שר הפנים הקים ועדה לאיתור מועמד לראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי

יותר משנה לאחר אישור חוק הביומטריה עדיין אין מאגר ואין רשות, אבל תקן לראש רשות עם שכר נאה כבר יש ● ראש הרשות יהיה מופקד על הפקת נתוני זיהוי ביומטריים ועל יישום כל הנחיות אבטחת המידע המחמירות שנכללו בחוק ● בחוק מצוין, כי המאגר ייבחן בפיילוט שיימשך שנתיים, אולם תפקיד מנהל הרשות מוצע לחמש שנים - מה שמעורר ביקורת בקרב מתנגדי החוק ● התאריך האחרון להגשת מועמדות לתפקיד: 3 במרץ

שר הפנים, אלי ישי, הודיע בסוף השבוע על הקמת ועדת איתור לתפקיד ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי שאמורה לקום במשרד הפנים. בראש ועדת האיתור יעמוד אמנון בן עמי, ראש רשות האוכלוסין וההגירה. הרשות החדשה טרם הוקמה, ותפקידו של מי שימונה לעמוד בראשה, יהיה להקים אותה ואת המאגר.

על פי המודעה שפורסמה על ידי משרד הפנים, מנהל הרשות ייהנה מתנאים של מנהל בכיר (דירוג 11 של המח"ר), ושכרו המוערך יעמוד על יותר מ-25 אלף שקלים לחודש. ראש הרשות יהיה מופקד על הפקת נתוני זיהוי ביומטריים ועל יישום כל הנחיות אבטחת המידע המחמירות שנכללו בחוק, על רקע הוויכוח הציבורי הרחב שליווה את אישורו. מנהל הרשות יעבוד במקביל לממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה.

דרישות התפקיד כוללות סיווג ביטחוני ברמת "סודי ביותר", בשל הרגישות הרבה הקשורה בשימוש במאגרים ביומטריים. אף על פי שבחוק מצוין, כי הקמת המאגר הביומטרי תהיה במסגרת פיילוט למשך שנתיים, התפקיד המוצע במכרז של משרד הפנים הוא לחמש שנים – עובדה שמעוררת תמיהה בקרב הגורמים שנאבקו בחוק. אלה טוענים שניסוח המכרז ותנאיו מלמדים, כי בעל התפקיד החדש ימונה כדי לשרת אינטרסים אחרים במשרד הפנים, ולאו דווקא את המאגר הביומטרי. כך או כך, המועד האחרון להגשת מועמדות לתפקיד הוא 3 במרץ.

הצפי: סיום ייצור התעודות – בקיץ

הוועדה תוקם לאחר שהממשלה אישרה בסוף 2008 את החוק להכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי, שיאפשר לקחת מכל אזרח במדינה טביעת אצבעות ביומטרית, שתהיה בעתיד חלק מתעודת הזהות החכמה. בנובמבר 2009 אושרה הצעת החוק בכנסת, בהובלתו של ח"כ מאיר שטרית, שהחל לטפל בנושא עוד בהיותו שר הפנים בממשלה הקודמת, ובהמשך עשה זאת בתפקידו כיושב ראש ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת.

אחת הסיבות לאי הקמת הרשות והמאגר עד כה היא העיכוב המתמשך בהנפקת תעודות הזהות החכמות, שהמאגר הביומטרי אמור להיות חלק בלתי נפרד מהן. זאת, אף על פי שבמקור, תעודת הזהות החכמה לא הייתה אמורה להכיל שבב ביומטרי. התעודה נמצאת בימים אלה בשלבי ייצור, ועל פי ההערכות, ייצור התעודות אמור להסתיים בקיץ השנה. זאת, אם לא יחולו עיכובים נוספים
.
עוד יצוין, כי במסגרת הסכמי הפשרה שהושגו לפני שאושר החוק סוכם, כי בשלב ראשון, טביעות אצבע ביומטרי יילקחו רק מאזרחים שירצו בכך, ולא בכפייה, למעט מי שתונפק לו תעודת זהות בפעם הראשונה. לאחר שיושלם השלב הראשון של הנפקת התעודות, מתכננת הממשלה לצאת בקמפיין רחב שיסביר לציבור מדוע כדאי לו לשלב טביעת אצבע ביומטרית בתעודת הזהות ומדוע אין זה מסוכן.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. משה יעלון

    השר ישי שעבר את בערת הכרמל ויצא ממנה בעור שיניו, בוודאי עוד לא יודע למה הוא הוא נכנס, ברעיון המימוש של תעודות זהות ביומטריות.... ההרפתקאה הזאת תיהיה סוף דרכו הפוליטית והאישית (ראה מה קרה למאיר שיטרית ואיך הוא התרסק ציבורית ואישית) השר ישי עוד יקלל את הרגע שהוא הוציא את השד הביומטרי מהבקבוק... כמאמר בית המשפט בעניין "צומת ספרים" שכפתה על עובדת למסור טביעת אצבעותיה למעביד: "למה לכם להכנס לשדה מוקשים הנקרא זיהוי ביומטרי?" אדוני השר למה אתה נכנס לשדה המוקשים הזה?

  2. נחום ונגרוב

    "לאחר שיושלם השלב הראשון של הנפקת התעודות, מתכננת הממשלה לצאת בקמפיין רחב שיסביר לציבור מדוע כדאי לו לשלב טביעת אצבע ביומטרית בתעודת הזהות ומדוע אין זה מסוכן." כי הרי הבעייה של המדינה ושל הממשלה הזאת איננה הדברים הבעייתיים שהם עושים, שגורמים לנו להיראות רע בעולם. לא ולא! הבעייה היא, מסתבר, ב-HASABARAAAAAAAAAA!!!!!! נמנה קומיסר "הסברע", נייפה את מה שאנחנו עושים במכבסת מילים, והעולם פתאום יצדיק את העוולות שאנו עושים בשם ה"ביטחון" כביכול! אז למה שזה לא יעבוד גם בתעמולה של הממשלנה נגד פרטיותם של האזרחים? הרי העובדה שכל המאגרים הממוחשבים של הפרטים הכי אישיים של אזרחי המדינה דלפו כבר לאינטרנט, וכל ילד יכול להגיע אליהם. אבל לא, אין סיבה לדאגה, "לנו זה לא יקרה" במאגר הביומטרי החדש שנקים. למה? כי אנחנו נאיביים.

אירועים קרובים