לקראת השיבה ללימודים: "מעבדת דמיון" הושקה בבי"ס לחינוך מיוחד בתל-אביב

המעבדה, שהוקמה בבית הספר "יחדיו", תספק לתלמידים.ות חדר למידה אופפת ומרחב תגליות אינטראקטיביות וחדשני ● הפרויקט הארצי מיושם בהובלת קרן אתנה ובתמיכת אפסון ישראל, המספקת את אמצעי ההקרנה למעבדה

מעבדת הדמיון בבית הספר יחדיו לחינוך מיוחד בתל אביב.

לקראת שנת הלימודים הקרבה ובאה התכנסו מורות ומורי ביה"ס יחדיו לחינוך מיוחד שבתל אביב לטקס חנוכת וגזירת הסרט של "מעבדת הדמיון" – מרחב תגליות אינטראקטיבי חדיש הכולל חדר למידה אופפת (אימרסיב). הפרויקט הארצי מיושם בהובלת קרן אתנה ובתמיכת אפסון ישראל, המספקת את אמצעי ההקרנה במתחם. היוזמה ממשיכה את המעורבות של אפסון (Epson) בתחום החינוך בישראל.

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, אמר בטקס כי "מדובר בדור הבא של טכנולוגיות למידה, שמאפשרות לכל תלמיד למידת חקר שמאפשרת חיבור מיידי של המורה לתלמיד ושל התלמיד לנושא שנלמד". בן ארי ציין כי עד כה הותקנו 30 מעבדות דמיון ברשויות ברחבי הארץ ועוד 20 יותקנו במהלך שנת הלימודים החדשה. בקרוב יותקנו מעבדות נוספות במסגרות של חינוך מיוחד בבתי ספר נוספים בישראל.

בן ארי ציין כי בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן פועל מכון לטכנולוגיות לחינוך מיוחד, המנוהל על ידי פרופ' עדינה שמיר, שמפתח תוכניות לילדים עם צרכים מיוחדים. "הפעילות שלנו איתם ועם בתי הספר לחינוך המיוחד יתרמו ללימוד של ילדים עם צרכים מיוחדים וכמובן שגם לילדים 'רגילים'", אמרה פרופ' שמיר.

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה.

אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה. צילום: ניב קנטור

יחדיו – בית הספר לחינוך מיוחד הראשון המצטרף לתוכנית

נציגי קרן אתנה ואפסון ישראל במעמד זירת הסרט ב"מעבדת הדמיון" - אירוע שבו נוכח גם ראש העיר, רון חולדאי.

נציגי קרן אתנה ואפסון ישראל במעמד זירת הסרט ב"מעבדת הדמיון" – אירוע שבו נוכח גם ראש העיר, רון חולדאי. צילום: עיבוד AI. מקור: קרן אתנה

עד כה הותקנו באמצעות הקרן – מהגופים הבולטים בזירה החינוכית הישראלית, הוקם במטרה להעצים את המורות והמורים בישראל – כ-30 מעבדות דמיון ברשויות ברחבי הארץ וכ-20 מעבדות דמיון נוספות יותקנו במהלך שנת 2023. "יחדיו" הוא בית הספר לחינוך מיוחד הראשון המצטרף לתוכנית.

באירוע הפתיחה לקחו חלק נציגי קרן אתנה ו-אפסון ובכירים בעיריית תל אביב יפו, ביניהם ראש העיריה, רון חולדאי.

לדברי קובי כהן, מנהל תחום ההקרנה באפסון ישראל, "המשימה שלנו ב-אפסון היא פשוטה: הפיכת חינוך ילדינו למרתק ובלתי נשכח, באמצעות טכנולוגיה חכמה. חלק מההצלחה שלנו טמון בהיותנו מובילי חדשנות גלובליים. למוסדות חינוך מכל הסוגים יש צרכים זהים: טכנולוגיה חסכונית וקלה בשימוש, שיכולה לשפר את חוויית הלמידה… המקרנים שלנו, שנמצאים כיום בבתי ספר ועד האקדמיה, מסייעים להעביר חומרי לימוד בצורה מעניינת שמרתקת את הנוכחים ומקלה על המורים והמורות".

החדר האימרסיבי כולל ארבעה מקרנים המקרינים על שלושה קירות ועל הרצפה, ומסוגלים לסנכרן את הפעילות וליצור מציאות מדומה שהיא גם אינטראקטיבית. "כך ניתן לשנות תוכן על כל קיר ואף להפעיל אותו בנגיעת יד (חיישנים ומצלמות מזהים את תנועת היד)", המשיך והסביר כהן.
הלמידה במעבדת הדמיון תתבצע בבית הספר לאורך כל השנה, בנושאים שונים לפי תוכנית שתקבע על ידי בית הספר ולפי מערכי שיעור אותם יפתחו המורות והמורים – ביניהם חקר תרבויות וארצות, עולם בעלי חיים, עונות השנה, חלל, וכל סביבה אפשרית אחרת.

לגעת בכריש. הכיתה האופפת של קרן אתנה. עכשיו גם לילדים בחינוך המיוחד.

לגעת בכריש. הכיתה האופפת של קרן אתנה. עכשיו גם לילדים בחינוך המיוחד. צילום: קרן אתנה

לחוות את החומר במקום ללמוד אותו בצורה יבשה

היתרון העיקרי בשימוש בטכנולוגיית למידה אופפת הוא האפשרות לחוות את החומר במקום ללמוד אותו בצורה יבשה. צורת למידה זו מאפשרת יצירת סיטואציות ממשיות ועוזרת בחשיבה יצירתית, סקרנות, פתרון בעיות ועידוד יצירתיות. סביבה זו מתאימה גם לילדים עם צרכים מיוחדים, עם מגוון תכנים המתבססים על חוויה חושית, שיפור יכולות חושיות ומוטוריות ועוד.

לדברי דפנה תמיר, מנהלת תוכניות קרן אתנה, חשוב להבין את השפעת המערכת על ההוראה והלמידה של התלמידים. "זה בעיקר נכון בחינוך המיוחד, שם המגע, החושים והלמידה הבלתי אמצעית יכולים להביא להישגים נוספים לתלמידים. יחד עם שותפה נוספת למיזם, Totally Interactive, לקחנו על עצמנו להכניס את הטכנולוגיה לכל בית ספר בישראל. עד סוף 2023  נגיע ל-50 חדרים ברחבי הארץ, ואנו מעריכים שעוד שנה-שנתיים נגיע לכמה מאות חדרים כאלה".

בן ארי ציין כי בפקולטה לחינוך באוניברסיטת בר אילן פועל מכון לטכנולוגיות לחינוך מיוחד, המנוהל על ידי פרופ' עדינה שמיר, שמפתח תוכניות לילדים עם צרכים מיוחדים. "הפעילות שלנו איתם ועם בתי הספר לחינוך המיוחד יתרמו ללימוד של ילדים עם צרכים מיוחדים וכמובן שגם לילדים 'רגילים'", אמרה פרופ' שמיר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים