הכנסת אישרה את תקנות המאגר הביומטרי; המתנגדים: "מחטף"

התקנות אושרו ברוב של ארבעה ח"כים מול אחת, וייכנסו לתוקף ב-1 ביוני ● לדברי המתנגדים, האישור נעשה ביום האחרון של מושב הכנסת, ובהתראה של יום אחד בלבד

התקנות הביומטריות אושרו. אילוסטרציה: אימג'בנק

טענות למחטף נשמעו אמש (ד'), לאחר שהוועדה בכנסת שדנה במאגר הביומטרי אישרה את התקנות שיאפשרו את הפעלתו. לטענת המתנגדים, האישור נעשה במחטף, שכן אתמול היה היום האחרון של המושב הנוכחי של הכנסת וההזמנות לדיון נשלחו רק יום אחד לפניו.

בתקנות החדשות תמכו ארבעה ח"כים – אורי מקלב (יהדות התורה), דודי אמסלם ואברהם נגוסה (שניהם מהליכוד), ויגאל גואטה (ש"ס) – והתנגדה ח"כית אחת: יעל כהן-פארן (המחנה הציוני). הן ייכנסו לתוקף ב-1 ביוני, אז יחל לפעול המאגר הביומטרי במתווה החדש.

התקנות שאושרו עוסקות בין היתר בטופס ההסכמה לאגירת טביעות האצבע; הוראות מיוחדות להליך וידוא ואימות קטינים או מי שמונה להם אפוטרופוס; מערך ההסברה שיקיים משרד הפנים במטרה ליידע על ההסכמה הנדרשת לאגירת הנתונים הביומטריים; טופס הסכמה לשמירת תמונות טביעות האצבע במאגר; והליך מחיקת תמונות טביעות האצבע מהמאגר לאדם שהתחרט.

אישורן בא בעקבות אישור חוק המאגר הביומטרי לפני כחודש. בניגוד לכוונה המקורית, שר הפנים, אריה דרעי, החליט לאפשר לאזרחים שלא יהיו מעוניינים לתת טביעות אצבע לסרב, אולם הם יוכלו לחדש את התיעוד החכם בכל חמש שנים ולא 10, כפי שיוכלו אלה שייתנו טביעות אצבע למאגר.

בהחלטתה אמש קבעה הוועדה כי לא יישמרו במאגר טביעות אצבע של קטינים מתחת לגיל 16, לא ייעשו שימושים משטרתיים בניגוד לכללי העיכוב הקיימים כיום ובכל מקרה – עד שיאושרו התקנות בעניין השימושים בכנסת, לא תוכל המשטרה להשתמש במאגר בכלל. כמו כן, נקבע שראש מערך הסייבר יערוך בדיקות בכל שנה וחצי, במקום בכל שנתיים, למציאת חלופות טכנולוגיות לטביעות האצבע, ושמערך ההסברה לגבי המאגר ייתן מענה בשש שפות: עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, אמהרית וצרפתית.

עוד הוחלט ששר הפנים יספק תקנות נוספות עד 1 במאי והכנסת תצביע עליהן עד 3 ביולי. יום תחילת החוק יהיה תלוי באישור התקנות בכנסת, כלומר – עם כניסת התקנות לתוקף. עד אז ימשיכו לחול הוראות הפיילוט הביומטרי.

"בכל פעם מצביעים ברגע האחרון"

מתנגדי המאגר הביעו מורת רוח מאישור התקנות ומהחופזה שבה, לטענתם, הוא נעשה. עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי לתנועה לזכויות דיגיטליות, אמר כי "ביום האחרון של מושב הכנסת, נזכרו במשרד הפנים להעביר את התקנות בצורה דחופה. לא רק ששלחו הזמנה לדיון יום לפני קיומו, ולא אפשרו לאף אחד ללמוד את התקנות ולהתכונן, אלא שגם הוציאו הזמנה נוספת לדיון להצבעה על התקנות בשעה 16:15, בניגוד מוחלט לנהלים".

לדבריו, "בנושא המאגר הביומטרי, בכל פעם מביאים להצבעה דברים ברגע האחרון, וכששואלים מדוע – לא מקבלים סיבה. את הפיילוט האריכו כל פעם ביום האחרון כי 'לא היה זמן', ולכן לא אפשרו להבין את התוצאות, ואת התיקון לחוק חוקקו בחטף, כיוון שהפיילוט היה אמור להיגמר ב28 לפברואר והיה צריך להעביר את החוק מהר. בזכות אותה נחפזות הכנסת נאלצה להישאר עם חוק לא טוב, שמכיל שגיאות מהותיות, שלא ניתנות לתיקון ללא חקיקה נוספת. אנחנו מבקשים מהשר דרעי לעצור את הפארסה הזו ולהפסיק את המאגר הביומטרי".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), מהמתנגדות הבולטות למאגר, אמרה ש-״כאילו החוק הביומטרי לא גרוע מספיק בפני עצמו, אישור תקנות החוק בוועדה משמש להרחבתו. אנשי משרד הפנים מסרבים לחייב את הפקיד להסביר לאזרח כי מסירת טביעת האצבע היא וולונטרית. בנוסף, מי שכן ייתן טביעת אצבע יקבל תעודה שתוקפה 10 שנים, ומי שלא – חמש בלבד".

היא הוסיפה ש-"המדינה עושה הכול כדי לחייב את האזרח למסור את הנתונים הביומטריים שלו למאגר מסוכן ולא נחוץ, שדליפתו היא רק עניין של זמן״.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים