איך ה-IT יציל את בעיות התחבורה בתל אביב?

המפגש הראשון של פורום ערים חכמות עסק באחד הנושאים החמים ביותר בעולם זה: תחבורה חכמה ● היה ברור לכולם כי אין רצון לחנך את הנהגים, אלא לחפש פתרונות לשרת אותם באשר הם

מי יציל את התנועה שלי? צילום: Yurii Bukhanovskyi/BigStock

השבוע נערך המפגש הראשון של פורום ערים חכמות, שהוקם על ידי אנשים ומחשבים ופורום המנמ"רים בשלטון המקומי. הפורום ייפגש מספר פעמים בשנה, ובכל פעם יתארח ברשות מקומית אחרת. כך יוכלו המנמ"רים ואנשי המקצוע להחליף דעות, לשמוע מה קורה בערים אחרות וליישם את זה אצלם.

המפגש הראשון התארח בעיריית תל אביב ועסק באחד הנושאים החמים ביותר בעולם הערים החכמות: תחבורה חכמה. אין מקום מתאים יותר כמו המטרופולין של תל אביב לדון בו בנושא הזה, משום שלכל המשתתפים ברור שמה שייושם בתל אביב בכל מה שקשור לעיר חכמה, ייושם אחר כך בערים אחרות.

בעיות התחבורה של תל אביב כבר מזמן אינן בעיות לוקליות רק של תושבי העיר. תל אביב מרכזת לתוכה בכל יום יותר מחצי מיליון מכוניות שבאות מכל קצוות הארץ. כל אדם שמיני בישראל עובד בתל אביב. רוב נוסעי רכבת ישראל שנוסעים למרכז, יורדים בתחנות תל אביב בדרך לעבודה.

אלו הם הנתונים היבשים. את התוצאה כולם מכירים: עומסי תנועה אדירים, בזבוז אדיר של משאבים, שעל פי חישובים זעירים עולים למשק בישראל מעל 15 מיליארד שקלים בשנה. תחשבו על המספר המפלצתי הזה וכמה כבישים ונתיבי תנועה אפשר היה לפתוח בעזרת זה.

אז מה הפתרון?

הפתרון לבעיות אלו מורכב כמה גורמים. בהיבט העליון שלו, ברמת מגמה לאומית, צריך לשאוף לשכנע כמה שיותר נהגים לנטוש את כלי הרכב שלהם, לטובת מערכת הסעה המונית. אבל כדי שהם יעשו זאת, יש להשקיע במערכת כזו ולייצר שרשרת אחת, מתואמת ומשומנת הלכה שתאפשר למי שגר בפרבר של תל אביב לצאת מהבית, להשתמש במערכת תחבורה ציבורית משולבת ולהגיע רגוע לעבודה. זה לא המצב כיום.

כדי למצוא פתרונות חכמים דרושות שכבות מעמיקות של מידע אמין, מדויק ובזמן אמת, על מנת לאפשר קבלת החלטות. וכאן נכנס בדיוק נושא ה-IT. בכנס בתל אביב, המחיש אשר בן שושן, ראש הרשות לתחבורה וחניה בתל אביב, את שיתוף הפעולה המדהים בין אגף התקשוב בראשותה של המנמ"רית ליאורה שכטר לבין הרשות וכל האנשים הכפופים לבן שושן.

אחד הנושאים זה התמודדות עם ים המידע שמצטבר ממערכות דיגטליות שמשדרות כל הזמן דיווחים מהשטח. אם יש מקום שבו אפשר להמחיש מהו Big Data, התנועה בתל אביב היא הדוגמה לכך.

אבל מידע לבד לא מספיק – צריך לנתח אותו, לרמות הכי מדויקות ועמוקות שלו, כדי שתמונת המצב תהיה בהירה וחד משמעית. וכאן תורמים אנשי התקשוב את כל הנושא אנליטיקה, המאפשר לראשי התנועה בעיר להגיע לתובנות חשובות, ובין היתר מאפשר להגיב בזמן אמת.

תל אביב היא אחד העורקים הראשיים בישראל. תקלה אחת ברמזור, חסימה אחת של צומת מרכזית וחצי מדינה עומדת בפקק ולא זזה. וכאן נכנס הנושא של בקרת תנועה ורמזורים. בן שושן הרשה לעצמו להתגאות ולומר שלתל אביב יש את מרכז בקרה והכוונת התנועה מהטובים ביותר בעולם. זהו מרכז שו"ב משוכלל שמאפשר לראות במדויק מה קורה בכל צומת בעיר ולהגיב בזמן. על סמך נתונים אלו גם מבצעים תכנונים לעתיד כדי להקל על  התחבורה.

ומה עם חניה?

וכאשר מסתיימים הפקקים, הנהג עם הרכב צריך לחפש חניה. גם כאן התקשוב מסייע על ידי פיתוח אפליקציות ומתן מידע בזמן אמת לנהגים על חניונים קרובים למקום שהוא רוצה להגיע, והכי חשוב האם יש מקום. זאת באמצעות הצבת חיישנים שמדווחים למערכות מחשוב חכמות היודעות לתרגם את מה שהן מקבלות למידע זמין ופשוט לנהג. התוצאה – הקלה בעומס התנועה באזורי החניונים העמוסים.

פיילוטים דומים מתוכננים בערים אחרות, כמו רמת גן, ויש גם כמה סטארט-אפים שפיתחו פתרונות פשוטים יחסית שמסייעים לנהגים.

זהירות, מצלמות

תחום נוסף הוא האכיפה. בעקבות שינוי החוק שמסמיך גם את פקחי העירייה לאכוף עבירות תנועה מסוימות, החלו בתל אביב ליישם את אכיפת איסור הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבוריים, שבעתיד מספרם יגדל. האכיפה תיעשה באמצעות מצלמות חכמות, שמצלמות בזמן אמת את העבירה, ומתחברות למערכות אחרות אשר מנפיקות דו"ח חניה מתועד לנהג.

בן שושן והדוברים האחרים בכנס הדגישו כי לא הכסף שנגבה בדו"חות אלו הוא המטרה, אלא חינוך הנהגים לא להפריע לאוטובוסים שמסיעים עשרות אנשים, ומחזקים אצלם את ההחלטה לוותר על הרכב הפרטי שלהם.

ויש את הרכבת הקלה. העבודות על הקו האדום נמשכות במרץ. עד שיסתיימו, בן שושן  ואנשיו צריכים לתת פתרונות לנהגים שמגיעים לתל אביב לעבודה ולבילוי. הם מאמצים את התפיסה של מנכ"ל פנגו (Pango), רואי אלבז – "אנחנו לא מחנכים את הנהגים, אלא מחפשים פתרונות לשרת אותם באשר הם".

מארק און, מנכ"ל Gett, החברה הישראלית שחוללה את החדשנות המשבשת בעולם המוניות, אמר כי שם המשחק בפעילות שלהם מבוסס על טכנולוגיה, מהמובילות בעולם עם האנשים הכי טובים שיש, וכן חוויית הלקוח.

לדבריו, "מספיק פעם אחת בה הלקוח המתין זמן רב מדי למונית או לאוטובוס או לכל כלי תחבורה אחר, ולמחרת הוא חוזר למכונית שלו. אם תרצו זו כל התורה על רגל אחת. מאמץ טכנולוגי ולוגיסטי, להוכיח לבעלי כלי הרכב למה כדאי להם להשאיר את הרכב בבית ולהגיע בשלום לעבודה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים