אילון מאסק ונוירלינק הציגו צ'יפ המאפשר חיבור מוח למחשב

המיליארדר והיזם הדגים כיצד השבב של נוירלינק פועל על חזירה חיה בשם גרטרוד, ואמר שהחידוש יוכל לאפשר לבני אדם לתקשר בלי לדבר, להאזין למוזיקה פשוט על ידי חשיבה על שיר, וכן יתאים לטיפול בבעיות בריאות הנפש והגוף

יפסיד 2.5 מיליארד דולר? אילון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה. צילום: מתוך ויקיפדיה

אילון מאסק, מייסד הענקיות טסלה (Tesla) ו-SpaceX – המתמחות במכוניות חשמליות שעתידות להפוך לאוטונומיות, ובהטסת טילים לחלל, בהתאמה – רוצה לשנות את הדרך בה בני אדם מתקשרים, ולא רק זאת. חברת הסטארט-אפ הנוספת שלו, המכונה נוירלינק (Neuralink), שאותה הציג לעולם ביולי 2019, חשפה ביום ו' חזירה בשם גרטרוד ששבב מחשב בגודל מטבע הושתל במוחה ונמצא בו בחודשיים האחרונים. בכך הדגים מאסק את הצעד ראשון לעבר המטרה של החברה – לממשק את המוח האנושי למחשב.

לפי מאסק, הצ'יפ של נוירלינק, לכשיושתל בבני אדם, יוכל לאפשר לנו לתקשר זה עם זה מוחית, במקום לכתוב או לדבר – מה שמאסק מכנה "טלפתיה רעיונית". דוגמה נוספת ליתרונות החיבור בין המוח למחשב היא שנוכל להאזין לשיר, פשוט על ידי מחשבה על שמו, דבר שעליו כבר צייץ מאסק ועורר עניין רב באחרונה.

אם החזון המלא של מאסק ייצא לפועל, לבני אדם תהיה אפילו היכולת לתת לעצמם יכולות-על ולהוריד את הזיכרונות שלהם לשמירה במחשב או בענן. "בעתיד תוכל לשמור ולהפעיל מחדש זכרונות", סיפר מאסק במהלך התצוגה של היכולות החדשות, שנערכה ביום ו', כך על פי CNET. "אתה יכול בעצם לאחסן את הזיכרונות שלך כגיבוי ולשחזר את הזיכרונות. אתה יכול להוריד אותם לגוף חדש או לתוך גוף של רובוט", הרחיב המיליארדר הידוע כחדשן ויצירתי במיוחד.

ולא רק לשיפור הקומוניקציה והתפקוד בחיי היומיום הסייע הפיתוח החדשני, לפי מאסק, כי אם גם לבריאות האדם, הנפשית והפיזית. הרעיון הוא להשתיל את השבב במתכונת "חוטים דקים" – דקים משיער אנושי – ישירות למוח האדם. עם החדרתו, השבב יכול לסייע לאנשים להתמודד עם פגיעות מוחיות ופגיעות בחוט השדרה, לאתר התקף לב או אירוע מוחי בטרם הגעתם, ואף לרפא בעיות בריאות נפש ודיכאון.

לפי מאסק, גם מחלות כמו אובדן זיכרון, ירידה בשמיעה ונדודי שינה – כולן יהיו ניתנות לטיפול ולהקלה, או אף לפתרון וריפוי, באמצעות הפיתוח שהציגה נוירלינק. מאסק אמר כי התקנת הצ'יפ תעשה על ידי רובוט בתוך כשעה, וללא צורך בהרדמה, הוא גם הבטיח כי ניתן יהיה להסיר את השבב ללא כל השפעה קצרה או ארוכת טווח.


אירוע חשיפת השבב, ששודר בערוץ נוירלינק ביוטיוב

ניסויים בבעלי חיים – מתי עוברים לבני אנוש?

עד כה, נוירלינק בחנה את הטכנולוגיה החדשה שלה בחולדות, קופי אדם וחזירים. במהלך התצוגה בסוף השבוע, הראו המדענים כיצד קישור אלחוטי ממכשיר נוירלינק שהושתל בגרטרוד החזירה הראה את פעילות המוח שלה.

מאסק לא סיפק הערכה לזמן שיארך עד שהטכנולוגיה המתפתחת תצליח לסייע לטיפול בבעיות בריאות של בני אדם, ויש עדיין חסמים רבים לפני שנוירלינק תוכל להתחיל לחשוב על בדיקת הטכנולוגיה שלה בבני אנוש, אך היא כבר קיבלה הגדרה של 'מכשיר פורץ דרך' מטעם מינהל המזון והתרופות האמריקני (U.S. Food and Drug Administration) והחברה עובדת עם ה-FDA על ניסוי קליני עתידי בבני אדם הסובלים משיתוק בגפיים, שלא ברור אם יחל בטווח השנה הקרובה.

"העתיד נשלט על ידי הרצון המשולב של אנשי כדור הארץ", אמר מאסק. "זה עומד להיות חשוב, מנקודת מבט של איום קיומי, להשיג סימביוזה טובה של בינה מלאכותית (למוח – ג"פ)", הרחיב.

אלא שהטכנולוגיה של מאסק ונוירלינק – שלמעשה מעוניינים להפוך את האדם למעין סייבורג – לא מקובלת על כולם, ומטרידה רבים. ביום ה', בטרם החשיפה, קרא מכון ראנד (RAND Corporation) האמריקני – מכון מחקר המייעץ לממשלות וגופים בינלאומיים בעיצוב תהליכי מדיניות ציבורית, ומספק שירותי מחקר במגוון תחומים לרבות ביטחון, בריאות, חינוך, שוק עבודה, עוני, אי שוויון ועוד – הפועל ללא מטרות רווח, לקבוע מבעוד מועד מדיניות סביב השימוש בממשקי מחשב-מוח, תוך ציון חששות בנושא פרטיות. כמו כן התייחסו בראנד לחששות כבדים בכל הנוגע בפריצה למוח וההיבטים המשמעותיים שעלולים להיות לדבר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אדם

    היבטים חשובים לנכים משותקים חרשים ואילמים שיוכלו לתקשר עם אחרים . ברור שהאדם העתידי יהיה משודרג ,מה שיותר יהיה דילמה מוסרית ואנושית זה אם יהיה אפשרי להעתיק מוח שלם למכונה ממוחשבת כלומר האדם יוכל להמשיך לחיות כמחשב אלקטרו-מכאני כלומר ניצחון מסוים על מוות ואי וחיסול הזיקנה ,אדם יוכל להעביר מוחו לשבב שיושתל בגוף אנושי או מכאני ...

אירועים קרובים