"טכנולוגיה לחישוב הסיכון – תסייע להכניס את שוק ההון לשוק הביטוח"

כך אמר יניב ברטלה, מנכ"ל ומייסד משותף של חברת האינשורטק וסטו, בשיחה עם אנשים ומחשבים ● החברה הישראלית, עוסקת בדיגיטליזציה של עולם הביטוח, פיתחה טכנולוגיה המגשרת בין שווקי הביטוח וביטוח המשנה לשוק ההון

יניב ברטלה, מנכ"ל ומייסד משותף, וסטו. צילום: יח"צ

לא רבים מכירים את חברת הסטארט-אפ וסטו (Vesttoo), אשר עוסקת בדיגיטליזציה של עולם הביטוח. היא פיתחה טכנולוגיה המגשרת בין שווקי הביטוח וביטוח המשנה לשוק ההון. למרות שהחברה לא ידועה ברבים, היא כבר ביצעה מספר עסקאות עם גופים פיננסיים ישראלים ובינלאומיים ומשתפת פעולה עם מיטב גופי האקטואריה והחשבונאות בארץ ובעולם.

לפני ימים אחדים, החברה דיווחה על חתימת הסכם עם גוף פיננסי אמריקני, שבמסגרתו היא תעביר תיק סיכונים בסך כולל של 55 מיליון דולר מחברת הביטוח קליר בלו (Clear Blue) שבקליפורניה לקרן גידור אמריקנית. העסקה בוצעה יחד עם מבטח המשנה האמריקני מולטיסטארט (MultiStrat). את העסקה ליוותה חברת קפיטל סטוניברוק (Capital Stonybrook), אשר שימשה כיועצת חיצונית. סך ההכנסות של וסטו מהעסקה יגיעו לכמה מיליוני דולרים.

וסטו הוקמה על ידי שלושה יזמים – יניב ברטלה, שמשמש כמנכ"ל החברה, אלון ליפשיץ, סמנכ"ל מוצרים, ובן ציקל, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. מטה החברה ומרכז הפיתוח שלה נמצאים בתל אביב. כיום החברה מעסיקה 10 עובדים במשרדיה בתל אביב, ומתכננת להגדיל את מצבת כוח האדם שלה בתחומי המחקר, הפיתוח והשיווק.

לשאלת אנשים ומחשבים מדוע הקימו דווקא חברת היי-טק שאמורה לשרת את שוק ביטוחי המשנה, ענה ברטלה: "הגענו למסקנה ששוק ביטוחי המשנה עבר טלטלה שבאה לידי ביטוי בגידול פרמיות הביטוח, וזה משום ריבוי אסונות טבע. חיפשנו פתרון טכנולוגי שיאפשר להעביר סיכוני ביטוח לשוק ההון כאמצעי השקעה אלטרנטיבי לציבור רחב, ובכך להוזיל את פרמיות ביטוחי המשנה".

"כשנכנסו לעובי הקורה", המשיך, "הבנו מהר מאוד כי אחת הסיבות ששוק ההון לא מצליח לחדור לשוק הביטוח הינה העובדה שהם מתקשים לנתח לעומק את העסקאות, ובעיקר לא מצליחים להעריך ולכמת את הגובה הכספי של הסיכון שהם לוקחים על עצמם. הגענו למסקנה שפיתוח טכנולוגיה שתאפשר בצורה פשוטה וקלה לחשב את הסיכון, תסייע להכניס את שוק ההון לשוק הביטוח. ואכן באמצעות הטכנולוגיה שפיתחנו אנחנו ממנפים יכולות טכנולוגיות לשוק הביטוח ויוצרים להם ממשק לשוק ההון".

איך אתם עושים זאת?
"ראשית אני רוצה לציין שכששוק ההון, קרי ציבור המשקיעים, משקיע בתיק ביטוחי משנה, מדובר עבורו בהשקעה אלטרנטיבית סולידית באופן יחסי. השקעה בשוק ההון היא לרוב בדמות מניות, אגרות חוב סחירות וכדומה, והיא נתונה לתנודתיות רבה במחירים. כל השקעה בביטוח – יהיו אלו מניות אגרות חוב סחורות וכדומה – היא השקעה שמבחינת סיכון מנותקת מהתנודתיות של מחירי השווקים.
אני לא מכיר אמצעי שיכול להעריך במידת דיוק כלשהי את התנודתיות העתידית הצפויה בשווקים. לעומת זאת, הפרמטרים שישפיעו על השקעה בעולם הביטוח צפויים יותר, והטכנולוגיה שפיתחנו מעניקה לשוק ההון מכשירים פיננסיים חדשים, ולמשקיעים פוטנציאליים את היכולת לתרגם למושגים מוניטריים את הסיכון הכרוך ברכישת ביטוחי משנה. מכשירים פיננסיים אלו פותחו בין היתר תוך ניצול טכנולוגיות בינה מלאכותית, ומטבע הדברים הם מקלים על המשקיעים בשוק ההון להשקיע בתיקי ביטוח".

האם תוכל להסביר לי את המודל העסקי ומה מקור ההכנסה שלכם, כי הרי אתם לא עושים את זה לשם שמיים?
"ברור שלא, אנחנו מסגרת עסקית לכל דבר, שמטרתה לייצר רווח. המודל העסקי שלנו מבוסס על עמלות כאחוז מהעסקה. אנחנו לא חברת ביטוח שמעניקה ביטוחים ולוקחת על עצמה סיכונים, אנחנו מתווכים שמקשרים בין שוק הביטוח ושוק ההון. מתווכים בעסקאות שבהן "הסיכון" נמכר למשקיעים מוסדיים, אשר בתמורה מקבלים השקעה בעלת תשואה גבוהה, שאינה קורלטיבית ואינה מושפעת מהתנודתיות הרבה הקיימת בשוק ההון.
וסטו מספקת אלטרנטיבה לחברות הביטוח ולקרנות הפנסיה לגדר את הסיכונים שלהן באמצעות שחקנים משוק ההון, במקום אצל חברות ביטוחי המשנה, בתמורה לפרמיות נמוכות יותר בצורה משמעותית. כלומר, עלות נמוכה יותר לחברת הביטוח. לשחקני שוק ההון כדאי לגוון את תיק ההשקעות שלהם ולהשקיע במוצרים שהתנודתיות בהם אינה קורלטיבית לשינויים בשוק ההון. בתמורה לכך, הם מוכנים לקנות סיכון זה בפרמיה נמוכה יותר עבור חברת הביטוח, מאשר הפרמיה הנדרשת בידי מבטחי המשנה.
עד כה השיקה וסטו שלושה מוצרים המעבירים את הסיכון מחברות הביטוח אל שוק ההון: העברת סיכוני התארכות תוחלת החיים מקרנות פנסיה; העברת סיכון בתחום ביטוחי רכב; העברת סיכוני חבויות כלליות מחברות הביטוח. לחברה מספר לקוחות משמעותיים בישראל ובאירופה והעסקה הנוכחית עם ClearBlue היא הראשונה בשוק האמריקני".

אני מבין שאתם עדיין לא רווחיים ואתם עדיין מגייסים כסף, כמה גייסתם עד עכשיו וכמה להערכתכם עליכם לגייס עד לרווחיות?
"אכן אנחנו עדיין לא רווחיים. עד כה גייסנו מספר מיליוני דולרים מקרן אקסון (AXON), רדס קפיטל (REDDS Capital), יריב גילת, גיא בן ארצי ואנג'לים נוספים בארץ ובעולם. בשבועות הקרובים אנו צפויים לצאת לסבב גיוס של כמה עשרות מיליוני דולרים נוספים, שלהערכתי יסכמו את סבבי הגיוס שלנו. לחברה שלנו יש פוטנציאל עסקי גדול מאוד, והמשקיעים יודעים זאת, ואין ולא תהיה לנו בעיות בגיוס כספים. להערכתנו, החברה תגיע לרווחיות עד סוף השנה".

האם תוכל להגיד לי משהו על תכניותכם העתידיות? אם תרצו להפוך למבטח בעצמכם אתם זקוקים למקורות הון עצמאיים גדולים. האם תתבססו על גיוס כסף ישירות ממשקיעים או שתנפיקו את עצמכם בבורסה?
"איננו מעוניינים להפוך למבטח בעצמנו, אלא לסייע לגופים פיננסיים להשקיע את כספם בצורה שתניב להם תשואה גבוה בסיכון, שאותו אנו יודעים להעריך מראש בעזרת המודלים הטכנולוגיים המתקדמים שלנו. עם זאת אנו שוקלים הקמת קרן השקעות, אשר תשקיע את כספה במוצרי ביטוח מגוונים ותתבסס על עסקאות שהוערכו בעזרת המודל שלנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים