אובר חטפה מכה מהאיחוד האירופי

בית המשפט האירופי קבע שאובר היא חברת תחבורה, ופסק למעשה לטובת נהגי המוניות המסורתיות בספרד, שנאבקו בחברה במשך זמן רב באמצעים שונים, כולל הפגנות ושביתות ● לפסיקה עשויות להיות גם השלכות על פעילותה של אובר בארצות אירופה האחרות

אובר. צילום אילוסטרציה: BigStock

בית המשפט של האיחוד האירופי (European Union) קבע כי אובר (Uber) היא שירות תחבורה ולא רק פלטפורמה טכנולוגית, בציינו את הקשר ה"הכרחי" שהחברה יוצרת בין נהגים לנוסעים. בית המשפט, שצידד בטענת נהגי מוניות בספרד, אמר כי פעולתה של אובר צריכה להיות מוסדרת באיחוד האירופי.

הכל החל כבר בשנת 2014, כשאיגוד נהגי המוניות בברצלונה התלונן כי אובר אשמה בתחרות לא הוגנת ובפרקטיקות עסקיות מטעות, המבקשות לבטל את הסטאטוס-קוו שאפשר לה להימנע מרישוי והסדרה תחת חוקי שירות התחבורה.

פסק הדין שקיבל בית המשפט השבוע (ד') פותר חלק נכבד מהסוגיות הכרוכות במקרה הוותיק ומגיע חודש לאחר שנהגי המוניות בספרד נקטו באחרונה בסדרה של שביתות והפגנות גדולות כנגד אובר ו-Cabify, שירות יריב של ענקית הנסיעות האמריקנית, הפועל במדינה.

"יש לסווגה כשירות בתחום התחבורה"

לנוכח פסק הדין של בית המשפט העליון של אירופה, אובר אמורה להיות מוסדרת על-תקן שירות תחבורה ברמה הלאומית, בתוך המדינות החברות באיחוד האירופי. מתוך הכרה במעמדה של אובר כמתווכת בין נהגים לבין נוסעים, קבע בית המשפט כי מכיוון שמטרתה של אובר "לחבר, באמצעות יישום סמארטפון ובתמורה לתשלום, נהגים לא מקצועיים המשתמשים ברכבם הפרטי עם אנשים המעוניינים לקיים נסיעות עירוניות, יש להתייחס אליה (לאובר – ג"פ) כקשורה באופן טבעי לשירותי התחבורה, ולכן יש לסווגה כ'שירות בתחום התחבורה' בהתאם למשמעותו בחוק האיחוד האירופי".

אובר מצידה טענה להגנתה כי באירופה ומחוצה לה היא רק מספקת פלטפורמת מסחר אלקטרוני המאפשרת נסיעה. אבל בפסיקה נכתב כי "בית המשפט מציין בהקשר זה כי האפליקציה שמסופקת בידי אובר היא הכרחית הן בעבור הנהגים והן בעבור אנשים המעוניינים לצאת למסע העירוני. הוא גם מציין כי לאובר השפעה מכרעת על תנאים שבהם נהגים מספקים את שירותיהם".

נאבקת בנהגי מוניות ומאבדת את אהדת הקהל

אובר, שהמטה הראשי שלה נמצא בסן פרנסיסקו, גדלה במהירות מאז הקמתה בשנת 2009 וכיום היא פועלת ב-77 מדינות ויותר מ-600 ערים ברחבי העולם, ומפעילה משרדים גדולים הן בלונדון והן באמסטרדם. אבל החברה לא מצליחה להשתלב באופן מוצלח עם עמיתיה משירות הנסיעות המסורתי במוניות.

באפריל השנה נאסרה פעולתה של חברת שיתופי הנסיעות בכל רחבי איטליה, כשבית המשפט נענה לתביעה ופסק כי השירות מבוסס האפליקציה מספק תחרות לא הוגנת לנהגי המוניות במדינה. גם במדינות אחרות באירופה ובמדינת המוצא שלה החברה הולכת ומאבדת את אהדת הקהל עקב התנהלות כושלת בשלל נושאים שונים וחופפים. לפסיקה הנוכחית באירופה עשויות להיות השלכות על כלל פועלה של החברה ביבשת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים