פחות זה יותר: טרנד המינימליזם והשפעתו על מוצרים טכנולוגיים

כיום ההבדל בין טלפון, מחשב, שעון וטלוויזיה הוא בעיקר גודל המכשיר • רוב המסכים מסוגלים להריץ כמעט כל סוג תוכן או יישום • מה ההשפעה של זה עלינו? ומהו טרנד המינימליזם שצמח מתוך כל אלו?

07/02/2019 10:19
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים

הורים בשנת 2019 מתחלקים לשני סוגים – אלו שמאפשרים לילדים לשחק בפורטנייט בשמחה, ואלו שמתרעמים על כך שילד לא צריך להיות מול מסך כל היום – ורק אז מאפשרים להם לשחק.

כמבוגר שגם בילה שעות רבות מול משחקי מחשב בצעירותו, אני מרגיע את חברי ההורים שמדובר בבידור מהנה לילדים, שאיננו מזיק ברוב מוחלט של המקרים. ועדיין, כהורה וכאדם שעוסק בטכנולוגיה, ברור לי שצעירים היום מבלים מול מסכים זמן ממושך בהרבה מבני דורי. הרי כל התוכן שבעולם, ראוי לצעירים או לא, נמצא במרחק הקלקה מהם בכל רגע.

כיצד שפע התוכן, הטכנולוגיה והמסכים משפיעים עלינו ועל ילדינו? ומהי תנועת הנגד המפתיעה שצמחה, שרַק הופכת מוצרים טכנולוגיים ליותר ערכיים?

על המסך ועל העוקץ: מה ההשפעות של זמן מסך מוגזם עלינו?

קל למצוא מחקרים מבוססים שעוסקים בהשפעות של זמן מסך מוגזם על הבריאות. הנושא רלוונטי מתמיד ומיטב מכוני המחקר עוסקים בו ומפרסמים תוצאות. הדבר הכי מפתיע הוא עומק והיקף ההשפעות השליליות של זמן מסך מוגזם – השפעות שמימדיהן האמיתיים רק מתחילים להתבהר.

כך לדוגמא, מחקר חדש יחסית (אוקטובר 2018) שנערך על ידי אוניברסיטת סאן דיאגו מצא כי זמן מסך מוגזם (במשחקי מחשב, סמארטפון וטלוויזיה) מעורר חרדות ודכאון כבר מגיל שנתיים.

עוד מצא המחקר שזמן מסך מוגזם צפוי לגרום בין היתר לחוסר יציבות רגשית, מרדים סקרנות ומקטין את השליטה העצמית ואת היכולת לבצע מטלות. כל אלו מתווספים למאות מחקרי עבר, בהם דובר על השפעות פיזיולוגיות של עודף זמן מסך (כאבי עיניים, ראש, בעיות גב, השמנה ועוד) ובעיות חברתיות.

לכל פעולה יש תגובת נגד. עכשיו, עשור לאחר תחילת עידן הסמארטפונים, נראה שההבנה על השפעות הטכנולוגיה מתחילה להניע משתמשים ומפתחים כאחד וניתן להצביע על טרנד מנוגד.

שתיקה יפה: טרנד המינימליזם הטכנולוגי תופס תאוצה

חברת הפיתוח הבינלאומית Fjord סקרה לאחרונה טרנדים טכנולוגיים שיקחו מקום חשוב בעולם הפיתוח בשנת 2019. אחד הטרנדים החשובים שנסקרו, עסק בתגובת הנגד של צרכנים ומפתחים לריבוי המסכים והשימושים שלהם.

כבר אין זה סוד שיש מחיר נפשי לעודף תוכן, עודף זמינות, עודף הודעות Push ופיצ'רים נוספים שבעבר הלהיבו אותנו. ולכן, בשנים האחרונות התגברו הקולות בקהילת הפיתוח אודות הצורך בהפשטה של טכנולוגיה – מכשירים רב־תכליתיים (בראשם סמארטפון) הופכים למרכז החיים, במקום שיהיו רק כלי שמסייע בעדינו לחיות לחיים נוחים יותר. ולכן, כחלק מטרנד המינימליזם עליו הצביעה Fjord, ניתן לראות בשוק שפע מוצרים טכנולוגיים שהפשיטו את עצמם מהרב תכליתיות וחזרו להתמקד בפונקציונאליות נקודתית.

דוגמא מצויינת לכך הם מכשירי הטלפון מסדרת Light – טלפונים מעוצבים ואסתטיים בעלי מסך מגע, שכמעט כל הפונקציות המתקדמות הופשטו מהם, כולל דפדפן וחנות אפליקציות. נותרו הפיצ'רים החיוניים ביותר – שיחות, שעון מעורר, ניווט GPS, נגן מוזיקה ו… זהו בערך. טלפון שמכבד את בעליו, כפי שיצרניו מגדירים אותו.

אפשר גם לראות ביטוי לטרנד המינימליזם בהוצאה מחודשת של שלל מוצרים קלאסיים זכורים לטובה. נוקיה, למשל, החלה להוציא מחדש את הטלפונים הקלאסיים שלה, ונהנים מפופולאריות רבה. גם ענקיות הגיימינג סוני ונינטנדו החלו לאחרונה לייצר ולשווק מחדש את הקונסולות הקלאסיות שלהן – PlayStation 1 ו- Super Nintendo.

בניגוד לקונסולות המודרניות, שמהוות מערכות מורכבות עם ממשקים מתוחכמים ואלמנטיים חברתיים, הקונסולות הקלאסיות מיקמו את המשחק במרכז עם התעסקות מינימלית בדברים שמסביב. לאור ההצלחת ההוצאות המחודשות, נראה שגיימרים רבים התגעגעו לאותה חוויית משחק פשוטה.

ומה עם כל אותם האנשים שנהנים מסמארטפונים וכל הטוב שמגיע איתם ורק רוצים להתנתק קצת מהמסך? שפע אפליקציות באות לעזרתם, כולל כאלו שהוציאו גוגל ואפל בעצמן. אפליקציות אלו מציגות למשתמש את משך הזמן שהקדיש לשימוש בסמארטפון לטובת מודעות ובקרה אישית ואפילו מגבילות את הזמן ביום שבו ניתנת גישה ליישומים ממכרים או שואבי זמן.

איזון: המפתח לבריאות הנפש ולמוצר מנצח

אני מוצא הרבה דברים יפים בטרנד המינימליזם שמתגבר. כהורה, גם אני תוהה היכן עובר הגבול שעלי לשים לילדי בנוגע לזמן מול מסכים. כמשתמש, גם אני לעיתים קרובות מדי משפשף עיניים עקב קריאה ממושכת מדי של תוכן חסר ערך על גבי מסך קטן ותוהה לאן נעלמו השעות מהיום. שימוש מודע ובררני יותר בטכנולוגיה מאפשר לי לשפר את האיזון בין החיים האמיתיים לאלו שבמסך ואני נהנה לגלות מוצרים ופיתוחים שיסייעו לי בכך.

בנוסף, כאדם שעוסק בטכנולוגיה ובפיתוח שלה, אני מאמץ את הדייקנות שטרנד ההפשטה מביא עמו – הצורך במציאת פתרון טכנולוגי מדויק כדי לענות על צורך אנושי מסויים, מחייב את המפתחים לחשוב באופן יצירתי וממוקד. במקרה זה, האיזון הוא גם המפתח לעסקים טובים.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דור

    כתבה טובה. אהבתי שנושא כזה נמצא על סדר היום

  2. יוגב

    אהבתי את הכתבה. חברות יהיו חייבים להשקיע בבניה וחיזוק של נאמנות הלקוחות לרבות הערך עבור הלקוח. זאת במסגרת אסטרטגיה ותוכניות עבודה.

  3. לילך לוי

    כל הזמן יש מחקרים בנושא למרות שזה תחום יחסית חדש למחקר. מה יגידו המחקרים העתידיים? נקווה לטוב... הכתבה נוגעת בנקודות מאוד רגישות ומכריחות את יצרני התוכנה והחומרה להתאים עבור הצרכנים את חוויית השימוש

  4. יעל נ.

    אני לא חושבת שזה טרנד אלא מחייב המציאות. להיות השחקן ״הרועש״ זה לאו דווקא טוב. נקווה שכנה שיותר חברות יבינו את זה.

אירועים קרובים