האם רק מנכ"ל יכול להוביל טרנספורמציה דיגיטלית חוצת ארגון?

התשובה היא, בפשטות, לא, כי למנכ"ל הממוצע יש הרבה על הראש ● אז מה עושים בארגונים? מי כן ינהל את כל התהליך?

רז הייפרמן, יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, דירקטור ב-BDO Digital. צילום: ניב קנטור

בחלקים הקודמים של סדרת מאמרים זו, שלה חמישה חלקים, ניסיתי לנפץ, ואני מקווה שהצלחתי, ארבעה מיתוסים: הטרנספורמציה הדיגיטלית עוסקת בעיקר בטכנולוגיה, דומה בכל הארגונים ומיועדת לארגונים גדולים מסוג B2C, ושבגלל חשיבות הדיגיטל, כדאי למנהלים לעודד בארגוניהם הרבה יוזמות מקומיות. בחלק זה, שהינו האחרון בסדרה, אני מבקש לנפץ את המיתוס שלפיו רק מנכ"ל יכול להוביל טרנספורמציה דיגיטלית חוצת ארגון.

מדובר בתפיסה טבעית, עקב המחשבה שלמנכ"ל יש את החשיבה הכלל ארגונית, ובחלק מהארגונים שמבצעים טרנספורמציה דיגיטלית, אכן המנכ"ל בחר להוביל את המאמץ. אבל זה לא בהכרח הפתרון הנכון, מאחר שחלוקת הקשב של המנכ"ל מוגבלת והוא עוסק במגוון רחב של נושאים.

התפיסה המקובלת כיום היא למנות מנהל בכיר להובלת המהלך, כלומר – כמנצח על התזמורת הדיגיטלית. חלק מהארגונים החליטו להגדיר תפקיד בכיר חדש: מנהל דיגיטל ראשי (CDO – Chief Digital Officer). כמו מנצח מיומן על תזמורת, למשל זובין מהטה, אותו מנהל מוביל את המשרד הדיגיטלי החדש ועובד ביחד עם צוות ההנהלה לצורך כך.

חלק מהארגונים החליטו לא למנות מנהל חדש אלא לגייס למשימה את אחד המנהלים הקיימים בדרגת סמנכ"ל, להובלת המאמץ, בנוסף לתפקידו הרגיל. למשל, מנהל השיווק, השירות או המנמ"ר. יש גם ארגונים בחרו בחלופה של שניים בקופסה (Two in a Box) ומינוי צוות של שני מנהלים בכירים – למשל, המנמ"ר לצד מנהל מהתחום העסקי. אין מודל אחד שהוא נכון לכל הארגונים, אלא זה תלוי באיכויות של המנהלים ובמידה רבה במעמדם הארגוני, ואף בתרבות הארגונית הקיימת בארגון.

מסקנה: הצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית חשובה, דווקא בעת הזאת של משבר הקורונה. זו הזדמנות למנות מנהל בכיר להובלת המסע הדיגיטלי, שיבטיח גיבוש מפת דרכים דיגיטלית טובה וחוצת ארגון, שתתמוך בהשגת המטרות העסקיות האסטרטגיות, תוך ניצול נכון של המשאבים, רתימת הטכנולוגיות הנכונות והשגת הערך העסקי שהארגון מבקש להשיג.

סיכום

בסדרת מאמרים זו הצגתי כמה מיתוסים מקובלים בארגונים וכיצד להימנע מהם. מגיפת הקורונה האיצה את היוזמות הדיגיטליות וגרמה לארגונים להגיב במהירות לצורך במעבר לדיגיטל מבחינת עבודה מרחוק, אי קומרס ויישום תהליכים שתומכים בצמצום מפגשי פנים אל פנים, עקב הצורך בריחוק חברי. עתה, לאחר שרוב הארגונים השלימו את המענה הראשוני והמהיר, זה הזמן לבחון את תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית במבט על וחוצה ארגון, מתוך הבנה של חשיבותו ותרומתו להצלחה העסקית בעידן הדיגיטלי. חשוב לגבש מפת דרכים דיגיטלית כלל ארגונית, המאגדת את כלל המיזמים, תוך תכנון, תעדוף נכון, רוחביות וניהול.

עכשיו, כאשר הארגונים מבינים שהסביבה והשגרה העסקית החדשה תהיה שונה ובמידה רבה דיגיטלית (שגרה 2.0) לעומת מה שהיה עד כה (שגרה 1.0), זה הזמן לפעול בצורה שיטתית ולבצע את המעבר לדיגיטל בצורה האפקטיבית ביותר. העולם העסקי צבר ניסיון רב בביצוע טרנספורמציות דיגיטליות מוצלחות, כמו גם אכזבות וכישלונות. כדאי להתבסס על הניסיון שנצבר, ולא לחזור על טעויות ולבסס את ההחלטות על מיתוסים במקום על עובדות ומידע. מדובר בתהליך קריטי לכל ארגון, שכדאי לצאת אליו ולבצע אותו בצורה נכונה.

הכותב הוא יועץ בכיר לטרנספורמציה דיגיטלית, דירקטור ב-BDO Digital, וכן מרצה באקדמיה בנושאי טרנספורמציה דיגיטלית ואתגרי הניהול בעידן הדיגיטלי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים