צוות בין משרדי יחליט איזו רגולציה להטיל על ענקיות הטק

"הבנו שהעולמות של כלכלה דיגיטלית לא רק מציבים אתגרים תחרותיים אלא משלבים מספר אלמנטים, ולכן יזמנו צוות בין משרדי לטיפול בסוגיות השונות", אמרה ראשת רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין

עו"ד מיכל הלפרין, ראשת רשות התחרות. צילום: יח"צ

סוגיית הרגולציה המוטלת על ענקיות האינטרנט והחוקים הרלוונטיים נמצאת על סדר היום כבר כמה שנים. גופים רגולטוריים בכמה מדינות, לרבות בארצות הברית ובאיחוד האירופי, פועלים בדרכים שונות כדי להסדיר את הרגולציה מול חברות כגון פייסבוק, גוגל ואפל, ולאכוף אותה. גם בישראל הצטרפו בשנתיים האחרונות למגמה, ובימים אלה הוקם צוות בין משרדי לטיפול בנושא ובכלכלה הדיגיטלית באופן כללי.

עו"ד מיכל הלפרין, ראשת רשות התחרות, דיברה על הנושא באירוע פתיחת השנה של המרכז למשפט וטכנולוגיה באוניברסיטת חיפה, שנערך שלשום (א'). היא ציינה כי הצוות הבין משרדי בוחן את הסוגיות השונות הקשורות בעניין.

לדבריה, "הרשות שמה בשנתיים האחרונות כיעד אסטרטגי את נושא הכלכלה הדיגיטלית. בנוסף לזה, הבנו שהעולמות של כלכלה דיגיטלית לא רק מציבים אתגרים תחרותיים אלא משלבים מספר אלמנטים, ולכן יזמנו צוות בין משרדי לטיפול בסוגיות השונות".

"ענקיות האינטרנט – מונופולים מסוג חדש"

היא הציגה את האתגר שענקיות האינטרנט מציבות בפני רשויות התחרות בעולם ואמרה: "אנחנו מדברים על מונופולים ששולטים בהיבטים רבים של חיינו – ממזון וקמעונאות, דרך תקשורת ואינטראקציות עם חברים שלנו. קשה לדמיין מקום שבו לפלטפורמות אין משמעות על חיינו. אלה לא אותם המונופולים הישנים דוגמת חברת החשמל ומונופול המלט. הדילמה לגביהם קשה יותר". לדבריה, אחת הסוגיות שבהן מתמקדת הרגולציה היא החינמיות של אתרי האינטרנט והרשתות החברתיות.

עו"ד הלפרין ציינה כי "ישראל, באופן מסורתי, יותר קרובה לדין האירופי. רשות התחרות מאמינה בכלים מבניים על פני כלים התנהגותיים. לדברים אלה יש משמעות. אנחנו גם לא רוצים שהצרכן הישראלי ימצא את עצמו בנחיתות יחסית לצרכן בארצות הברית או באירופה. בהתאם לכך, אם ענקיות האינטרנט גזרו על עצמן מגבלות במדינות אלה, ראוי שהן יחילו אותו גם לגבי הצרכן הישראלי. שנית, ענקיות האינטרנט צריכות לפעול לפי חוקי התחרות הישראליים, גם אם הם שונים מאלה שמוחלים עליהן בעולם".

פרופ' מיכל גל, שעומדת בראש המרכז, אמרה בסיכום האירוע כי "מה שלמדנו עד עתה הוא שיש להבין טוב יותר את הדינמיקה של הכלכלה הדיגיטלית ומה השוק יכול לפתור, ויש למצוא דרכים להגיב יותר מהר להתנהגות שעלולה לפגוע ברווחה החברתית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים