ביונד מיט – תופעת העשור: הפריצה המדהימה של הבשר מהצומח

2019 הייתה שנת הפריצה של הבשר מהצומח ● אם להתנבא, מדובר במגמה אמיתית, שהחלה בעשור הזה ושנמצאת כאן כדי להישאר ולכבוש את כולנו - יזמים וצרכנים כאחד ● מספיק לדבר על ביונד מיט - ה-IPO המצליח ביותר מזה שני עשורים - כדי להבין זאת

ביונד בורגר של ביונד מיט. צילום: BigStock

העשור הנוכחי התאפיין במגמות טכנולוגיות שעשו באזזז והביאו תועלות אינספור, כמו הענן, IoT, בינה מלאכותית ועוד ועוד, אולם אחת מהן כבר מתחילה להביא תועלת גם מחוץ לעולם הטק, ולייצר רווח ממשי לאנושות, מלבד הרווח שהטכנולוגיה מניבה לעסקים: בשר מהצומח.

לפי דיווחי התקשורת העולמית השנה, נראה בלתי נמנע שבשר מהצומח (plant-based meat) יהפוך לגורם שיספק תחרות עזה לעלויות התוצרת של חקלאות בעלי החיים התעשייתית – או בשפה פחות מכובסת, למוצרים שנוצרו מבשרן של חיות שנשחטו.

ואכן, יש דברים ותהליכים מסוימים שמתרחשים בעולם ותופסים אותנו מופתעים. אחד מהם – וגם מהדרמטיים ביותר – הוא שינויי האקלים. למרות ויכוחים שונים על הסיבות העיקריות להופעתו, והכחשות של גורמים דומיננטיים, כמו הנשיא דונלד טראמפ, רבים מבינים שהמצב הנוכחי הוא תוצאה בלתי נמנעת של התנהלות האנושות. וכן, לתעשיית הבשר מהחי יש הרבה קשר לנושא, ועוד ניגע בכך.

על אף שתעשיית הבשר המסורתית גובה מחיר אקולוגי (וחיים), בעולמנו הציני הרי בסופו של דבר השיקולים הם לרוב כלכליים-פרודוקטיביים – שורת הרווח היא שקובעת. ובמקרה של ייצור הבשר, המחיר יקר והתעשייה הולכת והופכת למסורבלת ולמעשה לא עומדת בהיקף צריכת היתר האנושית. הטיפול בעדרים, הזנתם והשקייתם, כולל גידול מזונם והשקייתו, שינועם לבתי המטבחיים ואז לצרכן – לעיתים גם על פני האוקיינוסים, כמו במשלוחים החיים שמביאים בעלי חיים מאוסטרליה להישחט פה בארץ הקודש –  כל אלו עולים כסף רב ליצרנים. וכן התהליך גם מחבל בבריאות הפלנטה, בשל פליטת גזי חממה הרסניים, זיהום מי התהום והימים, וכן בירוא היערות. זוכרים את השריפות באמזונס?

אם עקבתם אחרי המספר ההולך וגדל של השקעות, רכישות והשקות של מוצרים בענף הבשר מהצומח – שבכלל עדיין נמצא בחיתוליו מבחינת שנים על המדפים – אפשר שכבר התרשמתם שמגזר האלטרנטיבי נוסק.

בשנת 2018, עם המודעות העולה והתרחבות הטבעונות בעולם, צמח שוק הבשר מהצומח לכמעט 5 מיליארד דולר בשוויו, אך 2019 כבר מסמנת מהפכה של ממש בתחום, ואנליסטים מחברת ההשקעות והייעוץ UBS כתבו במאמר שהחברה "מאמינה שזו רק ההתחלה – עם קצב צמיחה שנתי ממוצע (Compound Annual Growth Rate – CAGR) של 28%, שוק הבשר מהצומח אמור לגדול ל-85 מיליארד דולר עד שנת 2030".

בשר בעלי חיים או בשר מהצומח? צילום אילוסטרציה: BigStock

בשר בעלי חיים או בשר מהצומח? צילום אילוסטרציה: BigStock

ביונד מיט ומאמציה לחקות בשר בלי לפגוע בבעלי חיים ובסביבה

חברת ביונד מיט הנפיקה את עצמה בבורסה במאי 2019 והייתה ל-IPO שהשיג את הביצועים הגבוהים ביותר מזה כמעט שני עשורים – בלי השוואה להישגי חברות ענק כמו אובר וליפט שהונפקו גם הן השנה. בהמשך הדרך המנייה חוותה גם נפילה לא פשוטה, ובכל זאת כעת שווי החברה מוערך ב-5 מיליארד דולר – פי שניים משהיה בעת ההנפקה.

Beyond Meat, הפועלת מהמטה שלה בקליפורניה, היא אחת ממספר יצרניות המזון של הדור הבא, ומפתחת תהליכים חדשניים בכדי לשכפל מקרוב את המבנה והטעם של בשר אמיתי באמצעות רכיבים צמחיים. מוצריה עתירי חלבון, ולפי דיווחי קהל הצרכנים פשוט – טעימים. מוצר הדגל של החברה הוא הביונד בורגר – שאפילו מקדונלדס החלה לשווק השנה – אולם יש לה למעשה סל מוצרים, שכולל גם בשר טחון צמחי, כדורי בשר ונקניקיות. כל התוצרים לא מכילים חומרים מהחי ומוגדרים כטבעוניים.

החברה כותבת באתרה על הייעוד שלה: "ב-Beyond Meat, אנו מאמינים שיש דרך טובה יותר להאכיל את כדור הארץ. המשימה שלנו היא ליצור את העתיד של החלבון – המבורגרים טעימים על בסיס צמחים, בקר, נקניק, טחון ועוד. על ידי מעבר מבשר מן החי לבשר על בסיס צמחים, נוכל לטפל בארבע סוגיות עולמיות שהולכות וגדלות: בריאות האדם, שינויי אקלים, אילוצים על משאבי הטבע ורווחת בעלי חיים".

נקניקיות מהצומח של ביונד מיט. צילום: BigStock

נקניקיות מהצומח של ביונד מיט. צילום: BigStock

הטכנולוגיה המורכבת שמאחורי התוצרים

ביולי 2018, פתחה ביונד מיט מעבדת מו"פ חדשה באל סגונדו, קליפורניה. המתקן, בגודל של כ-2,400 מ"ר, הוא המקום שבו מפתחים את הבשר מהצומח של החברה. מרכז המחקר והפיתוח מאכלס כמעט מאה עובדים, העובדים בשמונה מעבדות שונות. בביונד משתמש בטכנולוגיה בכדי לקחת חומרים צמחיים ולהעביר אותם דרך מערכת של חימום, קירור, לחץ וערבוב, לשם בניית חומר המחקה את כל תכונות הבשר ישירות מצמחים.

כל העובדה באל סגונדו מוקדשת לטעם, ארומה, מראה ומרקם. כל יום צוות מדענים בחלוקים לבנים עושה כל שניתן בכדי לגלות כיצד מרכיבים כמו אפונה או שעועית יכולים להוות אלטרנטיבה לפרות ולבעלי חיים אחרים.

"הכל כאן הוא השקעה למטרה זו להפוך אותה לבלתי ניתנת להבחנה", אמר המייסד והמנכ"ל איתן בראון לכתב המגזין Fast Company בכתבה על הטכנולוגיה שמאחורי המוצר. במהלך סיור במתקן נפגש הכתב עם דניאל ראיין, מנהל הכימיה של ביונד, העובד כ"אף" של מחלקת הארומה. המכונה שעליה עובדים במחלקה מבודדת יותר מאלף מולקולות בחומר מהחי והצומח התורמות לריח ולטעם, מנתחת אותן ומזהה אותן. חשוב לציין כי במעבדות לא דוגמים בשר באמת, אלא את האוויר המקיף חתיכות בשר בתוך בקבוקונים זעירים.

לאחר מכן מנסה ראיין להתאים את המולקולות הבשריות לכאלו דומות מממלכת הצומח, החל מפטרוזיליה ועד שומר. במטרה ליצור מחדש את החוויה החושית המדויקת של סטייק קלאסי. וזה מה שקורה רק במחלקה אחת של המתקן. תקצר היריעה לפרט אודות המכשור והמדענים ביתר המדורים.

יצרניות המזון של הדור הבא

אל ביונד מיט חוברות גם אימפוסיבול פודס, שגייסה 300 מיליון דולר מרשימים בסבב האחרון שלה ממגוון משקיעים שונים, החל מ-Horizons Ventures – קרן השקעות המתמקדת בסטארט-אפים מבטיחים ופועלת מהונג קונג – ועד לזמרת קייטי פרי

ולא רק היא, חברות רבות קופצות למים החמימים של התחום החדשני – אפילו טייסון, מחברות הבשר המובילות בארצות הברית, השיקה קו משלה של מוצרי "עוף" מהצומח. למעשה בראיון לוול סטריט ג'ורנל מלפני כמה חודשים אמרו בכירי טייסון כי הם מצפים שהמגזר של בשר מהצומח יפיק בעבור החברה בעתיד הקרוב מכירות בהיקף של מיליארד דולר בשנה.

היצרניות השונות כולן כמעט מתחרות על התואר החברה שתספק לצרכן את ההמבורגר המושלם מהצומח, אבל בין השאר מעלות על המדפים מוצרים תואמי נאגטס, שניצלים ובייקון, וכן המגמה גולשת גם לשוק תחליפי הגבינות והביצים כמו גם החלב מהצומח, שעליהם עוד נדבר בעתיד.

תעשיית הבשר מהצומח עוברת ללא ספק תקופת גידול דרמטית, ונדמה שלמודעות העולה – הן להקשר של צריכת בשר למצבו המדרדר של כדור הארץ, והן להיבטים המוסריים של הסטייקים וההמבורגרים שלנו – יש השפעה אדירה, שמייצרת מומנטום מדהים לחברות ויזמות בתחום. רק אל תגידו שלא אמרנו לכם בזמן!

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים