אחרי יותר מ-80 תביעות: אפל וקוואלקום עוצרות את המאבק המשפטי ביניהן

שתי היריבות הגיעו להסכם שמסיים את ההליכים המשפטיים המתמשכים ביניהן, שנסובו בעיקר סביב גניבות קניין רוחני ● במסגרת ההסדר הגיעו החברות להסכם רישיון פטנטים עולמי ולהסכם אספקת שבבים

צילום אילוסטרציה: BigStock

אפל וקוואלקום התכנסו באולם בית המשפט בסן דייגו אתמול (ג'), במה שרבים חשבו שעתיד להיות עוד דיון ממושך. אלא שבאופן מפתיע, הבשורה שהשתיים פרסמו לאחר הדיון היא שהן הסכימו ליישב את כל ההתדיינויות המשפטיות המתמשכות שלהן ברחבי העולם ולסיים אותן כליל.

הענקיות האמריקניות תובעות זו את זו מאז ינואר 2017 בשלל תביעות, שהן חלק ממלחמת פטנטים אינסופית. יצרנית ה-iPhone הגישה ראשונה תביעה נגד קוואלקום, בהיקף של יותר ממיליארד דולר, וטענה שיצרנית השבבים גבתה ממנה יתר על המידה בגין רישיונות הפטנטים שלה. בתגובה לכך הגישה קוואלקום תביעה נגדית, וניסתה להביא לכך שמכשירי iPhone ייאסרו למכירה במספר מדינות, כולל איסור על ייבוא שלהם לארצות הברית, בטענה שאפל גנבה פטנטים שלה.

בסך הכל, במהלך השנתיים האחרונות ניהלו השתיים יותר מ-80 תביעות בכל רחבי העולם. במהלך הזמן התפרסמו דיווחים – שהוכחשו – שלפיהם התנהלו מגעים בין החברות להסדר הסכסוך המשפטי ביניהן. אלא שאתמול (ג') התברר שמגעים כאלה אמנם התקיימו, ואף הבשילו: החברות הודיעו יחדיו רשמית על שהגיעו להסכם לזנוח את כל המאבקים המשפטיים ביניהן, כולל אלה שקוואלקום מנהלת מול חברות שעובדות למען אפל. במסגרת ההסכם, אפל תשלם לקוואלקום סכום שהיקפו לא נמסר.

בנוסף, החברות הגיעו להסכם רישוי פטנטים בינלאומי בן שש שנים, שנכנס לתוקף לפני כשבועיים – ב-1 באפריל האחרון. בהסכם נכללת גם אופציה להארכתו בשנתיים. החברות אף חתמו על תנאי אספקת שבבים בהסכם רב שנתי.

פשרה לקראת אימוץ מודמי הדור החמישי?

פרשנים שונים טוענים שהסיבה לפשרה היא העובדה שלשתי החברות יש אינטרסים משותפים לנוכח טכנולוגיית הדור החמישי, שהולכת ותופסת תאוצה.

ג'ייקוב קסטרנקס מ-The Verge טוען שאפל בעצם זכתה בקרב, לא משנה כמה היא שילמה, מכיוון שהמהלך יכול להבטיח לה מחירים נמוכים יותר עבור שבבי קוואלקום, ולהפוך את קשריה עם המתחרים של ענקית השבבים לפשוטים יותר, כי לפחות תיאורטית, אפל תזדקק להם כעת פחות. לדבריו, לעומת זאת, אילו היה נמשך המשפט וקוואלקום הייתה זוכה בו, היא הייתה יכולה להעלות את העמלות שלה משמעותית, כדי לנצל את מעמדה בשוק.

הדברים נראים נכונים אפילו יותר לנוכח הפריסות הקרובות של טכנולוגיית הדור החמישי. קוואלקום היא מובילת שוק המודמים מדור זה, וכבר ידוע שסמארטפונים רבים שיותאמו לדור החמישי, כולל ה-Galaxy S10 של סמסונג, יעשו שימוש בטכנולוגיית ה-5G שלה. לפי ההסברים, המטרה שמאחורי בחירתה של אפל לסיים את ההתדיינות המשפטית באה כדי שגם היא תוכל להתחיל לבדוק מודמים של קוואלקום במכשירי ה-iPhone העתידיים שלה.

התיאוריה הזו קיבלה חיזוק לנוכח תפנית דרמטית בעלילה: ההודעה של אינטל – הספקית השנייה של אפל לשבבי מודם אלחוטיים – שהיא יוצאת ממרוץ הדור החמישי בעקבות ההסכם בין אפל לקוואלקום.

סיום הסכסוך המשפטי שבין אפל לקוואלקום השפיע לחיוב על מניות שתי החברות, ובעיקר על זו של קוואלקום, שזינקה ביותר מ-20% לאחר ההודעה אתמול, עד כדי כך שאנליסטים אמרו שזה היה היום הטוב ביותר של יצרנית השבבים בשוק מאז 1999. מנגד, מניית אפל עלתה רק ב-0.2%.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים