בזן העלתה לאוויר מערכת ERP של סאפ; ההיקף: 17 מיליון שקלים

המערכת החדשה שהוטמעה תשרת יותר מאלף משתמשים בקבוצה ובחברות בנות שלה ● מערכת ה-ERP שהוטמעה כוללת מודולים פיננסיים ולוגיסטיים, בנוסף למודול ייחודי לעולם הנפט והגז ● במסגרת הפרויקט הוטמעו גם מערכות לוויין למערכת ה-ERP, בהןBW , וכן הוטמעו מערכת BI ופורטל ארגוני לכלל הקבוצה ● אלדד אוהבה, מנמ"ר בזן: "מדובר בפרויקט מורכב ביותר, הן בהיבטים הטכניים והן בהיבט הארגוני של שינוי ואיחוד תהליכי עבודה"

אנשי ה-IT של בזן (בתי זיקוק לנפט) העלו אתמול (א') לאוויר מערכת ERP של סאפ (SAP) בפרויקט שארך 14 חודשים. המערכת החדשה שהוטמעה תשרת יותר מאלף משתמשים בקבוצה ובחברות בנות שלה. היקפו הכספי של הפרויקט עומד על כ-17 מיליון שקלים.

בזן, הממוקמת במפרץ חיפה, הינה תשלובת הזיקוק והפטרוכימיה הגדולה בישראל. לבזן מערך מתקנים בעלי כושר זיקוק של כ-9.8 מיליון טון נפט גולמי בשנה. מגזר הפטרוכימיה של בזן מייצר פולימרים – באמצעות כרמל אולפינים (כאו"ל), מוצרים ארומטים – באמצעות גדיב תעשיות פטרוכימיה, ושמנים ושעוות – באמצעות שמנים בסיסים חיפה (שב"ח). בזן נשלטת על ידי החברה לישראל ומפעלים פטרוכימיים בישראל.

לפני כשנתיים הוחלט בהנהלת הקבוצה על מהלך איחוד מערכות, לטובת יצירת שפה ארגונית אחת, לצד הצורך בהתייעלות והרצון לחדש מערכות ERP ישנות של סאפ, בנות יותר מעשור. כך, בבזן ובכאו"ל היו מערכות ECC6, ואילו בשב"ח הייתה מערכת SAP Business One. הוחלט שבמקום לבצע התאמות, שדרוגים ולהקים ממשקים בין המערכות, יש להוציא את כלל המערכות הקיימות ולפרוס מערכת ERP אחת, חדשה. הטמעת המערכת נעשתה לאחר שרטוט ומיפוי התהליכים העסקיים בקבוצה, וההקשרים ביניהם, תוך רצון לדיווח פיננסי מאוחד ויצירת זהות בתהליכי העבודה. במהלך 2012 תורחב תכולת מערכת ה-ERP לחברה בבעלות כאו"ל, הנמצאת בהולנד.

מערכת ה-ERP שהוטמעה כוללת את רוב המודולים הקיימים: המודולים פיננסיים ובהם חשבונאות פיננסית, חשבונאות ניהולית, תקציב, בקרה ותמחיר; והמודולים הלוגיסטיים, ובהם מלאי ורכש, תחזוקת אתר ושירות לקוחות, ניהול האיכות, מכירות והפצה, ניהול פרויקטים, ומשאבי אנוש. עוד הוטמע מודול ייחודי לעולם הסאפ של נפט וגז. במסגרת הפרויקט הוטמעו גם מערכות לוויין למערכת ה-ERP, בהן BW  (ר"ת Business Information Warehouse), וכן הוטמעו מערכת BI ופורטל ארגוני לכלל הקבוצה.

אלדד אוהבה, מנמ"ר בזןתהליך בדיקת תקינות המערכות וביצוע התאמות סופיות תחת מערכת ה-ERP החדשה צפויים להיערך מספר ימים עד להרצה מלאה. לדברי אתי גוטמן, סמנכ"ל מטה ותיקשוב בבזן, "השקת המערכת מביאה לראשונה לאיחוד של תהליכי העבודה לרוחב קבוצת בזן, לכדי מערכת אחת שצפויה לייעל את תהליכי העבודה והסינרגיה בין חלקי הקבוצה. מדובר בצעד שיוביל  את מערך התיקשוב של בזן במשך שנים רבות קדימה".

בראיון לאנשים ומחשבים אמר אלדד אוהבה, מנמ"ר בזן, כי "מדובר בפרויקט מורכב ביותר, הן בהיבטים הטכניים והן בהיבט הארגוני של שינוי ואיחוד תהליכי עבודה". הוא ציין, כי "הפרויקט כיסה מספר גדול של מודולים, המהווים כיסוי נרחב לתהליכי העבודה בקבוצה. המערכת תומכת בדיווחים מגזריים ומציגה שיפורים מהותיים במערך הלוגיסטי. העלייה לאוויר בוצעה בהצלחה מלאה".

אוהבה הוסיף, כי "הפרויקט בוצע על ידי עובדי אגף תיקשוב ומידע בבזן, בסיוע יועצים חיצוניים לטובת המודולים השונים". לדבריו, הם שקלו הטמעה של מערכת אורקל (Oracle), אולם בחרו שלא לעשות כך, בשל הידע הרב שנצבר ב-IT של הקבוצה על סאפ, והרצון שלא לשנות את תהליכי העבודה בקרב המשתמשים, שכבר הורגלו לעבוד על סאפ. "המערכת מתאימה לצרכים שלנו ותניב את ההתייעלות הנדרשת", סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים