"המניות הטכנולוגיות – המשפיעות ביותר על הירידות בבורסת תל אביב"

בעקבות ירידות השערים בניו-יורק בסוף השבוע, גם הבורסה של תל אביב רושמת היום (א') מגמה שלילית ● אמיר גיל, מנהל ההשקעות הראשי בהלמן-אלדובי, מסביר מדוע זה קורה ומה ההשפעה של המניות הטכנולוגיות על כך

אמיר גיל, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי. צילום: יח"צ

המניות הדואליות, במיוחד של החברות הטכנולוגיות, הן בין המשפיעות ביותר על הירידות הבולטות שנרשמות היום (א') בבורסת תל אביב. כך, שערי המניות של חברות כמו פרטנר, פורמולה, סלקום, סאפיינס, NICE, טאואר ולייבפרסון יורדים בשיעורים שנעים בין 2% ל-7%. אינטרנט זהב היא אחת הבולטות, עם ירידה של יותר מ-9%. זאת, לאחר שהמסחר בניו-יורק ובאירופה נסגר ביום ו' בירידות חדות.

"כשהמניות של החברות הדואליות, לרבות הטכנולוגיות שבהן, יורדות בניו-יורק, בדרך כלל הן יורדות גם בתל אביב", אמר אמיר גיל, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי.

לדברי גיל, המניות יורדות בתל אביב בגלל "שילוב של השפעות טכנית ופסיכולוגית. הירידות במניות הדואליות, כמו של טבע ופריגו, הושפעו רבות מפער האביטראג' שנוצר עם הירידות ביום ו' בניו-יורק. עם זאת, הירידות החדות בשערים של מטריקס ומלם תים, למשל, מושפעות מהאווירה הכללית השלילית. יש להוסיף לזה את ההשפעה הפסיכולוגית, עקב היותה של הכלכלה הישראלית מושפעת מאוד מהכלכלה האמריקנית".

לדברי גיל, "כרגע נראה שדצמבר 2018 יירשם כחודש הגרוע ביותר בשוק האמריקני מאז השפל הגדול של שנות ה-30 של המאה שעברה. גם במונחים יותר עכשוויים, הרי שהשבוע האחרון נחשב לגרוע בעשור האחרון".

מדוע קרו הירידות בניו-יורק?
"שילוב של מספר גורמים ערער את ביטחון המשקיעים במניות: אינדיקטורים כלכליים שנחלשים, מלחמת הסחר עם סין, עליית הריבית בארצות הברית, הכאוס בממשל האמריקני והאיומים לפטר את נגיד הבנק המרכזי (הפד). חשוב מכך, בימים האחרונים נראה שההאטה שפוקדת את הכלכלות בעולם חצתה את האוקיינוס ומתחילה להעיב גם על החברות האמריקניות. השוק אמנם לא נראה יקר במונחי מכפיל רווח ועדיין, רוב האנליסטים צופים צמיחת רווחים בריאה ב-2019, אבל ניסיון העבר מלמד שלא האנליסטים וגם לא מנכ"לי החברות מסוגלים לחזות נכונה, וגם להם יש נראות מוגבלת ביותר קדימה בתקופות של תנודתיות גדולה".

שערי המניות עלו מאז הבחירה של טראמפ. כיצד השוק מושפע מאלמנט התמחור?
"אלמנט התמחור של המניות לא מהווה בדרך כלל הגורם הראשי לירידות, למעט במקרה של מפולת מניות הטכנולוגיה. מה שזוכה למעט מדי תשומת לב זה צמצום הנזילות מצד הבנקים המרכזיים, ובראשם הפד. צמצום המאזן בקצב של כ-600 מיליארד דולר בשנה, על רקע הגדלת הגרעון בארצות הברית, שכשלעצמו שואב משאבים למימונו מהשווקים, החל לתת את אותותיו, ואם לסמוך על הודעת הפד שלוותה להעלאת הריבית האחרונה, נראה שתהליך זה צפוי להימשך אל תוך 2019".

מה הצפי שלך לעתיד?
"המדדים ירדו עד כה בשיעור של כ-20% מהשיא – אירוע לא נדיר בשווקי המניות. יחד עם זאת, הפגיעה המתמשכת בכלכלה האמריקנית וברווחיות החברות צפויה להמשיך להקשות על השווקים בחודשים הקרובים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים