הנפקת Arm מבצרת את מעמדה כמלכת השוק

לא לחינם הנפקת Arm מוגדרת כ-"הנפקת השנה": שווי השוק שלפיו היא מבוצעת - 54.5 מיליארד דולר - הוא דבר שאי אפשר שלא להתרשם ממנו ● המהלך מבצרת את מעמדה כאחת החברות החשובות בשוק הטכנולוגי כולו

נכון לעכשיו, מדובר בהנפקה מוצלחת, אם כי יש לראות מה יהיה בימי המסחר הבאים.

אי אפשר שלא להתרשם מההנפקה של Arm, שמבוצעת, בסופו של דבר, לפי שווי חברה של 54.5 מיליארד דולר, כשבחברה המחזיקה בה, סופטבנק, אפילו השאירו מרווח לעליות מחירים ביום שאחרי. לאחר סאגת אי המכירה שלה לאנבידיה, שהייתה אמורה להכניס לסופטבנק כ-40 מיליארד דולר, מדובר בסיום טוב, שכבר זוכה לתואר "הנפקת השנה" בשוק הטכנולוגיה. זה גם סיום שמראה עד כמה מעמדה של Arm בשוק השבבים הנוכחי הוא חזק ומשמעותי.

ממש רגע לפני ההנפקה רכשה סופטבנק את המניות של Arm שלא היו ברשותה, ואחרי ההנפקה הראשונה הזו היא תשלוט בכ-90% ממניות החברה הבריטית, שאותה היא קנתה בזמנו ב-32 מיליארד דולר. בין בעלות המניות החדשות – כפי שכבר כתבנו לקראת ההנפקה – צפויות להיות אמזון, אפל, אינטל וגם סמסונג.

מבט כללי יותר על השוק

לא יהיה זה מוגזם לומר שההנפקה הזאת מבצרת את מעמדה של Arm כאחת החברות הכי חשובות בשוק הטכנולוגי כיום, במיוחד בהיבט של שוק המעבדים, שהוא שונה לחלוטין ממה שהוא היה עד לפני כמה שנים בלבד. אינטל ו-AMD, שממשיכות להציע מעבדי x86 של אינטל, כבר לא שולטות בשוק הזה, ולא בכדי הן נמצאות בתקופה של שינוי והסתגלות, שמלווה בביצועים נמוכים מאלה שהן קיוו לראות – ובעצם היו רגילות לראות.

Arm הייתה תמיד חשובה לשוק המעבדים, אבל כיום היא סוג של מלכה. החברות בתחום מוכרות יותר טלפונים מאשר מחשבים לשוק הצרכני, וגם לזה העסקי, וכן יש חברות שמחפשות ורוכשות שרתים שמבוססים על מעבדים עם הטכנולוגיה של Arm. כמעט כל המעבדים של הטלפונים החכמים שנמצאים כיום בשוק – 99% מהם – מבוססים על הטכנולוגיה של Arm, כולל אלה שאפל מפתחת בעצמה לטלפונים ולמחשבים שלה, וכולל מה שמציעה קוואלקום לשוק הטלפוניה ומחשבי ה-Windragon. גם סמסונג נמצאת ברשימה הזאת.

לא בכדי, מפעל ייצור המעבדים העמוס ביותר הוא זה של TSMC, שלפעמים נדמה שהיא מחפשת עוד ועוד שטחים כדי להקים עוד מפעלים ועוד קווי ייצור. החברה הזו כבר החלה לייצר בליתוגרפיה של 3 ננו-מטר, ולא רק אפל תייצר שם את כל מעבדיה בשנה הקרובה, אלא גם מדיה-טק, יריבתה הגדולה של קוואלקום, שגם המעבדים שלה מבוססים על הטכנולוגיה של Arm.

עם זאת, מדיה-טק אולי גם תהיה זו שתביא רוחות של שינוי בשנים הקרובות, אחרי שחתמה על הסכם ייצור עתידי עם חטיבת ה-IFS של אינטל – שכבר ניתן לכנות אותה כחברת ייצור המעבדים הנפרדת של אינטל.

למה אינטל משתתפת בהנפקה?

לא בכדי אינטל רוכשת, או שכבר רכשה, חלק מהמניות של Arm בהנפקה – שוב, לפי הדיווחים. היא כמובן לא מתכוונת לנטוש את הפיתוח של מעבדי ה-x86 שלה לטובת פיתוח על בסיס הטכנולוגיה של Arm, אבל היא רוצה להיות קרוב אליה ולדעת את כל פרטיה היטב, כדי להציע יכולת יצור מותאמת של מעבדים שמבוססים על הטכנולוגיה הזו, עם יכולת לבצע התאמות מהירות של פסי הייצור, לפי הצורך. כאמור, מדיה-טק יכולה להיות הסנונית הראשונה שתבשר את האביב המסוים הזה עבור החברה, שמחפשת דרכים לחזור לרווחיות שאליה היא הייתה רגילה פעם.

אבל Arm היא לא המלכה בשוק השבבים הנוכחי. יש שתי חברות שעונדות את הכתר הזה: TSMC ואנבידיה, שהימרה בשעתו נכון על בינה מלאכותית, ונכון להיום לוקחת כמעט את כל הקופה בהיבט הזה, עם מעבדי ה-H100 שלה. גם בתחום הזה מנסה אינטל להחזיר מלחמה עם מעבדי ה-Gaudi 2 של הבאנה לאבס, במיוחד בהיבט של מודלי שפה גדולים, אבל גם כאן היא משתרכת הרחק מאחור, וכרגע לא ממש צליחה לדגדג את אנבידיה. מה שיעצור את אנבידיה יהיה, כנראה, יכולת הייצור שלה – כפי שכבר קרה לה בעבר עם כרטיסי המסך הצרכניים שלה.

אם יש איזו נקודה שאולי יכולה "להרוס את ההרמוניה" הנוכחית בשוק, היא ממוקמת בסין. ההשקה האחרונה של טלפון הדגל של וואווי מוכיחה שלמרות כל המאמצים של המערב והסנקציות שמוטלות על סין, החברות ממדינת הענק מתחילות לסגור פערים ביכולת הייצור. הפער הזה אולי לא ייסגר בשנה הבאה, אולי בעוד שנתיים-שלוש, אבל בהחלט יכול להיות שהן יהוו תחרות אמיתית למה שמציעות כיום Arm, אנבידיה ו-TSMC ממרום מושבן.

או אז, יהיה הרבה יותר מעניין.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים