הכאוס המחשובי ברשות האוכלוסין: אפרים קישון מחייך בקברו

ההשתלטות של הקבוצה הרוסית על תורים ברשות האוכלוסין ומכירתם בטלגרם למרבה במחיר מעידים שוב עד כמה הסאטיריקן המבריק צדק כשכתב על הפרטאצ'יה הישראלית

כ-50 שנה אחרי פרסום הסיפור של אפרים קישון, הפרטאצ'יה הישראלית לגמרי עדיין כאן.

ב-1974 פרסם פרנץ קישהונט, המוכר לנו ולעולם בכלל כאפרים קישון, את הסיפור פרטאצ'יה אהובתי, בספר בעל שם זהה. בחלוף כמעט חמישה עשורים מהיצירה של היוצר והסאטיריקן הישראלי-בינלאומי, נראה שדבר לא השתנה. "בקצה המזרחי של אגן הים התיכון, באזור קולנוע מוגרבי, משתרעת רפובליקה קטנה אבל גדולה: פרטאצ'יה־עילית", הוא כתב אז. "האקלים של ארץ זו הוא סובטרופי מאוד, הלחות והמיסים גבוהים בה במיוחד. על כן נוצר במקום סוג חדש של אוכלוסייה בעלת אורח-מחשבה גאליצו-אוריינטאלי מובהק, הרי הוא שבט הפרטאצ'ים המפורסם".

הפרסום השבוע, שלפיו קבוצת דוברי רוסית השתלטה, ככל הנראה, על התורים למשרד הפנים, הוא האירוע האחרון בינתיים (רק בינתיים, למרבה הצער) שבו הפרטאצ'יה הזאת באה לידי ביטוי. ההתפתחות האחרונה בפרשה היא מהבוקר (ה'), כשרשות האוכלוסין וההגירה הודיעה שהתפנו אלפי תורים לרשות הציבור. זאת, בעקבות כאוס בקביעת התורים לחידוש דרכונים בלשכות הרשות – כאוס שאותו שיתפו ישראלים רבים ברשתות החברתיות. הכאוס הזה מנע מהם ומאחרים לקבוע תור לחידוש דרכון, בזמן חופשת הפסח וזמן קצר לפני הקיץ, שבהם ישראלים רבים נוסעים לחו"ל. על פי הודעת רשות האוכלוסין, היא זיהתה פעילות חריגה במערכת קביעת התורים, שכללה השתלטות של "גורם לא ידוע" על כל התורים שהיו זמינים בחודשים הקרובים.

אפרים קישון.

אפרים קישון. צילום: צבי טיבריאו קלר, מתוך ויקיפדיה

"הרשות זיהתה את הסוגייה כבר לפני כמה שבועות, ובעקבות כך נוטרו מספרי טלפון שאליהם שויכו עשרות תורים והתורים נמחקו", נכתב בהודעה, שיצאה בעקבות פרסומים בתקשורת מהשבוע האחרון. כך, הרשות פינתה יותר מ-5,000 תורים לטובת הציבור. עוד כתבו אנשי הרשות כי הם "ממשיכים לפעול לניטור המספרים ולטפל בנושא עד שימוגר".

חושף הסיפור: מורה לאנגלית

מי שחשף את הסיפור היה דין מוריאל, מורה לאנגלית. הוא עלה על כך שקבוצה מאורגנת של דוברי רוסית השתלטה על התורים למשרד הפנים ומוכרת אותם במאות דולרים – בטלגרם. מוריאל פרסם סרטון ובו התכתבויות עם דוברי רוסית, שהציעו לו את התורים למכירה. הסרטון הפך לוויראלי במדיה החברתית, ובעיקר בטיקטוק, ובעקבותיו נחשף שכמה חברות סחרו בתורים להנפקת דרכונים ברשות האוכלוסין וההגירה. בסרטון מאוחר יותר שהוא העלה, מוריאל סיפר כי אחד ממנהלי הקבוצות בטלגרם פנה אליו – והודה לו על הפרסומת שעשה לקבוצה "שלו".

עובדי הרשות הצליחו לעקוב אחרי חלק מאותן קבוצות שסחרו בתורים – בעלות של מאות דולרים לכל תור. הם עלו על עשרות אלפי תורים, שנקבעו בלשכות הרשות השונות לטובת הנפקת דרכונים – והחלו לבטל אותם.

הרבה פעמים, הפרטאצ'יה הישראלית מובילה לתקלות ולשיבושים בהיקפים קטנים, שמסתדרים מבלי שרבים שמים לב ומבלי שהם מובאים לידיעת הציבור הרחב. הפעם ההיקף היה גדול, גדול מדי, במקרה שממחיש שוב עד כמה אפרים קישון ידע לתאר היטב את החברה הישראלית ואת ישראל של זמנו – וגם של היום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים