ראש ה-FBI: "איראן מתערבת בבחירות בארה"ב – באמצעות מיילים"

האקרים שלוחי הרפובליקה האסלאמית טרגטו בוחרים דמוקרטים ושלחו מיילים שאיימו עליהם: "כדאי לך לשנות את דעתך ולהצביע לטראמפ" – במה שנראה כהפוך על הפוך, דווקא לטובת ביידן ● גורמי המודיעין האמריקנים סבורים שגם רוסיה לא טומנת ידה בצלחת

כריסטופר ריי, ראש ה-FBI.. צילום: מתוך ויקיפדיה

איראן עומדת מאחורי גל מיילים שנשלחו לבוחרים בארצות הברית בתחילת השבוע – כך טענו בכירים בממשל ארצות הברית במסיבת עיתונאים שנערכה אתמול (ד'). אותם בכירים האשימו גם את הרוסים בהתערבות בבחירות.

על פי ראשי ה-FBI והמודיעין הלאומי, תוך שההאקרים האיראניים השתמשו בזהותה של קבוצת הימין הקיצוני האלימה Proud Boys, הם שלחו מיילים למצביעים הרשומים כדמוקרטים ואיימו עליהם כי יישאו בתוצאות אם לא יצביעו לדונלד טראמפ בבחירות הקרובות לנשיאות. "אנחנו מחזיקים במידע עליך", כתבו ההאקרים המתחזים. "כדאי לך לשנות את דעתך ולהצביע עבור טראמפ". במייל נוסף הם כתבו: "הצביעו לטראמפ – או שנגיע אליכם". אחת הפרשנויות היא שהמיילים האלה נועדו להיטיב עם הנשיא המכהן, אבל פרשנות אחרת אומרת שבהפוך על הפוך, מטרתם היא להבאיש את ריחו בעיני הבוחרים. האינטרס של איראן בהחלפתו של טראמפ ברור: הוא ביטל את הסכם הגרעין – מה שהרע את המצב הכלכלי שלה.

השולחים טענו כי "השיגו גישה לכל תשתית ההצבעה בארצות הברית", אך נראה שהם השתמשו במאגרים ציבוריים של רישום מצביעים, כדי למקד את משלוח ההודעות למצביעים הדמוקרטים באלסקה, אריזונה ופלורידה. השבוע נשלחו שני גלי מיילים, בימים א' ו-ד' – כך על פי פרופפוינט, שעוקבת אחרי קמפיינים של הודעות ספאם. מלבד ההודעה המקורית המאיימת על המצביעים הדמוקרטים, גל המיילים השני כלל גם קישור לסרטון, שמראה אדם שמדפיס טופס הצבעה עם פרטיו של אדם אחר. כך, הסרטון רומז על אפשרות לבצע הונאת בחירות מחוץ לגבולות ארצות הברית.

מי מאחורי הקמפיין – האיראנים, הרוסים או גם וגם?

בתגובה לסיקור האינטנסיבי בתקשורת סביב המיילים כינסו אתמול (ד') כריסטופר ריי, ראש ה-FBI, וג'ון רטקליף, ראש המודיעין הלאומי של ארצות הברית, מסיבת עיתונאים קצרה, ויש האומרים חריגה. רטקליף אמר כי "המידע בסרטון (ששותף – י"ה) אינו נכון". הוא הוסיף שמלבד איראן, "גם רוסיה נקטה בפעולות ספציפיות כדי להשפיע על דעת הקהל בנוגע לבחירות שלנו". לדבריו, "אף על פי שלא ראינו את אותן פעולות מרוסיה, אנחנו מודעים לכך שהם השיגו מידע על רישום המצביעים". שני הבכירים דחקו בציבור האמריקני לשמור על קור רוח ולא להפיץ מסרים דומים שיקבלו בעתיד.

ריי ציין כי "איראן מתערבת בבחירות לנשיאות, והיא מנסה לפעול לטובת בחירת ג'ו ביידן לנשיאות. היא מחזיקה ברישומי מצביעים ובכוונתה לשלוח להם מידע שיביא לזריעת בלבול וכאוס לפני הבחירות".

האם ג'ו ביידן הדמוקרטי הוא המועמד המועדף על איראן לנשיאות ארצות הברית? צילום: BigStock

האם ג'ו ביידן הדמוקרטי הוא המועמד המועדף על איראן לנשיאות ארצות הברית? צילום: BigStock

לדברי רטקליף, "שתי מדינות זרות, איראן ורוסיה, פועלות על מנת להשפיע על דעת הקהל בנוגע לבחירות. שתיהן הצליחו, בנפרד, להשיג מידע אישי של אמריקנים מתוך מאגרי הרישום לבחירות. הן עלולות להשתמש במידע הזה כדי לנסות ולהעביר מידע כוזב לבוחרים. איראן שולחת מיילים שנועדו לאיים על הבוחרים ומפיצה סרטון שרומז על אפשרות לבצע הונאת בחירות. אלה ניסיונות נואשים של מדינות עוינות. לא מדובר בסוגייה מפלגתית ולא נסבול התערבות של גורמים חיצוניים בבחירות שלנו".

בועז דולב, מנכ"ל ומייסד קלירסקיי, אמר לאנשים ומחשבים כי "להערכתנו, מדובר בקמפיין השפעה תודעתי שהוא בכלל של הרוסים. במהלך המבצע, הרוסים השתלטו על תשתיות מחשוב איראניות. אין לאיראנים ולו קמצוץ של רצון, או אינטרס, שטראמפ הוא שינצח בבחירות. הרוסים פשוט מהתלים גם באיראנים וגם באמריקנים".

ג'ון הולטקוויסט. מנהל ניתוח מודיעין האיומים של מנדיאנט מבית פייראיי, אמר ל-ZDNet כי "פעולות ההשפעה על התודעה האיראניות מתרחשות זה שמונה שנים לפחות. הן עברו מאתרי חדשות מזויפים ופעילות ברשתות החברתיות לטקטיקות משוכללות, כמו התחזות לעיתונאים, בקשות מהם להשתתף בראיונות וידיאו והתחזות לפוליטיקאים אמריקנים". לדבריו, "פעילויות ההשפעה על התודעה שראינו מאיראן עד היום נגעו להגברת המסרים הפרו-איראניים ולדחיקת נרטיבים אנטי סעודיים, אנטי ישראליים או כאלה שתומכים בהסכם הגרעין עם איראן. כיום זה שונה. זו התערבות מכוונת לפגוע בדמוקרטיה שלנו והיא חוצה קו אדום גדול. אני חושב שקהילת הביון השיגה היום ניצחון נגד איראן".

רשת CNN ציטטה בכיר בקהילת המודיעין האמריקנית שאמר כי "האיראנים עוקבים מקרוב אחרי הפוליטיקה בארצות הברית. הם יודעים ששליחת המיילים תגרום לרעש בתקשורת, שיסב נזק לטראמפ – מאחר שחלק מתומכיו נתפסים כאלימים וככאלה המאיימים על הדמוקרטים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים