גוגל במענה לבינג החדש: כלי החיפוש יעבור שדרוג AI משמעותי

במסגרת פרויקט מאגי (Project Magi) מייצרת גוגל מנוע חיפוש חדש, שיציע חוויה אישית הרבה יותר מהשירות הנוכחי של החברה, תוך ניסיון לצפות את הצורך הספציפי של המחפשים, כך לפי דיווח חדש של הניו יורק טיימס

ליקויים בתוצאות חיפוש בצרפת.

גוגל, כך נודע באחרונה, בונה מנוע חיפוש חדש המופעל על ידי בינה מלאכותית ומשדרגת את כלי החיפוש הקיים שלה בטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום ה-AI, כך לפי דיווח של הניו יורק טיימס.

התכונות החדשניות שירעננו את יכולות החיפוש שמציעה הענקית ממאונטיין וויו מפותחות תחת פרויקט ששמו 'מאגי' (Project Magi). מעצבים, מהנדסים ומנהלים של גוגל עובדים על מנוע החיפוש הזה, שצפוי להציע למשתמשים חוויה חכמה ומותאמת אישית בהרבה ממה שמוצע להם כרגע ב-Google Search.

אבל כדי להבין מה בדיוק מניע את גוגל, חשוב להכיר את הרקע של מה שהתרחש בזירת הטק ובאינטרנט בחודשים האחרונים.

"תעשה גוגל" הוא כידוע לכולנו משפט עולמי נפוץ, שנאמר לכל מי שנזקק למידע כלשהו. מאות מיליוני גולשים או יותר נוהגים להיכנס מדי יום כמה וכמה פעמים למנוע החיפוש הפופולרי בעולם כדי לאתר בו את מבוקשם. ההגמוניה הזו הייתה כבר עניין נורמטיבי שבשגרה, אבל אז, לקראת סוף השנה הקודמת, הגיח לאוויר העולם ChatGPT מבית OpenAI והקלפים נטרפו.

ChatGPT שולב בבינג ו-הצ'אטבוט של גוגל Bard עשה טעות חמורה

ChatGPT, כידוע, הוא צ’אטבוט מבוסס בינה מלאכותית ג'נרטיבית, שאוצר בחובו ידע עצום – ביג דאטה שכולל כל תוכן שנשמר באופן דיגיטלי ברשת – ושיודע ליצור ממידע זה מענה לשאלות מתוחכמות וספציפיות בהרבה ממנוע החיפוש המצליח של גוגל.

הסיבה לכך שהצ'אטבוט נחשב מתוחכם ויעיל יותר מכלי החיפוש הקלאסי של גוגל היא שה-Google Search מספק קישורים לאתרים הרלוונטיים לנושא החיפוש שלנו, אולם ChatGPT יודע לסכם את הנושא שבו אנו מתעניינים, ואף לנסח את הסיכום באופנים שבהם הגולש מעוניין. כך למשל, לא רק שהצ'אטבוט ידע לספר לכם על סרט מסוים שאתם מחפשים פרטים אודותיו – אלא שהוא יוכל לעדכן אודות העלילה, הביקורות, המניע של יוצרי הסרט, הרובדים שבהם הוא עוסק, ואף יעשה זאת בלי ספוילרים וינסח את כל זה בסגנון של, נניח, פוסט ברשת החברתית, אם כך תורו לו.

כלי הבינה המלאכותית היוצרת המצליח ביותר כיום. ChatGPT.

כלי הבינה המלאכותית היוצרת המצליח ביותר כיום. ChatGPT. צילום: BigStock

הכלי המשבש הזה יכול לשרת את המשתמשים הן לצורך יצירת תכנים, אך גם במתכונת נוספת המאיימת במיוחד על גוגל – כצ'אטבוט ששולב עם מנוע החיפוש בינג (Bing) של מיקרוסופט, מתחרתה העיקשת.

מיקרוסופט, שהקדימה לזהות את הפוטנציאל הלא נתפש שיש למודל השפה התבוני של OpenAI, השכילה להשקיע במעבדת הבינה המלאכותית כסף גדול, שהסתכם כבר לכ-10 מיליארד דולר. בהתאמה, היא משלבת יותר ויותר יכולות מבוססות GPT-4 בשירותיה, כולל בענן שלה וכמובן ביכולות החיפוש שהיא מציעה למשתמשיה.

אז זה היה רק עניין של זמן עד שגוגל תשיב מלחמה למתחרה, שנראה שמנסה לעקוף אותה בשליטה בשוק החיפוש – שליטה השווה הרבה מאוד כסף, שכן היא מהווה גם שליטה בשוק הפרסום.

בתחילת פברואר, ממש קצת אחרי שהסתבר כי מיקרוסופט מאמצת את יכולות הבינה המלאכותית היוצרת של ChatGPT בשירותיה, הוצג לציבור לראשונה Bard – צ'אטבוט מקביל מבית גוגל, ששולב בכלי החיפוש הנפוץ שלה. סוג של כפיל של ChatGPT.

הצבת Bard בתוך שירותי החיפוש התיימרה לשפר את Google Search בדיוק באותן יכולות חדשות של המתחרה הנחושה. אלא שהמהלך התנפץ על סלע המציאות כבר בעקבות הצעד הראשון שלו גוגל איבדה בתוך כיממה כ-100 מיליארד דולר משוויה (כ-9 אחוזים ממחיר מניותיה) משום שהצ'אטבוט החדש שלה שיתף מידע לא מדויק בסרטון התדמית שנכלל בהשקתו. גוגל הבינה שמיהרה מדי ושעליה לקחת את עצמה בידיים ולספק מענה הולם למתחרים שלה, והמענה הזה מגיע בקרוב.

מי תשתלט על שוק החיפוש מבוסס ה-AI?

לפי סטטיסטיקות שפרסמה סימיליארווב (SimilarWeb), האחיזה של גוגל בנתח השוק של מנועי החיפוש עדיין עצומה ועמדה על 90.60 אחוזים במרץ 2023. זה אומר שבידי גוגל עדיין נמצא כלי החיפוש הפופולרי והשימושי בעולם. לפי הנתונים ממרץ האחרון, אחרי הכלי של גוגל ניצב מנוע החיפוש של יאהו, עם ב-3.25 אחוזי שימוש ובינג אחריהם עם ב-3.12 אחוזי שימוש בלבד.

אז מדוע גוגל בלחץ? בעיקר משום ש-ChatGPT הפך בתוך חודשים ספורים למוקד עניין אדיר לציבור. הוא נמצא בליבת השיח הטכנולוגי העכשווי, חברות ענק רבות מתחילות לבסס עליו שירותים שונים, והוא אפילו מטריד רבים מחשש שיהפוך לחכם עד כדי כך שישתלט על העולם, כפי שהתריע מכתב פתוח שפרסמו אילון מאסק, סטיב ווזניאק, פרופ' יובל נח הררי ומדענים אחרים באחרונה.

גוגל רוצה לספק מענה משלה ליכולות הללו כדי להישאר בקדמת הטק, ולהיתפש כחברה שיכולה להציע יכולות ברמת ChatGPT ויותר, למען שמירה על שמה הטוב ועל קהל לקוחותיה.

מנוע החיפוש החדש של גוגל, כך טוען הטיימס, ילמד מה המשתמשים רוצים לדעת על סמך מה שהם מחפשים. בנוסף, הוא יציע רשימות של אפשרויות שנבחרו מראש עבור חפצים לקנייה, מידע לצורכי מחקר ומידע אחר. לצד אלו, המשתמשים יוכלו לשוחח עם הכלי ממש "כמו לדבר עם אדם".

לפי הטיימס, 160 חוקרים, מעצבים וצוות משימה מיוחד עובדים כעת בגוגל על מתן חוויה אישית יותר לגולשים. האתר גם טוען כי שמע מעובדי גוגל אנונימיים שהחברה נמצאת בפאניקה מאז ש-OpenAI השיקה את ChatGPT. בדיווח גם צוין כי גוגל יצרה את צוות המשימה המיוחד שעוסק בתחום בתוך חטיבת החיפוש שלה כבר כשבועיים אחרי השקת ChatGPT לקהל הרחב, שהתקיימה בסוף נובמבר.

על פי העדכונים האחרונים, פרויקט מאגי ידאג להכניס את יכולות ה-AI החדשות גם למנוע החיפוש של גוגל בסמארטפונים ובגאדג'טים שונים בקרוב.

גוגל לא הכחישה את הדיווחים, אך סירבה לספק עוד פרטים. בהצהרה מטעם החברה אמרה דוברת גוגל, לארה לוין: "לא כל סיעור מוחות או רעיון למוצר מובילים להשקה, אבל כפי שאמרנו בעבר, אנו שמחים להביא תכונות חדשות המופעלות על ידי בינה מלאכותית לחיפוש, ונשתף פרטים נוספים בקרוב".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים