עשור דרמטי של שינויים וטרנספורמציה

יישומים טכנולוגיים מסוימים, שכיום הם דבר שבשגרה בחברה שלנו ושבלעדיהם אנו לא מסוגלים לתפקד ביום יום שלנו, לא היו קיימים לפני עשר שנים, ולכן חשוב שנזכיר אותם ● מסמארטפונים ועד טרנספורמציה דיגיטלית - חיינו הפרטיים והעסקיים השתנו לבלי הכר

אריה עמית, יו''ר הלשכה לטכנולוגיות מידע. צילום: ניב קנטור

בעשור האחרון הטכנולוגיה התקדמה בקצב מהיר מכל מה שראינו בעבר. למעשה, יישומים טכנולוגיים מסוימים, שכיום הם דבר שבשגרה בחברה שלנו ושבלעדיהם אנו לא מסוגלים לתפקד ביום יום שלנו, לא היו קיימים לפני עשר שנים, ולכן חשוב שנזכיר אותם.

הטלפונים החכמים

ה-iPhone הראשון נחשף ב-2007, אך, ההתפתחות של הסמארטפונים בעשור האחרון השפיעה באופן משמעותי על חיי היום-יום שלנו. טלפונים חכמים הפכו הכרחיים לחיים הפרטיים והעסקיים שלנו, הביצועים שלהם השתפרו וכוללים מגוון רחב של חיישנים וטכנולוגיות: מצלמות וידיאו, GPS לניווט, מיקרופונים, סורקי טביעות אצבע, תקשורת Bluetooth ו-Wi-Fi במהירות גבוהה ועוד.

טלפונים חכמים יכולים להחליף היום מחשב נייד בקלות, תוך שהם מציעים יותר ניידות, גמישות וזמינות, ומאפשרים לכולם להישאר מחוברים כל הזמן. פעילויות שדרשו מחשבים שולחניים או מחשבים ניידים, כמו קניות, בנקאות, אימיילים, רשתות חברתיות, משחקים וצילום תמונות ווידאו – הן כעת חלק מחוויית הטלפון החכם. הם שינו את האופן שבו אנו מתקשרים זה עם זה, את אופן העבודה ואת האופן שבו אנו צורכים תוכן.

המדיה החברתית

המדיה החברתית הפכה לכוח דומיננטי בעשור האחרון. בנוסף על פייסבוק שהפכה למיינסטרים באמצע שנות האלפיים, אנו מבלים כעת את חיינו בטוויטר, באינסטגרם, בסנאפצ'ט, בקבוצות ווטסס-אפ ובטיק-טוק. ניתן ליצור (ולהרוס) קריירה על סמך מה שמישהו מצייץ או מפרסם ברשת.

הצ'אטים נמצאים בכל מקום בתוך קהילות האינטרנט, פשעי שנאה מופעלים, אמונות מותקפות, טרולים ובוטים מתפרעים וחדשות מזויפות מכסות על הבעיות האמיתיות. המדיה החברתית זקוקה לממשל. נדרשת מחויבות עמוקה יותר לבנות מחדש את היסודות שלפיהם שליש מכוכב הלכת שלנו מתקשר.

סייבר

התפתחות פחות חיובית בעשור זה הייתה ההתקדמות של פשעים בתחום הדיגיטלי. איומי הסייבר הופכים לחכמים יותר ומהווים סכנה לעולמנו המחובר.

סטוקסנט הייתה הדוגמה הראשונה שזוהתה בשנת 2010 וכוונה למתקני הגרעין האיראניים. הדוגמה הראשונה הידועה למתקפת סייבר מתוחכמת וממוקדת. אנו חווים פיגועי כופר המבוצעים על ידי קבוצות פשע מאורגנות והאקרים עצמאיים, פעמיים רבות בתמיכה של מדינות. אבטחת המידע והגנת הסייבר מבוססים על הניסיון שהצטבר, אך אנו יכולים להתגונן מפני ההתקפות החדשות רק עם הופעתן.

אחת ההתפתחויות העיקריות בעשור הבא תהיה חקיקה, שתסייע לשיפור נוהלי האבטחה והשמירה על המידע – תקנת הגנת המידע הכללית של האיחוד האירופי (GDPR) היא דוגמה אחת, אבל אני חושב שנראה עוד.

פרטיות היא הדבר החשוב מכל

עלות הפרטיות התבררה עם שערוריית קיימברידג' אנליטיקה של 2018, שמכרה נתונים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק ללא הסכמתם. קיימברידג' אנליטיקה השתמשה בנתונים כדי ליצור מודעות פוליטית עבור קמפיין הנשיא טראמפ ב-2016 ובחירות במדינות אחרות. דליפת נתונים פרטיים מחברות מובילות בעולם מסתכמת במיליארדי חשבונות שנפרצו, ונתוניהם הפרטיים נסחרים בשוק.

העשור האחרון חשף את הפגיעות הזאת, כמו גם את הצורך ברגולציה רבה יותר ואחריות מצד החברות.

בינה מלאכותית

בעשור האחרון ראינו כמה התפתחויות טכנולוגיות מלהיבות: ריבוי פלטפורמות ניידות, הופעת עוזרים חכמים ומכוניות חשמליות והמצאת מטבעות קריפטו. אבל אפשר לטעון שהטכנולוגיה המשמעותית ביותר שהתפתחה בעשור האחרון היא הבינה המלאכותית – AI.

בשנת 2010, היה סביר שה-AI תופיע בסרטי מדע בדיוני יותר מאשר בחיי היומיום. אנשים לא חששו  שרובוטים ישתלטו על עבודתם בעתיד הקרוב. אבל ה-AI היא כיום עובדה מוגמרת, וההתקדמות ב"למידת מכונה" פירושה שה-AI חכמה מתמיד.

IBM Watson ו-DeepMind כבר הראו שמכונות יכולות לגבור על בני אדם. בעשור האחרון  הונחו  היסודות לעשור הבא, שבו אנו יכולים לצפות שטכנולוגיות כמו מל"טים, כלי רכב אוטונומיים וטכנולוגיות קוונטיות ייכנסו לחיי היומיום שלנו.

למידת מכונה

חלק גדול מיישומי ה-AI שאנו נתקלים בהם על בסיס קבוע משתמש בטכניקה "למידת מכונה": מחשב מלמד את עצמו על ידי העברת נתונים. ליתר דיוק, התפתחויות עיקריות בעשור האחרון התמקדו בסוג של למידת מכונה, המכונה "למידה עמוקה", שעוצבה על פי דרך פעולתם של נוירונים במוח. בעזרת למידה מעמיקה, מחשב עשוי להיות מסוגל להסתכל על אלפי קטעי וידאו של חתולים, למשל, וללמוד לזהות איך נראה חתול. לפני עשר שנים, למידה עמוקה לא הייתה על הראדר של אף אחד, ועכשיו היא בכל דבר.

החיים בענן

לפני עשר שנים הענן היה "באז". כיום זהו חלק מהותי מאופן שבו עסקים אוגרים את הנתונים שלהם ומשרתים את לקוחותיהם. הענן משמש כיום במספר רב של תחומים ויישומים. שירותי ענן מאפשרים אחסון נתונים מרוחק, מחשוב ענן מספק גישה לחומרה ולתוכנה עוצמתיות דרך מחשבי הלקוח, והענן תומך גם בשירותי הצרכן הרבים הפופולאריים כיום, כולל הזרמת וידיאו ומוזיקה. מתכונים, ספרים אלקטרוניים, משחקים בזמן אמת ותקשורת עברו יותר ויותר לענן. הענן הפך להיות קריטי עבור עסקים.

הטרנספורמציה הדיגיטלית

אף אחד אינו מטיל ספק היום שה "טרנספורמציה הדיגיטלית" היא נושא אמיתי ולא רק שיווקי. היא מציעה מערכות עקביות וקוהרנטיות של ערוצים ליצירת אינטראקציה עם המותג, החל מהנייד ועד שולחן העבודה הפיזי, מכירה, שיווק ותקשורת. כל תהליך וכל שירות בתוך הארגון, ולא רק ב-IT, יכול לעבור דיגיטציה. לחדשנות הדיגיטלית של היום יש פוטנציאל לעצב מחדש את השווקים מהר יותר מכל מעבר בהיסטוריה.

הכותב הוא יועץ אסטרטגי, I-amIT.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים