React Native: המהפכה השקטה של עולם פיתוח האפליקציות כבר כאן

עד כה, פיתוח אפליקציה שתפעל על אייפון ועל אנדרואיד דרש שני פיתוחים שונים, אחד לכל מערכת הפעלה • האם טכנולוגיית React Native של פייסבוק תהיה הפתרון שהעולם ציפה לו כבר עשור?

03/01/2019 12:34
אמיר עוז, יועץ טכנולוגי לארגונים ומנכ"ל חברת הייעוץ ניו אדווייס.

להלן תיאור מדויק של כל ישיבת הנהלה שהתרחשה אי פעם בנוגע לפיתוח אפליקציה:

"נתחיל עם פיתוח גרסת אייפון של האפליקציה ואז נעבור לפיתוח גרסת אנדרואיד", ה-CIO הציג את התכנית.
בכיסא הסמוך, אזניו של סמנכ"ל הכספים החלו לעקצץ. "רגע", איש הכספים זעק, "בעצם נצטרך לפתח את האפליקציה פעמיים?"
ה-CIO משך בכתפיו. "תראה, ה-UX יהיה דומה וגם ה-QA יותר מהיר…"
"אבל נתכנת אותה פעמיים – נכון או לא?" סמנכ"ל הכספים התעקש.
"טוב… כן", ה-CIO הודה.
"אבל למה?!" סמנכ"ל הכספים התבלבל, "אתם לא יכולים לפתח גרסה אחת שתתאים גם לאייפון וגם לאנדרואיד?"
"אין טכנולוגיה כזו", ה-CIO השיב נבוך.
"שני פיתוחים יעלו הון!" סמנכ"ל הכספים אמר, "אולי תבחרו רק גרסה אחת?"
ה-CIO הביט בתחינה ב סמנכ"ל השיווק, שנחלץ לעזרתו.
"אי אפשר רק גרסה אחת", אמר בכיר השיווק, "משתמשי אייפון יותר פתוחים לשלם על שירותים ובמקביל יש יותר משתמשי אנדרואיד. לבחור גרסה אחת זה בעייתי."

בשלב זה רַעַם חזק הרעיד את חדר הישיבות – המנכ"ל פצה פיו לחרוץ את גורל הפיתוח: "אנחנו נפתח שתי גרסאות", הוא פסק ואמר ל-סמנכ"ל הכספים, "קצץ איפה שצריך כדי שזה יקרה."
סמנכ"ל הכספים נאנח והחל לחשב עלויות של שעת מתכנת בראשו.

ישיבה כמו זו התקיימה אין ספור פעמים, באלפי חברות או מיזמים שהחליטו להשקיע בפיתוח אפליקציית מובייל. מה הסיבה לכך? ומדוע בקרוב מאוד סמנכ"ל הכספים יזכה לקצת נחת?

אפליקציות. צילום אילוסטרציה: BigStock

אפליקציות. צילום אילוסטרציה: BigStock

פיתוח אפליקציות: העשור הראשון

האפליקציות בחיינו בקושי עשור וכבר קשה לזכור את החיים בלעדיהן. זו בדיוק הסיבה שבגללה הרבה חברות ומיזמים משקיעים סכומי עתק בפיתוח אפליקציות – כדי לייצר לעצמן נוכחות בסמארטפונים של לקוחות פוטנציאליים. הבעיה היא הנתק שבין מערכות ההפעלה. באופן עקרוני לא ניתן לבצע פיתוח אחד איכותי שיתאים גם ל-iOS וגם לאנדרואיד.

נתק זה נוצר עקב רצונן של גוגל ואפל באפליקציות מותאמות במיוחד למערכת ההפעלה שלהן (Native). לשם כך, אפל וגוגל פיתחו ערכות פיתוח למפתחים (SDK) שהתבססו על שפות תכנות שונות – אפל עם Swift ו-Objective C, גוגל עם גרסאות שונות של Java ו-HTML, וישנה גם Azure של מיקרוסופט.

כפילות זו יצרה את המצב שתואר בישיבה מתחילת הכתבה. כדי ליצור אפליקציה שתראה מצוין ותפעל היטב על מכשירי אפל וגם על מכשירי אנדרואיד, הפתרון האידיאלי היה לפתח את האפליקציה פעמיים – פיתוח לכל פלטפורמה. סמנכ"לי כספים בכל העולם נחרדו כל פעם מחדש כאשר הבינו שיש צורך בתקצוב של שני פיתוחים ולא אחד. המצב לא היטיב גם עם ה-CIO, שנדרש לבצע כמעט כל דבר כפול – בדיקות QA, עדכונים, תיקונים ועוד.

ראוי לציין שקיימות אופציות לפיתוח "היברידי" שפועל על שתי הפלטפורמות. פתרונות אלו למעשה שאבו דפי HTML קיימים והציגו אותם בסביבת אפליקציה. פיתוחים היברידיים כאלו מסוגלים לספק פתרון במקרים פשוטים, אולם הם נוטים לתקלות, ממשק UX לא נוח ואחוזי נטישה גבוהים של משתמשים.

כך היה המצב בעולם פיתוח האפליקציות עד ממש לאחרונה. החדשות הטובות הן שהפתרון למצב כבר כאן.

העשור הראשון היה רק ההקדמה: פייסבוק מכה שנית

עולם התוכנה רגיל לקבל פריצות דרך שמביאות לשינוי כיוון גורף מענקיות כמו גוגל, מיקרוסופט או אפל. הפעם הייתה זו פייסבוק שסיפקה את הפִּתְרוֹן, בעזרת פלטפורמת React Native.
פייסבוק פיתחה את React Native בראש ובראשונה כדי לענות על צרכיה שלה: טעינה מהירה של תכני וידאו ותמונות באיכות גבוהה שמשותפים ברשתות החברתיות שלה (פייסבוק ואינסטגרם); יצירת אפליקציות וכלי ניהול נוחים ומהירים (למשל: אפליקציית מנהל המודעות של פייסבוק) ועוד.

הגדרה מדויקת של הצרכים, יחד עם הניסיון העצום של פייסבוק בפיתוח טכנולוגיות ויישומים למובייל, יצרו בסופו של דבר את React Native – פלטפורמת קוד פתוח מבוססת JavaScript, שמתאימה לצרכי הפיתוח של העשור השני בעידן האפליקציות. יישומי React Native מאפשרים ליצור UI ברמה גבוהה, נטענים במהירות פורצת דרך, ידידותיים במיוחד להצגת תכני וידאו ותמונה ומאפשרים פיתוח אחד למערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד.

מבין כל היתרונות האלו, כנראה שהיכולת לבנות יישום אחד שיפעל על כל מערכות ההפעלה (Cross Platform), הוא שהביא לעליית הפופולריות של React Native בשלוש השנים שחלפו מאז שיצאה. חברות ומיזמים כבר לא צריכים לבצע שני פיתוחים אלא רק אחד. מדובר בחיסכון שבא לידי ביטוי בקיצור משמעותי בזמני פיתוח והתחזוקה וחותך עלויות בעשרות אחוזים.

הכותב כיהן כמנמ"ר מימון ישיר וכיום משמש כיועץ טכנולוגי לארגונים

תגובות

(10)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שאול

    מעולם לא פיתחתי אפליקציות, ולכן אני רק שואל החברות הגדולות מתחרות וזה ברור, אבל זה לא באמת מפריע לאזרח, יש לי גם מכשיר של אפל וגם של סמסונג, ומחשב של מייקרוסופט, בפועל זה חשבון אחד ו95% סנכרון, אני לא יודע למי לשייך אותו, כי לא הייתי צריך לעבוד קשה כדי למצוא בחנויות האפליקציות את הקיצורי דרך שכולם מכירים, ובהתחשב בנתונים אני שייך לגוגל רק משלם כפול... זה יהיה מגוחך לטעון שאין לחברות שליטה על האפליקציות.

  2. מאיה קורן

    איזה פריימוורק הייתם ממליצים להתחיל פרוייקט מ - 0 ? ויות אנגולר או ריאקט? Vue.js https://www.misterbit.co.il

  3. אנונימי

    אמיר עוז הוא מנהל מוכשר ואיש מקצוע מנוסה. הוא מעז, יוזם ובעל תפיסה ניהולית מודרנית. לאמיר יש יכולות מוכחות של בניה, שדרוג, חדשנות והובלת טכנולוגיות מידע. לכבוד הוא לי היה לעבוד עם מנהל כמוהו

  4. עופר מנחם

    כתבה מצוינת זו הטכנולוגיה האהובה עלי בבניית אפליקציות.

  5. דניאל ששון

    מעניין מאוד! טוב לדעת שזו כבר טכנולוגיה שהבשילה

  6. ניר

    זו לא סתם טכנולוגיה. זו ה-טכנולוגיה. בוויקס החליטו להמר בגדול על React Native. קבוצת אפליקציות המובייל הקפיאה את ה-stack הטכנולוגי הקיים, שהיה נייטיב טהור – נפרד ל-iOS ו-Android. אפליקציית המובייל הרשמית של וויקס פותחה מאפס במלואה ב-React Native.

  7. פבל ל.

    אני שמח שהפסקתי לפתח אפליקציות היברידיות ועברתי לפתח בריאקט נייטיב. זה הרבה יוצר יעיל, מהנה ובסופו של יום גם הלקוח המזמין מרוצה

  8. עדי

    בתור אחד שפיתח 5 שנים אפליקציות נייטיב אעיד שבאמת מדובר במהפיכה חשבתי שרק בסטארטאפים מפתחים RN ואני שמח לראות שגם ארגונים עושים שימוש בזה

  9. שגיא

    אפילו ענקית כמו Wix זנחה את פיתוח הנייטיב ועברה לפתח ב React native. הם סגרו מחלקות פיתוח שלמות ואיחדו לפלטפורמה החדשה. אני מאוד בעד. זה מפשט את הפיתוח ואת התחזוקה ובסך הכל- נראה מעולה ועולה פחות.

  10. עובד במימון ישיר

    אני גאה שהייתה לי את הזכות לעבוד עם אדם שחדשנות היא נר לרגליו כמו אמיר עוז. הוא לא ציין זאת אבל הוא הכניס את הטכנולוגיה הזו למימון ישיר לפני שנתיים כשהיא עוד הייתה בחיתוליה. אני זוכר שהוא הסביר לנו על פיתוח חוצה פלטפורמות וכמה זה חשוב ויקדם את הפיתוח ויחסוך בתקציב ובתחזוקה. מימון ישיר היא חברת האנטרפרייז הראשונה בישראל שפיתחה אפליקציה פיננסית בריאקט נייטיב.

אירועים קרובים