הכלכלה שלה דרמטי הרבה יותר מאשר על הכלכלות במערב".

מהם השינויים הססמולוגיים בענף הפינטק?

"אחד הענפים שעוברים את השינויים הדרמטיים ביותר הוא ענף הפינטק", אמר גרוס. "כשאנחנו מסתכלים על השינויים הססמולוגיים שהם מנת חלקו על הענף הזה, אנחנו מגלים בו כמה אתגרים. הגדול שבהם הוא אתגר הרגולציה – חברות שרוצות 'לגעת' בכסף של הלקוח הסופי, או של הארגון כלקוח, צריכות להתאים להרבה רגולציה. האתגר השני בגודלו הוא שיותר מאשר חברות טכנולוגיות אחרות, חברות הפינטק צריכות להשיג את אמון הלקוח. אנשים לא ששים לתת גישה לכסף שלהם ואף לא למידע שלהם, ועל חברות הפינטק שרוצות לעשות זאת לרכוש את אמונם. האמון הזה יכול לאבד במהרה, גם אם החברה עשתה טעות אחת בלבד – ואין מחילה על כך".

"האתגר השלישי של חברות הפינטק", הוסיף, "הוא שהחברות הגדולות בעולם הפיננסים הן מסורתיות, והן מאוד רגישות לגבי מי נוגע במערכות שלהן. לוקח להן הרבה מאוד זמן להחליט האם חברת פינטק שמציעה להן את מרכולתה יכולה לעשות זאת או לא".

"עוד אתגר הוא הטכנולוגיה עצמה", אמר גרוס. "בפינטק, יש מיליארדי טרנזאקציות, שהרבה מהן מבוצעות בעת ובעונה אחת. זה דורש השקעה רחבה מאוד בתשתיות, כוח מחשוב, תקשורת ומשאבים – הרבה יותר מאשר בענפי טכנולוגיה אחרים".

אחרון ברשימת האתגרים שהדובר הציג הוא אבטחת סייבר. "הצורך בתשומת לב לאבטחת סייבר בתעשיית הפינטק הוא ברמה אחרת, גבוה מאוד, משום שמדובר במידע פיננסי של אנשים. צריך כאן רמת פרטיות גבוהה בהרבה מאשר במגזרים אחרים", ציין גרוס.

בינה מלאכותית נגד הלבנת הון

"חברות הופכות את האתגרים להזדמנות", אמר גרוס, באופטימיות מסוימת. "הן לוקחות את הרגולציות והטכנולוגיות ומשתמשות בהן ביחד כדי לפתח מוצר או שירות. למשל, הבנקאות הפתוחה. אמנם, יש עליה הרבה רגולציה, אבל ברגע שאוכפים אותה והוא ניתן לשיתוף עם גורמים אחרים, שאינם מחזיקים בו, זה יוצר הרבה הזדמנויות להרבה חדשנות".

"דוגמה נוספת היא אנטי הלבנת הון", ציין. "אחת הבעיות היא שכדי למנוע הלבנת הון, צריך לעקוב אחרי כל פעולה בחשבון הבנק של המשתמש, ולמצוא פעולות לא רגילות ולא הגיוניות. זה כאב ראש חזק לבנקים ולמוסדות הפיננסיים. הבינה המלאכותית דומיננטית בכל מקום בתחום הפיננסי, אבל היכולות שלה להתמודד עם האתגר של מניעה וגילוי מקרים של הלבנת הון הן רבות".

הבינה המלאכותית, לדברי גרוס, היא אחד מהטרנדים המשבשים בעולם הפינטק, כאשר האחרים הם הבנקאות הפתוחה, הקריפטו והמחשוב הקוואנטי. לטענתו, "אין למחשוב הקוואנטי תשומת לב מספיקה. זה קונספט שונה, וזה יכול לשנות את הדרך שבה אנחנו פועלים. אפשר לומר שמי שלא ייערך לתחום המחשוב הקוואנטי ולא יפעל בהתאם – יישאר מאחור".

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מריאן

    מענין מאד מהיכן לקוחה הכותרת. לא רק שאני לא מסכים איתה ואני חושב שזאת אמירה מטעה ולכן מסוכנת, אלא אף היא גם לא ממש מסתדרת לי לוגית עם התוכן. אבל אנשים לא קוראים תכנים אלא רק כותרות, ולכן אמירה זו מסוכנת כפליים.

  2. אבי

    חי בסרט.. על איזו התאוששות הוא מדבר ??? לחברות מתחיל להיגמר הכסף , עוד גלי פיטורים בדרך . האופציות רחוקות מהכסף ואין שום אור בקצה המנהרה כי הריבית לא תרד בזמן הקרוב ואף כנראה תעלה . תפסיקו לפזר חלומות בלי בסיס .

אירועים קרובים