הבטיחה וקיימה: אלמנת חשוקג'י תובעת את NSO

"NSO חירבה את חיי, כפתה עלי חיי פחד ובידוד... וגזלה ממני את האפשרות לחיות חיים נורמליים", כך לפי חנאן אל-עטר, אלמנתו של ג'מאל חשוקג'י, העיתונאי שנרצח וגופתו בותרה על ידי אנשי הממשל הסעודי

ג'מאל חשוקג'י, העיתונאי שנרצח.

לפני שמונה חודשים הבטיחה חנאן אל-עטר, אלמנתו של ג'מאל חשוקג'י, העיתונאי שנרצח על ידי אנשי הממשל הסעודי בטורקיה, כי תתבע את חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO על ש"הרסה את חייה". אתמול (ה') היא קיימה את הבטחתה.

"קבוצת NSO חירבה את חיי, כפתה עלי חיי פחד ובידוד, בלא כל אפשרות לשוב ולחיות בביטחה, ואף מנעה ממני את היכולת לשוב – או לכל הפחות – לבקר בביתי שבמצרים. NSO גזלה ממני את האפשרות לחיות חיים נורמליים", כך נטען בכתב התביעה שאותו הגישה האלמנה בת ה-54. חשוקג'י, עיתונאי סעודי, נרצח ב-2018 בבניין השגרירות הסעודית באיסטנבול שבטורקיה, וגופתו בותרה. האלמנה תובעת את חברת הסייבר ההתקפי על מעורבותה ברצח.

התביעה הוגשה לבית משפט במזרח וירג'יניה. האלמנה מתגוררת בצפון המדינה ועובדת בענף המלונאות. היא ממתינה לאישור בקשתה למקלט מדיני. התביעה נסמכת, בין השאר, על תחקיר בינלאומי של ערוצי חדשות בעולם, בהם הוושינגטון פוסט, מ-2021. לפי התחקיר, פגאסוס, הרוגלה פרי פיתוח של NSO, הותקנה על הטלפון הנייד של מי שהיה בעלה, כמו גם על המכשיר שלה.

בתחקיר הבינלאומי, שהיה משותף ל-17 ארגוני חדשות מכובדים בעולם, עלה, כי היא שימשה לפריצה לטלפונים חכמים רבים של קורבנותיה, ואף הייתה מעורבת בחיסולו של חשוקג'י. בין המדינות שהשתמשו ברוגלה: אזרבייג'ן, בחריין, קזחסטאן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, ערב הסעודית, הונגריה, הודו ואיחוד האמירויות הערביות. עם האישים שאחריהם עקבה התוכנה נמנו נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מלך מרוקו, מוחמד השישי, וראש הממשלה לשעבר של לבנון, סעד אל חרירי.

עוד צוין בתחקיר, כי הרוגלה הותקנה בטלפונים ניידים של עיתונאים, פוליטיקאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדים פוליטיים לשלטון במדינות רבות בעולם. התביעה נסמכת גם על עבודת מחקר של ארגון זכויות האדם סיטיזן לאב (Citizen Lab), הפועל מאוניברסיטת טורונטו שבקנדה, ומעבדת חוקרי אבטחת המידע של אמנסטי אינטרנשיונל. אל-עטר תובעת פיצויים בסכום שהיקפו לא ננקב, בשל הנזק שנגרם לה בעקבות אובדן מקום עבודתה במשך שני עשורים – לצד רצח בעלה.

לא התקבלה תגובת NSO לפרסום. בעבר נהגה קבוצת הסייבר ההתקפי הישראלית להגיב כי היא פיתחה את הרוגלה פגאסוס על מנת לעקוב אחר פושעים וטרוריסטים, אלא שבמהלך השנים האחרונות הופיעו יותר ויותר דיווחים, כי הרוגלה גם הייתה בשימוש של משטרים אפלים כנגד חברי אופוזיציה, מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם, וגם הופעלה לאיתור בני זוג שבגדו.

חשוקג'י הכיר את אל-עטר בעת שזו עבדה כדיילת בחברת התעופה אמירייטס איירליינס והציע לה נישואין באפריל 2018. הוא נודע כמבקר חריף של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, עזב את ערב הסעודית ומצא מקלט בארה"ב, שם כתב טורים ל-וושינגטון פוסט. בשל חששותיו, הוא נהג משנה זהירות בתפעול המכשירים האלקטרוניים שלו, העידו חבריו.

שלו חוליו, המנכ"ל לשעבר של קבוצת NSO, הכחיש בעבר כי הרוגלה של החברה שימשה לניטור הטלפון של אל-עטר – או שההפעלה של פגאסוס הייתה קשורה לרצח של חאשוקג'י בטורקיה. "זה (פגאסוס, י.ה.) לא קשור לרצח הנורא הזה", אמר חוליו בעבר.

"בשל השימוש ברוגלת פגאסוס", נטען בתביעה, "קבוצת NSO הפרה שורה של חוקים פדרליים ומקומיים – של מדינת וירג'יניה – האוסרים על פריצה בלתי חוקית לטלפון סלולרי או למחשב – בלא אישור או הסכמת הבעלים. מעבר לכך, הפעלת הרוגלה של NSO גרמה לה (לאלמנה) נזק עצום, הן בשל האובדן הטרגי של בעלה והן בשל אובדן הביטחון, הפרטיות והעצמאות שלה, כמו גם אובדן היציבות הכלכלית והקריירה שלה". עוד נכתב, כי "אל-עטר חיה במצב של ערנות-יתר מתמדת, לא מסוגלת להשתתף בתחושת ביטחון בפעילויות חברתיות, והיא נוהגת להביט בחשש כל הזמן מעבר לכתפה".

קבוצת NSO מעורבת בכמה תביעות נוספות, בהן מצד מטא (Meta), החברה האם של פייסבוק (Facebook), בשל פריצה לכאורה ל-ווטסאפ (WhatsApp) שבבעלותה, וגם מצד אפל (Apple). חברת הסייבר ההתקפי הוכנסה בנובמבר 2021 לרשימה השחורה של חברות הפועלות באופן הסותר את האינטרס הלאומי הביטחוני של ארה"ב. ההחלטה להכניס לרשימה את NSO ואת קנדירו, הישראלית אף היא, "מבוססת על ראיות, שלפיהן הן פיתחו וסיפקו רוגלות לממשלות זרות, שהשתמשו בכלים האלה על מנת לטרגט באופן מכוון פקידי ממשל, עיתונאים, אנשי עסקים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירויות (של ארצות הברית – י"ה). הכלים האלה אפשרו לממשלות זרות לדכא אנשים במדינות אחרות. זהו נוהג של משטרים אוטוריטריים להשתיק התנגדות מצד עיתונאים ופעילים מחוץ לגבולות של המדינות הללו. פרקטיקות כאלה מאיימות על הכללים הבינלאומיים".

את התחקיר הבינלאומי הוביל אמנסטי אינטרנשיונל בשיתוף ארגון פורבידן סטוריז, והיו שותפים לו יותר מ-80 עיתונאים מ-10 מדינות. NSO הכחישה את ממצאי התחקיר וטענה שהוא מלא בנתונים לא נכונים. כמו כן, בחברה חזרו על הטענה, שלפיה התוכנה שלה משמשת למניעת פשע ופיגועי טרור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים