Bard של גוגל שגה ומחק כ-100 מיליארד ד' משווי החברה

ה"תקרית" המאוד לא נעימה, שהתרחשה כחלק מהשקת הכלי, נתפשה בציבור כמעידה על כך שהצ'אטבוט של גוגל - שאמור לספק מענה ולנצח את ChatGPT ומיקרוסופט - אינו בשל לפעולה ועלול לגרום לגוגל להפסיד בקרב החיפוש

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית.

גוגל איבדה במהלך יום האתמול (ד') כ-100 מיליארד דולר משוויה (שהם כ-9 אחוזים ממחיר מניותיה) לאחר שהצ'אטבוט החדש שלה שיתף מידע לא מדויק בסרטון תדמית שבו הוצג לציבור לראשונה.

השגיאה של ה-AI הטריה מבית הענקית ממאונטיין וויו הציפה חששות ש-גוגל לא מסוגלת באמת לספק תשובה ומענה לחזית הבינה המלאכותית הרותחת, ועתידה לאבד גובה מול המתחרה מיקרוסופט ו-ChatGPT מבית OpenAI.

כידוע, מיקרוסופט מגבה את מוצריה בכלי הבינה המלאכותית המגה-מתקדם, אחרי שהשקיעה במפתחת שלו כ-10 מיליארד ד', ואתמול החברה אף שילבה את הכלי החכם החדשני במנוע החיפוש שלה בינג (Bing) והפכה אותו זמין בחינם לתועלת הגולשים. ההנחות הן שיכולות החיפוש החדשות של הענקית מרדמונד עשויות לקדם את שירותי החיפוש שהיא מספקת, ולסייע לה לעקוף, או אף לחסל, את הדומיננטיות של גוגל בשוק זה. משמעות חיסול ממוקד שכזה תהיה פגיעה אנושה בתחום הפרסום דרך גוגל, ולכן גם ברווחי החברה, שיותר מ-80 אחוזים מהם מבוססים על מודעות.

מוקדם יותר השבוע חשפה גוגל את Bard, התשובה שלה ל-ChatGPT בתוך שירותי החיפוש, שמטרתה לשפר את Google Search בדיוק באותן יכולות חדשות של המתחרה הנחושה.

Bard של גוגל, שעתיד לעבוד יחד עם מנוע החיפוש של החברה.

Bard של גוגל, שעתיד לעבוד יחד עם מנוע החיפוש של החברה. צילום: עיבוד ממוחשב

Bard עוד לא זמין לציבור וכבר עושה בושות

Bard הוא כלי בינה מלאכותית שיחתית (Conversational AI) המופעל על ידי LaMDA (ר"ת Language Model for Dialogue Applications), מודל השפה של גוגל, והחברה בנתה עליו שישדרג את ביצועי מנוע החיפוש המצליח שלה.

בהודעה שגוגל שלחה לתקשורת ושנחתמה בידי המנכ"ל סונדר פיצ'אי – שכותרתה "שלב חשוב נוסף במסע ה-AI שלנו" – פירטה החברה אודות החידוש מטעמה ולרגע נראה היה שהיא כבר מצליחה לספק פייט ומהלך מוצלח משלה למיקרוסופט. אלא שאז הסתבר כי לגוגל עוד יארך זמן מה בטרם יגיע הפיצ'ר לשימוש הרחב של הגולשים. פיצ'אי עדכן כי החברה תאפשר מעכשיו ל"בודקים מהימנים" להתנסות ב-Bard, וזאת לפני שהוא יהפוך זמין לציבור רק "בשבועות הקרובים".

אבל זו, מסתבר, לא הייתה הבעיה היחידה עם Brad.

האירועים המהירים בקרב הצ'אטבוטים המתחולל בין ענקיות הטק גוגל ומיקרוסופט קצת מקשים על מעקב אחרי המתרחש, אבל במקרה המסוים מדענים ערניים היו מי שהבחינו בשגיאה הדי גסה בתשובתו של Bard בסרטון ההשקה שלו.

כחלק מהצגת יכולותיו של הצ'אטבוט שפיתחה, גוגל ציינה בהודעתה עליו, בפירוט חוזקותיו, כי הוא יכול לספק "הסבר על תגליות חדשות מטלסקופ החלל ג'יימס ווב (JWST) של נאס"א לילד בן 9". אלא שהטלסקופ המדובר, בשונה ממה שטען Bard במענה שלו שהופיע בהשקה, לא צילם את "התמונה הראשונה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש שלנו". התמונה הראשונה נעשתה בכלל ב-2004, ובאמצעים אחרים לגמרי.

גרנט טרמבליי ממרכז הרווארד-סמית'סוניאן לאסטרופיזיקה היה הראשון לציין שהתשובה של הצ'אטבוט מבית גוגל שגויה. הוא צייץ את הדברים ועורר את מה שהסתכם בהפסד עצום של גוגל, בעיקר כספי אבל גם קונספטואלי.

טרמבליי אמר ל-New Scientist ש-"למרבה האירוניה, אם אתה באמת מחפש 'מהי התמונה הראשונה של כוכב הלכת החיצוני' בגוגל המקורית, גוגל מהאסכולה הישנה, זה נותן לך את התשובה הנכונה. אז זה מצחיק שגוגל, כשהציגה את ההשקעה העצומה של מיליארדי הדולרים שלה במרחב החדש הזה, לא בדקה את העובדות באתר שלה".

Speaking as someone who imaged an exoplanet 14 years before JWST was launched, it feels like you should find a better example?


ברוס מקינטוש, מנהל מצפה הכוכבים של אוניברסיטת קליפורניה וחלק מהצוות שצילם את התמונות הראשונות של כוכבי לכת, הבחין גם הוא בשגיאה, וכתב בטוויטר: "אני מדבר כמי שצילם כוכב לכת 14 שנים לפני שיגור JWST, זה מרגיש כאילו אתם צריכים למצוא דוגמה טובה יותר?"

"זוהי עדות לכך שהמהלך להשתמש בצ'אטבוטים של בינה מלאכותית כמו זה כדי לספק תוצאות לחיפושים באינטרנט מתרחש מהר מדי", אמרה קאריסה וליז מאוניברסיטת אוקספורד ל-New Scientist. לדבריה, "האפשרויות ליצירת מידע מוטעה בקנה מידה המוני הן עצומות". וליז גם טענה כי השגיאה החמורה, והדרך שבה זו חמקה דרך המערכת, היא דוגמה מקדימה לסכנה שבהסתמכות על מודלים של AI כאשר הדיוק שלהם חשוב.

"אנחנו בהחלט לא מוכנים למה שמגיע. לחברות יש אינטרס פיננסי להיות הראשונות לפתח או ליישם סוגים מסוימים של מערכות, והן פשוט ממהרות בגללו", אמרה וליז. "אז אנחנו לא נותנים לחברה זמן לדבר על זה ולחשוב על זה, והם אפילו לא חושבים על זה בזהירות רבה בעצמם, כפי שמתגלה בדוגמה של המודעה הזו".

דובר גוגל הגיב לתקשורת ואמר כי "זה מדגיש את החשיבות של תהליך בדיקה קפדני, משהו שאנחנו פותחים השבוע עם תוכנית הבוחנים המהימנים שלנו. נשלב משוב חיצוני עם בדיקות פנימיות משלנו, כדי לוודא שהתגובות של Bard עומדות ברף גבוה לאיכות ובטיחות ומבוססות במידע מהעולם האמיתי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים