רוסיה אסרה על עובדי מדינה שימוש במכשירי אפל

ביום ו' הודיע שר פיתוח הדיגיטל הרוסי כי על רקע סברת ה-FSB כי אפל ושלטונות ארה"ב משתפים פעולה לצורכי ריגול אחרי רוסיה, שימוש ב-iPhone וב-iPad לצורכי עבודה ומשלוח מיילים אסור, ומותר רק "לצרכים אישיים"

היזהרו מבקשות מרובות לאיפוס סיסמה במכשירי אפל

משרד הפיתוח הדיגיטלי של רוסיה אסר על עובדי המדינה במשרדי הממשלה להשתמש במכשירי iPhone ו-iPad מבית אפל (Apple) למטרות עבודתם. האיסור הוכרז ביום ו' האחרון על ידי השר מקסוט שדאייב, שתלה בחששות אבטחה את הגורם להחלטה, כך דיווחה רויטרס בהתבסס על דיווח של סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס.

לפי הדיווחים, בכנס דיגיטלי שהתקיים ביום ו' האחרון בישר השר שדאייב לכתבים על האיסור החדש, ואמר שהמהלך הכרחי כדי להגן על נתוני ממשלה רגישים מפני חדירה זרה. הוא טען בדבריו שהמכשירים של אפל האמריקנית שימשו את ממשלת ארה"ב לרגל אחרי אזרחים וארגונים רוסים.

האם במכשירי אפל הותקנו דלתות אחוריות לשימוש הממשל האמריקני?

למעשה השר שדאייב חזר על האשמות שנשמעו כבר בתחיל יוני השנה, כששירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, ה-FSB, קבע כי הסוכנות לביטחון לאומי של ארה"ב, ה-NSA, שיתפה פעולה עם אפל כדי לנהל מעקב אחרי רוסיה. ה-FSB אמר אז כי ה-NSA השתמשה בתוכנה זדונית שלא הייתה ידועה בעבר, כדי לגשת לדלתות אחוריות שהותקנו מיוחד לשם כך בטלפוני אפל. ה-FSB ציין כי כמה אלפי טלפונים של אפל נדבקו, כולל אלה של משתמשים רוסים מקומיים ושל דיפלומטים זרים השוהים ברוסיה ובברית המועצות לשעבר.

אפל הכחישה את הטענות הללו, שממשלת רוסיה לא הציגה כל ראיות התומכות בהן, ואמרה כי "מעולם לא עבדנו עם אף ממשלה כדי להכניס דלת אחורית למוצר של אפל". החברה גם הבטיחה ש-"לעולם לא נעשה זאת". לעומתה, ה-NSA הסתפקה בסירוב להגיב לאישומים אז.

לא רק נזקים פיזיים אלא גם בחזית הסייבר. מלחמת רוסיה-אוקראינה.

לא רק נזקים פיזיים אלא גם בחזית הסייבר. מלחמת רוסיה-אוקראינה.

היחסים מתוחים יותר בגלל מלחמת רוסיה-אוקראינה

ההאשמות ששוב צפו כעת והחרמת השימוש במוצרי אפל בסוכנויות הממשלתיות מגיעים בזמן של מתיחות הולכת וגואה בין ארצות הברית לרוסיה. שתי המדינות מעורבות כעת בסוג של מלחמת פרוקסי באוקראינה, שאותה תקף ממשל פוטין במרץ אשתקד. מן הסתם, בעידן הנוכחי, חלק מהפעילות המלחמתית הזו הוא בסייבר, ועקב תמיכת ארה"ב באוקראינה, יש חשש שרוסיה תפנה את לוחמת הסייבר שלה אפילו באופן רשמי לצורך תקיפת ארצות הברית. בינתיים היא עושה את זה באמצעות שליחים בדמות קבוצות האקרים לכאורה עצמאיות אך שלוחות ממשל.

הפסקת השימוש במכשירי ה-iPhone בידי גורמי ממשל רוסים נועדה כדי לסגור את אפשרותה של ארה"ב לפעול באמצעות הדלתות האחוריות שרוסיה טוענת שקיימות במכשירי אפל, עוד בטרם יעשה בהן שימוש נגדה.

האיסור לעשיית שימוש בעבודה במכשירי הענקית מקופרטינו חל על כל עובדי הממשלה, כולל אלה בכלל יחידות וגופי הצבא, במודיעין ובגופי אכיפת החוק. עובדים שיפרו את האיסור עלולים להיתקל בהליכים משמעתיים שינקטו נגדם, כולל פיטורים.

יצוין כי המהלך הזה הוא הצעד האחרון בסדרה של צעדים שרוסיה ביצעה כבר במטרה להגביל את השימוש בטכנולוגיה זרה. במרץ 2022 אסרה רוסיה אסרה על יבוא מוצרי אפל, יחד עם סחורות מערביות אחרות, בתגובה לסנקציות שהוטלו עליה בידי ארצות הברית ובעלות בריתה.

עדיין לא ברור כיצד החרם על מכשירי ה-iPhone וה-iPad ישפיע על הממשלה הרוסית. כמה מומחים מאמינים שהמהלך יקשה על פקידי הממשלה לתקשר ולשתף פעולה ביעילות. מאידך יש המאמינים שעובדי הממשלה ימצאו דרכים לעקוף את האיסור, כמו למשל בשימוש ברשתות פרטיות וירטואליות (VPN) כדי לגשת ליישומי עבודה מהמכשירים האישיים שלהם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אדם

    כנראה הסיפור הפוך , והשלטונות הרוסיים מתקשים לפרוץ או לרגל בטלפונים של אפל וזו נהסיבה לאיסור .איך אפל לא עשו מהלימון לימונדה....

אירועים קרובים