"תחבורה מבוססת מידע תאפשר לנהל נכון את מערך התנועה בעיר"

"ה-IT הוא חלק בלתי נפרד מכל מהלך בתחום התחבורה החכמה, ובעזרתו אנו יכולים לקבל מידע ולנתח אותו כדי לשפר את השירות לתושב", כך אמר אשר בן שושן, ראש הרשות לתחבורה וחניה בעיריית תל אביב, בפתיחת מפגש ההשקה של פורום ערים חכמות - SCGC של אנשים ומחשבים

אשר בן שושן, ראש הרשות לתחבורה וחניה, בעיריית תל אביב יפו. צילום: אוראל כהן

"תחבורה חכמה היא תחבורה שמבוססת מידע (Data), שבאמצעותה אפשר לקבל תמונת מצב עדכנית על כל מה שקורה בתחום, ובעיקר לנתח ולהבין טוב יותר איך מנהלים נכון את מערך התחבורה בעיר, ושיתוף המידע עם הציבור באמצעות Open Data", כך אמר אשר בן שושן, ראש הרשות לתחבורה וחניה, בעיריית תל אביב יפו.

בן שושן דיבר במפגש השקת הפעילות של פורום ערים חכמות, SCGC, של אנשים ומחשבים ופורום המנמ"רים בשלטון המקומי.

המפגש הראשון של הפורום  התארח בעיריית תל אביב יפו, והוא עסק ב-"אתגרי ניהול תשתיות התחבורה החכמה". הפורום נועד להפגיש בין אנשי מקצוע בתחום העיר החכמה, להחליף מידע והעשרת ידע בין המנמ"רים וכל העוסקים בתחום, ברשויות המקומיות בהובלת המנמ"רים. חברי הפורום יתארחו בכל מפגש ברשות אחרת ויפגשו עם הגורמים המקצועיים ברשות.

צילום ועריכת וידיאו: דותן גור

בן שושן הציג בהרצאתו את המצב הקיים כיום בתחום התחבורה בישראל, ואלו מהלכים יהפכו אותו לחכמים. הוא ציין שלתל אביב נכנסים בכל יום כ-1.2 מיליון איש, עם כחצי מיליון כלי רכב. עוד ציין ש-60% מכלל המשתמשים ברכבת ישראל יורדים במרכז העיר, כאשר אחד מכל שמונה אזרחים בישראל עובד בתל אביב. "כל אלו כמובן יוצרים אתגרי תחבורה מורכבים ביותר", אמר בן שושן.

בן שושן הוסיף כי "ניהול ותפעול תחבורה חכמה חייב להיעשות בשילוב גורמים רבים, ואחד מהם זה אגף התקשוב בעיריית תל אביב. ה-IT הוא חלק בלתי נפרד מכל מהלך בתחום התחבורה החכמה ובעזרתו אנו יכולים לקבל מידע ולנתח אותו כדי לשפר את השירות לתושב". בן שושן .

בהמשך תיאר את השימושים שעושים בעזרת ניתוח המידע על התחבורה. אחד מהם הוא מוניטור מידע, שמקבל דיווחים כל הזמן מסנסורים שמפוזרים במקומות שונים ברחבי העיר המדווחים על מצב התנועה, התחבורה והתשתיות, וכן מידע דיגיטלי שקיים אצל שותפים וגורמים שונים.

המצב כיום לא יכול להימשך

בן שושן אמר כי "מרכז בקרת התנועה של עיריית תל אביב הוא מהמשוכללים ביותר ועומד בשורה אחת עם המרכזים הגדולים באירופה, והוא מאפשר גם יישום תהליכים של אכיפה דיגיטלית בנתיבי תחבורה ציבורית, ובעבירות תנועה אחרות שבסמכות העירייה לאכוף".

נושא נוסף הוא הטמעת מערכות אשר יספקו מידע רב ככל האפשר למשתמשי התחבורה הציבורית בתחנות ובאפליקציות העירוניות. הוא הדגיש כי העירייה מחפשת כל הזמן שיתופי פעולה ומעודדת חדשנות. "אני נפגש עם עשרות יזמים ומשתדל לתת להם את כל האפשרויות כדי שיציגו רעיונות שטובים לנו", אמר בן שושן.

"אנו בחלון הזדמנויות אדיר", אמר, "אבל צריכים להיות מספיק חכמים כדי לנצל אותו נכון". לדבריו, "היום יותר מתמיד יש תובנות אצל מקבלי ההחלטות בממשלה, לפיהם השקעה בתחבורה היא מחויבת המציאות ויש יותר פתיחות להזרמת משאבים. כולם שותפים למטרה המרכזית שהיא יצירת חלופות ראויות לרכב הפרטי,  ולכולם ברור שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך", אמר בן שושן.

בהתייחסו לעבודות הרכבת הקלה – הקו האדום שנחפר כעת – אמר בן שושן כי "ללא תכנון רשת הסעה המונית שתדע לתת מענה לביקוש הרב שיהיה לקו האדום, תוך שבועיים הכל יקרוס".

האתגר – לנתח את המידע ולשפר את השירות באמצעותו

בן שושן התייחס גם לנושא התחבורה האוטונומית. "זה כבר לא שאלה של האם – אלא מתי", אמר. "ולא חשוב אם זה יהיה בעוד חמש שנים או 15 שנה. ברור שאנחנו צריכים להיערך לעידן הזה, ולתחבורה אוטונומית יש מגוון רחב של אתגרים שחייבים להתחיל להתכונן אליהם כבר היום. בראש וראשונה היא תגרום לשינוי מהותי בדפוס חיינו. כבר לא נצטרך להיות בעלים של רכב, אלא נשלם עבור שימוש בתוצרים של הרכב".

פתרון אחר, אמר בן שושן, "הוא תחבורה שיתופית, מיזם שכעת נמצא בפיילוט, הנקרא 'אוטו תל', במודל דומה ל-'תל אופן'. הוא יעמיד לרשות התושבים מכוניות שיהיו בנקודות שונות ובעזרתן ניתן יהיה לנוע במרחקים קצרים בתוך העיר, ולהשאיר את הרכב בכל מקום ולא להחזירו למקום ממנו נלקח, כפי שזה קיים במודלים שעובדים היום. המיזם אמור להפוך לשירות רגיל בחודשים הקרובים".

 ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב יפו ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי. צילום: אוראל כהן


ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב יפו ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי. צילום: אוראל כהן

ליאורה שכטר, מנמ"רית עיריית תל אביב יפו ויו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, אמרה כי "אגף התקשוב ומערכות המידע מתחברים לפרויקטים הקיימים ומאפשרים להם לקבל מידע, לנתח אותו ולחפש פתרונות על סמך הניתוחים".

כדוגמה נתנה שכטר את פרויקט התל אופן. "אנו יודעים כבר כמה זוגות אופנייים יש בכל עמדה, אבל האתגר הוא לנתח את המידע ולשפר את השירות באמצעותו".

בנושא החניות בתל אביב, נושא רגיש ובעייתי, אמרה שכטר כי "כבר כיום יש חניונים שמשדרים בכל רגע נתון את מצב העומסים ומקלים על ציבור הנהגים שעושים את דרכם לשם".

בהגדירה את מטרות התחבורה החכמה והסיוע של אגף התקשוב, אמרה שכטר כי "תמיכה בניידות על פי צורכי הלקוח, יביא להקטנת גודש התנועה, ייעול במערך החנייה וסיוע באכיפה".

בנוסף אמרה, כי "אנו פועלים לאסוף מידע באמצעות מיכון גורמים שונים, כמו למשל קווי מוניות השירות. פתאום גילינו שאין לנו שום מידע עליהם והם חלק בלתי נפרד מעידוד השימוש בתחבורה הציבורית". בהמשך דיברה על המידע שיש באפליקציות העירוניות, כאשר המגמה היא פתיחת כמה שיותר מידע לציבור – שיתוף מידע שמסייע לכולם", אמרה לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים