צ'יפ במוח לחזירה ובהמשך במוח האנושי – מאסק, היית משתתף בניסוי?

אילון מאסק בוחר לפתח ממשק מוח-מחשב חדשני ולנסות אותו על חזירה חסרת ישע ● האם אין כמה פיתוחים טכנולוגיים אחרים להמציא, שיהיו פחות מסוכנים לאדם ואכזריים כלפי הנסיינים האומללים?

לא ברשימה. אילון מאסק. עיבוד מחשב: BigStock

המיליארדר והיזם התזזיתי, אילון מאסק – מי שייסד את ענקית הרכב החשמלי טסלה (Tesla) וחברת החלל SpaceX – לא נח לרגע, ובסוף השבוע (ו') הציג לעולם את תוצרי הסטארט-אפ הנוסף שלו, המכונה נוירלינק (Neuralink).

במסגרת המצגת ששודרה בלייב, תועדה חזירה צעירה בשם גרטרוד ששבב מחשב שפיתחה החברה של מאסק, שגודלו כגודל מטבע, הושתל במוחה. בכך הדגים מאסק את הצעד הראשון לעבר המטרה שלו – לממשק את המוח האנושי למחשב.

לכאורה, מדובר בכיוון יצירתי ומהפכני שיכול לטלטל את העולם בחדשנות משבשת ומדהימה. לפי מאסק, הצ'יפ של נוירלינק, לכשיושתל בבני אדם, עשוי לאפשר לנו לתקשר זה עם זה מוחית, לשמור זיכרונות בענן, לשמוע מוזיקה ישירות לתוך הראש על ידי חשיבה על שיר בלבד, ויותר מכך – לסייע לאנשים להתמודד עם פגיעות מוחיות ופגיעות בחוט השדרה, לאתר התקף לב או אירוע מוחי בטרם הגעתם, לעזור לכבדי שמיעה וראייה, ואף לרפא בעיות בריאות נפש ודיכאון. נשמע מרשים ביותר.

אלא שתחושת אי-נוחות, שלא לומר בעתה החונקת את הגרון, מתחילות כבר כשמתבוננים במיצג של נוירלינק – שהראו כיצד גרטרוד, הנמצאת במכלאה מאוד מצוחצחת והרחק ממאסק ומהאולפן שבו צולם האירוע, מגיבה מוחית לגירויים שונים, המגיעים אל המחשב.

חזירה בריאה ומאושרת, בהתחלה ביישנית אבל ברור שיש לה אנרגיה גבוהה, ואתם יודעים, סוג של אוהבת את החיים". צילום אילוסטרציה: BigStock

חזירה בריאה ומאושרת, בהתחלה ביישנית אבל ברור שיש לה אנרגיה גבוהה, ואתם יודעים, סוג של אוהבת את החיים". צילום אילוסטרציה: BigStock

"יש לנו חזירה בריאה ומאושרת, בהתחלה ביישנית אבל ברור שיש לה אנרגיה גבוהה, ואתם יודעים, סוג של אוהבת את החיים, והיא קיבלה את השתל במשך חודשיים", אמר מאסק על גרטרוד, החזירה, שנבחרה אגב ככל הנראה משום שחזירים ידועים כבעלי חיים אינטליגנטיים במיוחד, שבבגרותם משווים את יכולותיהם הקוגניטיביות לאלו של ילדים בני שלוש.

קשה להימנע ממחשבות מטרידות אודות החזירה חסרת הישע שלא יודעת מה רוצים מחיה, ועל חיות אחרות רבות שהטכנולוגיה כבר נוסתה עליהן בחודשים האחרונים, ביניהן חולדות, קופי אדם וחזירים אחרים. למה זה מגיע להם? ומשם ניתן לזרום למחשבה – למה זה בעצם גם מגיע לנו?

נכון, יש אינספור מוצרים המיועדים לבני אנוש, בעיקר מוצרים רפואיים ותרופות, המנוסים בראשונה על בעלי חיים. זהו הפרוטוקול למרבית הצער. אבל האם המכשור הזה של נוירלינק הוא באמת מוצר בריאותי? ובכלל, האם בני האנוש עתידים בהשפעתו להפוך לבריאים ומאושרים יותר, או חלילה להיות בעצמם לחסרי ישע?

Just because we CAN do something doesn't mean we SHOULD do it. For humanity, some of the up-front benefits of this…

Posted by Graham Hancock on Saturday, 29 August 2020

הסופר והעיתונאי הבריטי גרהם הנקוק שיתף את הכתבה של הגרדיאן, עקב הצגת הטכנולוגיה, כפוסט בפייסבוק וכתב בביקורת כי: "רק בגלל שאנחנו יכולים לעשות משהו, לא אומר שאנחנו צריכים לעשות את זה. עבור האנושות, חלק מהיתרונות הראשוניים של טכנולוגיה זו עשויים להיראות מזמינים. אך מה עם ההשלכות הלא מכוונות (או אולי שיקרו בכוונה סמויה)? הפוטנציאל לשליטה מוחית המונית, שיש לנו כבר די והותר ממנו דרך דתות, ממשל ותקשורת, הוא גבוה…".

כוונתו של מאסק להפוך אדם לסייבורג ממוחשב עוכרת שלווה, ולא רק את שלוותו של הנקוק המוטרד משליטה מוחית. מכון ראנד (RAND Corporation) האמריקני, העוסק במחקר ומייעץ לממשלות וגופים בינלאומיים בעיצוב תהליכי מדיניות ציבורית ופועל ללא מטרות רווח, דורש כבר עתה לקבוע מדיניות סביב השימוש בממשקי מחשב-מוח, תוך ציון חששות בנושא פרטיות. כמו כן התייחסו ב-ראנד לחששות כבדים בכל הנוגע בפריצה למוח וההיבטים המשמעותיים שעלולים להיות לדבר.

אבל האמת צריכה להיאמר, איש לא יודע לאן יקח אותנו הפיתוח של מאסק ונוירלינק והאם הוא עלול להמיט על האנושות אסון בלתי הפיך. שלב הניסויים בבני אדם מתקרב, ובמקביל צצה התהיה האם מאסק עצמו היה מוכן להשתתף בניסוי שכזה. האם היזם הגאון, והוא בהחלט אחד כזה, יודע באמת לאן ייקח אותנו ממשק המוח-מחשב שלו?

דרושים ממציאים אחראיים

תאמרו, אבל האנושות חייבת להתקדם. הרי השגנו כאלו פריצות דרך דרמטיות בתוך עשורים ספורים… בימים האחרונים כבר ראינו מטוסית (מטוס+מכונית) בשמי יפן, מכוניות אוטונומיות נמצאות ממש מעבר לפינה, העולם מרושת וממופה והטכנולוגיה נמצאת הלכה למעשה בידי כולנו ומסייעת לנו בחיי היומיום. כבר כעת היא, עם זאת, עניין שקשה להימנע ממנו. מה יקרה אם המוח שלנו פשוט יהיה כולו אינטרנט אחד גדול ורב מהומה וסכנות?

נחזור לגרטרוד ולחבריה המתוקים, שכל רצונם הוא לחיות בשמחה, כפי שיודע מאסק – וגם לאנושות של ימינו, שאפשר לנחש כי אינה רוצה דבר מה שונה במיוחד לעצמה. מאסק, האם אתה מודע לנזקים שאנו מחוללים בעולם? לזיהום הנורא, לתעשיות שמחבלות בכל פינה בריאה בכדור הארץ, ולנבואות שתוך עשורים בודדים כבר לא נוכל לחיות כאן בגלל שינויי האקלים, הרס האוקינוסים ומקורות המים וזיהום הקרקע והאוויר? כן, מאסק דווקא מודע. למעשה תחת חברת SpaceX שלו הוא מפתח אפשרות להגיע למאדים ולהקים שם מושבה בעבור הימים בהם לא נוכל עוד להתגורר בכדור ארץ.

דב קוטב שנתקע על קרחון. משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

דב קוטב שנתקע על קרחון. משבר האקלים. צילום אילוסטרציה: BigStock

אז מדוע לא לפתח המצאות טכנולוגיות לריפוי הכדור כיום – לזיהוי ולמניעת מגיפות עולמיות כמו הקורונה; לניקיון האוויר מפליטות פחמן הרסניות; לפתרון משבר האקלים; להצלת חיות מהכחדה, ולשחרור בעלי חיים מעול האדם, כמו למשל פיתוח מזונות מהצומח שיטיבו עם הפן האקולוגי; לעצירת בירוא יערות הגשם; להחייאת מקורות המים? האם כלו התחומים בהם מוח מופלא כשל מאסק עשוי לקדם ולהיטיב עם הקיים, אולי אפילו להציל את העולם?

כחלק מהפעילות חברה אחרת שלו, The Boring Company, מאסק, בין השאר, חופר מנהרה תת-קרקעית ומאייש אותה ברכבות מהירות במיוחד בסגנון שפופרות, למטרת תחבורה מהירה ועוקפת פקקים בכדור הארץ. זה הכיוון מאסק. זה בדיוק הכיוון.

ובינתיים כדאי לעצור להרף עין ולחשוב על גרטרוד. כי בסופו של יום, בגלל הכיוון שאליו הולכים מאסק ונוירלינק, אנחנו כולנו עומדים להפוך ולהיות בדיוק כמותה, חומר ביד היוצר של ממציאים גאונים וחסרי אחריות.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים