מוזיקה שתוזרם ישירות למוח? אילון מאסק ונוירלינק כבר בדרך לשם

לפי מאסק, החברה שלו עובדת על מכשיר שיאפשר למשתמש את היכולת להזרים מוזיקה ישירות למוחו, ויבטל את השימוש באוזניות ● זהו רק צעד נוסף בתכניתו הלא מוסתרת של היזם מלא המעוף להפוך בני אדם לסייבורגים

ישירות למוח. גלי מוזיקה. איור אילוסטרציה: BigStock

לפני כמעט שנה, בספטמבר 2019, נפגשו שני שועי הטכנולוגיה אילון מאסק וג'ק מא לדסקס את העתיד. מאסק, שייסד מספר חברות היי-טק, כמו SpaceX, The boring company, טסלה (Tesla) ואחרות, ואף משמש כמנכ"לן, סיפר ל-מא – האיש שהביא לעולם בכלל ולסין בפרט את עליבאבא (Alibaba Group) – אודות הפיתוח האחרון שבו עוסקת חברה נוספת בבעלותו – נוירלינק (Neuralink). מדובר, בפשטנות, על חיבור המוח האנושי למחשב.

מאסק מגיע מרצון לרתימת חלק מכוח המחשוב החכם ושילובו בבינה האנושית, וזה מה שהוא וחבריו לתאגיד נוירלינק מנסים לעשות – להפוך בני אדם לבעלי יכולות AI במתכונת סייבורג. בנוירלינק מפתחים מכשירים טכנולוגיים חכמים שיתממשקו למוח של בני האדם – זאת אומרת יושתלו בו – ויהפכו את המושתלים למעין מגה-בני-אנוש. כעת ניתן ללמוד על אחת מהיכולות הספציפיות שהדבר המסוים הזה יוכל לאפשר לנו: הזרמת מוזיקה ישירות לתוך המוח. לפי מאסק, הפיתוחים של נוירלינק יאפשרו למשתמש את היכולת להזרים מוזיקה ישירות למוח, ויבטלו את השימוש באוזניות.

האם בקרוב נגיד ביי ביי לאוזניות? צילום אילוסטרציה: BigStock

האם בקרוב נגיד ביי ביי לאוזניות? צילום אילוסטרציה: BigStock

המיליארדר והיזם המקורי חשף את העניין דרך הפרופיל הרשמי שלו בטוויטר (Twitter). זה החל ביום ו' עם הציוץ: "אם פתרתם בעיות קשות באמצעות טלפונים/מוצרים לבישים (איטום, עיבוד אותות, טעינה אינדוקטיבית, כוח mgmt וכדומה), אנא שקלו לעבוד ב[email protected]". סוג של מודעת דרושים, אם תרצו.

מדען המחשבים אוסטין הווארד עשה לציוץ ריטוויט ושאל: "אם אנו מיישמים את נוירלינק – האם אנו יכולים להאזין למוזיקה ישירות מהשבבים שלנו?" מאסק ענה לו: "כן". הוא אף הבטיח חדשות נוספות על הפרויקט במהלך הימים הקרובים.

נוירלינק נוסדה ב-2016 כחברת מחקר רפואי, ושכרה כמה מדעני מוח נבחרים מאוניברסיטאות שונות לשורותיה. עד כה הצליחה לזכות במימון של 158 מיליון דולר (מתוכם 100 מיליון דולר ממאסק עצמו) וכיום היא מעסיקה צוות של כמה עשרות עובדים.

בהגדרה, החברה פועלת ליצירת מכשירים זעירים, דמויי מכונת תפירה שיכולים להחדיר חוטים זעירים למח, ושבעתיד יהיו ניתנים לשתילה במח האנושי, בכדי לשפר את הזיכרון או לאפשר ממשק ישיר עם מכשירי מיחשוב. עד כה נעשו כל ניסויה על חולדות, והשנה צפויה היתה החברה להתחיל לנסות את הפיתוח שלה על בני אדם.

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, SpaceX, נוירלינק ועוד חברות היי-טק חדשניות. צילום: וויקיפדיה

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, SpaceX, נוירלינק ועוד חברות היי-טק חדשניות. צילום: וויקיפדיה

כאמור, בגדול הסטארט-אפ Neuralink עובד על פרויקט שמטרתו לחבר בין המוח האנושי למחשבים, כשהמטרה היא בסופו של דבר להתחיל להשתיל התקנים בבני אדם – למשל במשותקים – ולאפשר להם לשלוט על טלפונים או מחשבים.

נוירלינק למעשה פועלת ומתקדמת לעבר פיתוח טכנולוגיה זו בעזרת "מחשבי מוח" ברוחב פס גבוה במיוחד, ככל הנראה בלי חדירה פיזית מופרזת לאיבר הרגיש. בנובמבר 2018, אמר מאסק למגזין הטכנולוגי אקסיוס כי הטכנולוגיה תהיה כרוכה ב"אלקטרודה אל ממשק נויטרונים ברמת המיקרו". כעת נשאלת השאלה האם מוזיקה המוזרמת ישירות, נניח מספוטיפיי (Spotify) ישירות אל המוח, בלי אוזניות, תגרום לאנשים להתנדב לניסוי או לא.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יעקב

    קשה לעמוד בפני קסם של גישה מידית למאגרי נתונים ויכולות אדירות (למשל לדעת בוודאות אם אדם מסוים משקר)! מצד שני זה הופך אותנו ללא אנושים, נפסיק לתקשר בינינו, רק דרך הממשק. יש בזה סכנה גדולה! אבל, אי-אפשר לעצור את זה! terminator1 בדרך!

אירועים קרובים