טסלה והביטקוין – האם מאסק לא יציב או סתם מטריל?

כבר חודשים שהוא מצליח לשגע את שוק הקריפטו, ולעורר מהומת עולם בעיקר סביב הביטקוין והדוג'קוין, שאת הראשון בהם קידם לרגע בכמעט אגרסיביות, כשהודיע שטסלה תקבל ביטקוין כתשלום - אבל אז חזר בו, וכעת - חזר בו שוב

מתנגד גם הוא למיסוי קריפטו. אילון מאסק חובב הביטקוין. צילום: ויקיפדיה ו-BigStock

אם תשאלו אנשים שאינם מתחום ההיי-טק מיהו אילון מאסק, סביר להניח שאחת מהתשובות הרבות והמגוונות שתקבלו תהיה שמאסק הוא אדם שמקדם חזק מטבעות וירטואליים. וזה בהחלט נכון. היזם הדרום-אפריקני המפורסם באמת עוסק לא מעט במטבעות דיגיטליים בכלל, וספציפית בעיקר בשניים – בביטקוין ובדוג'קוין.

את הדוג' מתכנן מאסק להפוך לאמצעי תשלום בין גלקטי, ועוד נתייחס לעסקי החלל ולתכניות של מאסק בתחום בהמשך, אבל קודם – בואו נברר מה למאסק ולביטקוין. 

למולטי-מיליארדר, לפי עדותו, יש נכסי קריפטו, כולל אית'ריום ודוג'קוין וכמובן – ביטקוין. הוא לא מסר מעולם באיזה היקף השקעות מדובר, אבל בהתחשב בכך ששווי הונו הנוכחי עומד על כ-162.5 מיליארד דולר, ייתכן שמדובר בהשקעות נכבדות. בלי או עם קשר לכך, יש גם אחזקות ביטקוין לטסלה ולחברת החלל, SpaceX, שאת שתיהן ייסד ושבשתיהן הוא המנכ"ל והמנהיג המוביל.

ואולם לאיש השני ברשימת עשירי תבל אין לפי הידוע עסקים בתחום הקריפטו, אז למה הוא בכל זאת כה טרוד בנוגע אליו, רק כמשקיע? שאלה שניתן לה להיוותר באוויר.

אילון מאסק עם רכב של טסלה. צילום ארכיון: מאוריציוס פסק, מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק עם רכב של טסלה. צילום ארכיון: מאוריציוס פסק, מתוך ויקיפדיה

מקבלת ביטקוין – לא מקבלת ביטקוין – תקבל ביטקוין

תחת אחד מיני מספר הכובעים שלו, ובמקרה המסוים כמנכ"ל ומייסד יצרנית כלי הרכב החשמליים, ביצע מאסק בשוק הביטקוין מעשים. זאת אומרת, הוא לא עשה המון. הוא פשוט צייץ וגרם לבהלה לביטקוין, ואז להצטננות מהירה בהתלהבות, וכעת הוא שוב התבטא באופן שיכול, בפוטנציה, להזניק את שווי המטבע המפורסם לשמיים.

זה קרה כשמאסק בישר השבוע כי טסלה ככל הנראה בכל זאת תקבל את הביטקוין כאמצעי תשלום בעבור הסחורה החמה שלה. מאסק הכריז על השינוי השלישי במספר בתכנית ענקית הרכב בכל הכרוך בקבלת ביטקוין בכנס התעשייה The B Word, בו השתתף.

"סביר להניח שטסלה תקבל שוב ביטקוין," אמר מאסק לבאי האירוע.

אם נחזור לשלהי ינואר 2021, נגלה כי כבר אז ניתן היה לראות כיצד מאסק מצליח לשגע את משקיעי הקריפטו באמצעות מילה. אז הוא פשוט שינה את ה-Bio שלו בטוויטר למילה אחת – 'ביטקוין' – והביא לזינוק מיידי של 15% בשערו.

מאז נראה כאילו היזם פשוט מושך בחוטי הקריפטו עם כל ציוץ וציוץ שלו, ואלו לא היו משיכות קוהרנטיות במיוחד.

בפברואר הודיעה טסלה כי היא השקיעה 1.5 מיליארד דולר בביטקוין, ובאותה הזדמנות אותתה על כוונתה לקבלו כאמצעי תשלום. במרץ בישר מאסק לציבור עוקביו שאכן טסלה תקבל ביטקוין, והזניק את שווי הביטקוין לשמיים ולשבירת שיאים חדשים. ואז, בתחילת מאי, בלי כל רמז מטרים הודיע לפתע היזם הכל כך מדובר, באמצעות ציוץ פעוט, כי הוא מתחרט וחוזר בו – טסלה לא תקבל עוד תשלומים בביטקוין למכוניות החשמליות שלה, זאת משום שכרייתו גורמת נזק לאיכות הסביבה.

הציוץ הזה מחק 500 מיליארד דולר משווי השוק הגבוה של הביטקוין, ואף הצניח אותו ביותר מ-50% מרמת השיא של כמעט 65 אלף הדולר שרשם באפריל.

אך כעת הוא שב ומשנה את דעתו, ושוב קבלת ביטקוין בעבור טסלות נמצאת על הפרק. למה?

ובכן, אין כמובן תשובה נחרצת לשאלה הרת הגורל הזו. ברור שאפשר שמאסק פשוט מעוניין לטפח השקעה X (אולי על פני השקעה Y), למנף את הקשב הרב שיש למעריציו אליו, ופשוט להניע את השוק לפי צרכיו ובהתאם להשקעותיו בו.

מימין לשמאל: ג'ף בזוס ואילון מאסק. צילום מעובד: מתוך ויקיפדיה

יריבים מרים? מימין לשמאל: ג'ף בזוס ואילון מאסק. צילום מעובד: מתוך ויקיפדיה צילום: מתוך ויקיפדיה

מלחמות האגו של שני האנשים העשירים בתבל

אפשרות נוספת היא נגזרת מהתחרות העזה שמנהלים ביניהם המולטי-מיליארדרים שמניעים את העולם, מאסק וג'ף בזוס, מייסד אמזון.

השניים מתחרים ביניהם על יזמויות והצלחת הפרויקטים השאפתניים שלהם, על ראייה חדשנית ופורצת דרך, על השאלה מי יגיע ראשון למאדים ויצליח ליישב עליו בני אדם, ועוד. אבל בעצם בעיקר הם עסוקים במירוץ שכותרותו: "מי האדם העשיר/המשפיע ביותר בעולם?" ומאסק, עם כל ציוץ שלו, גם מאשר כנראה, וגם מוכיח לבזוס ולעולם כי הוא בעל הדעה – ולכן גם בעצם ובהפוכה גם בעל המאה.

השבוע – כשבזוס עמד לצאת למסע החלל שלו – אפשר היה לראות במדויק עד כמה התחרות הזו עזה ומכניסה את שני היזמים העשירים לסוג של טירוף.

ליריבו העסקי של בזוס, מאסק, יש כמובן את חברת החלל שלו, SpaceX, שכבר משגרת כיום אינספור רקטות ולווינים לחלל, ושלא רק שהטיסה חלליות מאוישות בהצלחה, אלא אף כאלו שאוישו באנשי נאס"א. ובכל זאת הוא הרגיש דחף ללעוג ל-מם על בזוס. מאסק בחר לצחוק ברשת החברתית המצייצת על כך שהיי-טקיסט הצמרת המתחרה – שיושב בראש טבלת עשירי עולם עם הון המוערך בכ-200 מיליארד דולר, אבל שמאסק עקף לזמן קצר השנה – לא באמת ישהה בחלל, אלא רק יכנס אליו עם החללית ניו שפרד, ומיד יצלול בחזרה לכדור הארץ.

אולי צבטה למאסק העובדה שהוא עצמו לא העז מעולם לעלות על טיל פלקון של SpaceX, בעוד שבזוס יצא למסע כבר בטיסה המאוישת הראשונה של בלו אוריג'ין, חברת החלל שלו. בעשייה הזו, בסיקור הבינלאומי הרב שלה, ובהצלחתו במשימה, יצא בזוס כשידו על העליונה. ומאסק – ובכן, הוא יצטרך לעשות מאמץ כדי לנצח את בזוס בתחום.

מה שמצחיק הוא שימים ספורים קודם לכן, מאסק פירגן מאוד לידידו המיליארדר ריצ'רד ברנסון, שסימן 'וי' ליד היעד והגיע לחלל ראשון, אך גם הוא רק לקצה האזור המוגדר כחלל החיצון. על ברנסון היו למאסק רק מילים טובות לומר, וכמו כן מסתמן כי הוא מתכנן לעלות לאחת מחלליות וירג'ין גלקטיק, החברה של המיליארדר הבריטי, ולטוס איתה לחלל בעתיד הלא רחוק. אם כי לא ברור עד איזה מרחק ינסו מאסק וחברו ברנסון להגיע אז.

בכל מקרה, אפשר שגם סיבוב הפרסה החדש בעניין הפיכת הביטקוין לאמצעי תשלום לגיטימי בטסלה בכל זאת מקורו בעיקר ברצון של מאסק להתבלט עוד יותר, אחרי אקט הכוכבות של בזוס. ואפשר שמדובר שוב רק ברצון לעורר בהלה של משקיעים לנכס, כזו שתעצים את עושרו. או שהוא סתם מטריל בלי כל כוונה, וזו תמיד אפשרות קיימת כשמדובר על אילון מאסק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים